[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Inwendige motor reiniger of olie kanaaltjes reinigen/flushen : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 nov 2024, 06:00

Inwendige motor reiniger of olie kanaaltjes reinigen/flushen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Inwendige motor reiniger of olie kanaaltjes reinigen/flushen

Berichtdoor TimoW126 » 27 nov 2011, 17:18

Beste mede forumleden,

Ik ga binnenkort olie verversen, en ik dacht voor dat ik de olie aftap, een soort motorreinigermiddel bij te voegen om de olie kanaaltjes schoon te maken.
Ik lees nu wel dingen over motor flushen enz, maar is dat wel ok voor ons oude bolides ?

En wat zijn de beste motorreinigingsmiddelen ? ik zoek een soort middel die men bij de olie toevoegd, motor laten draaien uurtje ofzo, vervolgens olie aftappen, nieuwe olie+filter plaatsen. of is flushen toch beter ?

dat bestaat toch wel ? ik weet alleen niet zo goed welke goed zijn om te gebruiken, heb er zo veel gezien....

MVG
Tim
TimoW126

Re: Inwendige motor reiniger of olie kanaaltjes reinigen/flushen

Berichtdoor TimoW126 » 27 nov 2011, 19:27

aha ok,
maar dat diesel, is dat niet gevaarlijker dan de forte flush spul of hoe zit dat ?
dus alleen 0.5liter diesel en 2min laten lopen en aftappen ?moet het niet iets langer laten draaien ?

MVG
TimoW126

Berichtdoor Rene500SEC » 27 nov 2011, 19:32

gewoon niet doen als het niet nodig is.

je gaat anders stukken roet losweken die juist dan lekker in je kanalen gaan zitten.

je hoort daar te wisselende berichten over om het uit te proberen.

Als hij nou goed loopt zou ik dat risico niet nemen!

Een gewaarschuwd mens........
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen

Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor MdannyK » 27 nov 2011, 22:09

@Hans
Is dat het middel Optimotor wat jij bedoelt?

En hoe zit het, zoals Rene aangeeft, met de afvoer van de 'grotere' stukken vuil die gaan loskomen?

Groeten Michael
MdannyK
Senior Boarder
Senior Boarder

Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Ja

Berichtdoor Iggy » 27 nov 2011, 23:54

Voordat er over Optimotor verkeerd wordt geiinformeerd, hierbij info uit eerste hand.
Met diesel spoelen helpt. Een beetje afhankelijk van de tijd dat een blok niet heeft gelopen of het totale aantal gelopen kms. Een paar jaar stil staan en meer dan 4 ton kms, dan wellicht, anders niet. Bij een reinigingsmiddel zou ik oppassen, zoals Hans zegt geen Teflon basis. Wynns schijnt ook grafiet te bevatten maar is na oliewisseling weg. Optimotor maakt schoon en vormt een nanolaag die blijft en schoon houdt. Doordat Optimotor zich met de olie overal bevindt, laat het zich nergens meer hechten en wordt het enkel in het oliefilter opgevangen. Door de samenstelling wordt het vuil in stukjes ontmanteld, dus in kleine delen afgevoerd. Het is een chemische reactie obv aantrekking door electronen verschil tussen vuil en aluminiumoxide. Dit wil de plaats van vuil innemen op het vervuilde oppervlak.

Zelf rijd ik er al 40.000km probleemloos mee, 1 op 6 op gas, meerdere oldtimer rijders gebruiken het. MB (oa W126) rijders ook, Hans en Danker rijden er zelf ook mee, zij hebben een klepdeksel gelicht van een behandelde motor en hadden bij een oud blok nog niet zo'n schone binnenkant gezien. Dit betekent weinig slijtage en vervuiling, dus in normale omstandigheden een langere looptijd...en dat willen we toch allemaal. Meer weten? Laat maar horen of www.optimotor.nl TuV certified en zie alle proeven en tests.
Gr., Iggy
Iggy

Berichtdoor TimoW126 » 28 nov 2011, 02:49

wat is beter te gebruiken, wil namelijk morgen-overmorgen gaan beginnen.
0.5 liter diesel 5min laten draaien en dan aftappen of forte flush gebruiken of is dat ook een afraader zo als telfon wynn enz ? en hoe moet men het doen met forte flush ?

hoor het graag zodat ik ermee ga beginnen.

ps dat diesel gewoon bij de tankstation halen toch ?:P :oops:
TimoW126

Berichtdoor JohnPrins12 » 28 nov 2011, 13:29

hoi,

ik zou een halve liter ATF olie toevoegen en er een 200 km mee rijden en dan verversen.
ATF heeft een erg reineigende werking en zodoende word je blok ook erg schoon van.
in het verleden heb ik het zelf ook twee of drie keer gedaan bij elke verversing ATF er bij en honderd km rijden en dan de olie er uit.

optimotor

ik heb met de technische dag in zutphen ook optomotor gekocht en het er in gedaan ik hou wel van experimenteren dus dacht ik na de revisie ben ik benieuwd hoe het spul invloed heeft op mijn dieselmotor.
nu heb ik inmiddels een paar duizend km gereden en heb geconstateerd dat het motor geluid flink is afgenomen wat bij mij de grootste verandering is.
het verbruik zou er ook van verbeteren maar daar kan ik nog niets van zeggen of dat zo is.

ik heb het idee dat het verbruik beter is geworden maar dat moet ik nog bekijken over een langer periode dus dat weet ik nu nog niet.
ik meet elke tankbeurt het verbruik en heb het idee dat het iets beter geworden is ik haal nu soms wel eens 1:13 waar ik voor heen 1:10 /1:11 reed.

Gr. John Prins
Gr. John Prins
JohnPrins12
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
LPG: Nee

Berichtdoor MdannyK » 28 nov 2011, 22:51

@Iggy
"Door de samenstelling wordt het vuil in stukjes ontmanteld, dus in kleine delen afgevoerd."
Met andere woorden: optimotor breekt het vuil af in kleine stukjes...welke dan de oliekanalen niet kunnen blokkeren. Toch, correct me if I'm wrong!

Uiteraard heb ik ook naar de site gekeken, harstikke leuk al die tests...maar zijn die ook beschikbaar in Nederlands?

En had ik nog een andere vraag, gezien dat er hier op het forum nogal verdeeldheid heerst over het toepassen van minerale olie vs. (semi) synthetische olie. Tegenhangers van de (semi)synthetische olie zeggen dat deze het blok schoonmaakt, met als gevolg dat o.a. de oliekanalen verstoppen. Maar, kunnen we, na reiniging met Optimotor, nu wel (semi)synthetische olie gebruiken?

Groeten Michael
MdannyK
Senior Boarder
Senior Boarder

LPG: Ja

Keer terug naar Techniek