Volgens mij is het gewoon een vlotter waaraan een potmeter verbonden is.tankmeter_m.jpg
(http://www.lpgonderdelenshop.nl/WebRoot ... eter_m.jpg)Misschien dat de koppeling tussen vlotter en potmeter wel magnetisch geregeld is, zodat het niet nodig is om de elektriciteit in de tank te brengen.
In ieder geval gedraagt de sensor zich als variabele weerstand.
Hoe voller de tank is, hoe groter de weerstandswaarde.
Met een vaste weerstand in serie met de sensor wordt die variabele weerstandswaarde omgezet in een variabele spanning.
Hoe voller de tank is, hoe hoger de spanning.
Die spanning wordt door een stel comparators vergeleken met steeds een andere vaste (referentie) spanning.
Voor iedere comparator geldt een andere referentie spanning.
Die referentie spanningen worden verkregen met een stel weerstanden die in serie met elkaar staan.
Als de spanning op de sensor onder de referentie spanning daalt, gaat het LED-je, dat aan de uitgang van de comparator zit, uit.tankmeter.gifDe sensor is te testen met een ohmmeter.
Zorg dan wel dat de sensor niet aangesloten is op het meet deel met de LED-jes.
Er zijn verschillende sensoren, sommige hebben bij een volle tank een weerstandswaarde van 90 ohm, andere hebben dan 4700 ohm.
Bij een geheel lege tank is de weerstandswaarde 0 ohm.
Bij een gedeeltelijk gevulde tank ergens daar tussenin.
Als je na een tankbeurt om de 50 km of zo de weerstandswaarde meet, kun je mooi controleren of de sensor een net verloop vertoond.
Het deel met de LED-jes kun je ook tamelijk eenvoudig testen.
Hij moet daarvoor aangesloten zijn op een 12 volt voeding en aan de pin waar de sensor aangesloten hoort te zijn, sluit je een potmeter (instelbare weerstand) aan met een weerstandswaarde (ongeveer) gelijk aan die van de sensor.
Door de potmeter te verdraaien moeten er meer of minder LED-jes gaan branden.
Je kun dan ook zien of dat ongeveer verloopt zoals je zou verwachten, als de potmeter halverwege staat, zou de helft van de LED-jes aan moeten zijn.
Volgens mij zijn noch de sensor, noch het LED deel af te stellen.
Door de tank te draaien kun je wel wat met de stand van de vlotter doen en de boel zo iets beïnvloeden.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.