[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Auto met hpf systeem komt niet meer omhoog : Techniek - 3

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 nov 2024, 00:34

Auto met hpf systeem komt niet meer omhoog

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Re: Auto met hpf systeem komt niet meer omhoog

Berichtdoor Vlieger » 21 okt 2011, 19:16

Het controleren van veerbollen met een schroevendraaier werkt alleen als de veerbollen helemaal "op" zijn.
Normaal zit er bijna 60 Bar in en in de centrale veerbol zelfs 75 Bar.
Dus als er nog maar 10% druk in zou zitten, druk je die echt niet met een schroevendraaier in.

Je schrijft dat de centrale veerbol een druknippel heeft en dat is niet origineel.
Dit is een teken dat deze veerbol al eens druk verloren heeft en er (naderhand) een drukventiel op gezet is, om hem weer op druk te brengen.
Als je wil weten hoeveel druk er op de veerbollen zit, zal je met een manometer (250 bar) met overdrukventiel moeten testen.

Maar of alle veerbollen nu goed zijn of niet, de wagen moet met defecte veerbollen ook gewoon omhoog komen.

Je schrijft dat het drukregel-ventiel uit elkaar geweest is en dat er een open verbinding is met het tankje. Dit kan alleen de aansluiting van de retourleiding zijn.
De drukleidingen hebben allemaal een drukveer met een kogel afsluiting, 4 stuks.

Tot slot de oliedruk.
Er zijn druk pompen met veel olie opbrengst met lage druk en pompen met een hogedruk en weinig olie opbrengst.
De laatste zit in onze wagens, daarom moet er ook ca 3000 toeren gedraaid worden, om druk op te kunnen bouwen.
Dus een oliepomp leiding los draaien en daar veel olie met hoge druk uit zien spuiten, is bij onze wagens onmogelijk.

Als je met een manometer wil gaan controleren of er druk wordt opgebouwd, sluit de meter dan aan op de centrale veerbol.
Werkt het drukregel ventiel niet of niet goed, meet je het daar het beste.

Succes,
Rob
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1324
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Auto met hpf systeem komt niet meer omhoog

Berichtdoor Toscayesse » 24 okt 2011, 22:17

Bedankt voor je reactie.

Dat er een en ander is omgebouwd dacht ik ook al. De hendels/regelstangen naar de drukverdeler aan het schutbord zijn ook al omgebouwd naar het nieuwere systeem.
Ik ga nu eerst eens uitzoeken hoe ik de pomp kan controleren op voldoende druk.
In de werkplaatshandleiding zag ik dat je op de pomp een meter moet aansluiten die 200 bar tegendruk kan geven en waarbij de pomp dan nog steeds een bepaalde hoeveelheid olie kan pompen (meneer 500SEC, ik doe al 25 jaar in mercedi). Dit even tussendoor.

Wanneer ik weer wat weet horen jullie weer van mij.

Andere problemen reageer ik trouwens ook op, vooral LPG, ( meneer 500SEC) maar er zijn meer namen en e-mail adressen.

Groet.
Toscayesse
 

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten