[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
tik,ratel in mijn motor : Techniek - 3

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 nov 2024, 06:51

tik,ratel in mijn motor

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Re: tik,ratel in mijn motor

Berichtdoor Frank380 » 12 nov 2011, 21:01

ja ze zaten nog wel vast, ik weet niet precies wat ik heb veranderd maar het heeft wel geholpen. enne marco ik wou dat stuk gereedschap voor de klepafstelling wel zelf kopen maar ik wist niet dat jij het al had. moet ik alleen nog weten wat stelplaatjes kosten?. dat afstel aparatus kan nog wel effe duren. frank
Frank380
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 05 aug 2010, 23:59
Woonplaats: Capelle a/d IJssel
Roepnaam:
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja


Re: tik,ratel in mijn motor

Berichtdoor Rene500SEC » 12 nov 2011, 21:11

je weet best wat je gedaan hebt....stoters eruit gehaald olie kanalen doorgespoten/schoongemaakt en weg tik.

Ken iemand die aan het begin van deze topic zoiets al zei...

Door niet goed funktionerende hydrauliek kan je een mechanische tik krijgen marco.

Bij leganza heeft het een nok gekost doordat de tuimelaar tegen de nokkenas aan ramt.

Ik wens je veel kilometers met je stille motor frank.
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: tik,ratel in mijn motor

Berichtdoor Frank380 » 12 nov 2011, 21:28

ja al alles al weet zo als jij Rene dan is het allemaal erg makkelijk, in elk geval voor het aandragen van de oplossing. mvg frank
Frank380
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 05 aug 2010, 23:59
Woonplaats: Capelle a/d IJssel
Roepnaam:
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja


Re: tik,ratel in mijn motor

Berichtdoor Rene500SEC » 12 nov 2011, 21:39

vind ik sportief van je frank.

Ik weet ook niet alles hoor,maar heb al behoorlijk wat van die blokjes gebouwd.

Maar nu bijvoorbeeld alex bezig is met die klepinstelling ben ik ook een en al oor.

Ik kan alleen kijken of de zittingen nog goed zijn en dan hoop ik dat als ik hem in elkaar zet het goed is en tot nu toe is dat zo omdat ik altijd nieuwe kleppen gebruik.

Maar ik hou dat bij hem in de gaten zodat ik er ook iets van leer en daar is een forum voor!

Nogmaals veel plezier met je motor.
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: tik,ratel in mijn motor

Berichtdoor Peter 500SEC » 12 nov 2011, 21:45

Ik lees alle probleempjes en expertises hier op het forum met volle aandacht

Al kan ik zelf niet alles zelf doen, kan ik door de gelezen ervaringen en oplossingen toch een bepaald probleem beter lokaliseren / identificeren.

En hier ben ik ontzetten blij mee :mrgreen:
Peter 500SEC
 


Re: tik,ratel in mijn motor

Berichtdoor Frank380 » 30 nov 2011, 22:30

Hoi, Ik ben weer terug :twisted: althans de tik van mijn 380, Er is alleen iets veranderd,Met een koude start is de tik duidelijk aanwezig, Dit verdwijnt na ongeveer 1 minuut,Om dan vervolgens na een minuut of 6 weer langzaam terug te komen,En eenmaal op bedijfstemparatuur oorverdovend te tikken. Na diverse dingen te gecontroleerd te hebben, Viel mij een ding op, en daar ben ik niet gerust op, Als ik aan de rechterkant/bijrijderskant het kleppendeksel eraf heb. En je voelt dan aan de ketting dan staat de ketting aan de kant van de spanner strak, maar aan de andere kant van het tandwiel dus motor in, Daar kan ik de ketting gewoon lichten ongeveer 1cm omhoog, Ik weet niet of dit goed komt als de boel draait,Maar ik vind wel vreemd.

De ketting is trouwens in mei 2011 vervangen evenals de spaaner, en alles staat op tijd, krukas op 0.0 en staan beide nokkenassen op hun merkteken. mvg frank380
Frank380
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 05 aug 2010, 23:59
Woonplaats: Capelle a/d IJssel
Roepnaam:
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja


Re: tik,ratel in mijn motor

Berichtdoor Vlieger » 01 dec 2011, 10:13

Frank, het ziet ernaar uit dat er losse (kool)deeltjes in het olie circuit van je motor circuleren.
De hydraulische klepstoters hebben hele kleine olie kanaaltjes.
Nadat je de stoters schoon gemaakt had, was de tik weg. :D
Nu heb je een aantal km's gereden en is de tik weer terug. :evil:

Ik zou de motor eens goed schoonspoelen, mogelijk ben je dan van de tik voorgoed af. :-)
Daarna half synthetische olie erin, die heeft o.a. een goed reinigende werking.

Groet,
Rob
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1324
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: tik,ratel in mijn motor

Berichtdoor CordeJong » 01 dec 2011, 11:00

Volgens mij heb je dan tegen de draairichting van de motor in staan draaien en staat dus de verkeerde kant waar geen spanner zit los en de spanner aan de andere kant wordt terug gedrukt.
Nooit tegen de draairichting in de motor draaien als je de timing wil controleren.
groeten cor de jong
CordeJong
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 21 mei 2010, 18:18
Woonplaats: Bergambacht
Roepnaam:
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: tik,ratel in mijn motor

Berichtdoor Frank380 » 01 dec 2011, 12:28

hoi, wat betreft de draairichting heb ik de motor maar een keer getornd en met de draairichting mee, dus van de bestuurdersplek gezien tegen de klok in,goed toch, dit was nodig om de rechternokkenas te vervangen.

maar het was inderdaad een mogelijkheid mijn dank hiervoor.
Wat betreft het vervuilingsverhaal (kooldeeltjes) daar ga ik een stukje in mee, zij het niet dat ik de hydro stoters tot nu toe 2x heb verwijderd en de olie die achter blijft brandschoon is. ook heb ik de olie kanalen van de stoters schoongemaakt met lucht en doorgeprikt evenals het oliekanaal naar de kettingspanner. om het geheel compleet te maken heb ik de motor zonder rechterkleppendeksel gestart,om mijzelf er van te verzekeren dat alles olie krijgt,maar dit raad ik nie aan (wat een oliebende) maar alles krijgt olie. het vreemde is dat ik al 30xxxkm hiermee rijd en er geen merkbare schade ontstaat,maar misschien moet die ellende nog komen. iets wat zo hard tikt duidt volgens mij op problemen.we zoeken rustig verder en hopelijk kunnen we het met elkaar oplossen. dan zijn weer een oplossing verder.mvg frank380
Frank380
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 05 aug 2010, 23:59
Woonplaats: Capelle a/d IJssel
Roepnaam:
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja


Re: tik,ratel in mijn motor

Berichtdoor Frank380 » 08 dec 2011, 16:52

hoi, zoals ik eerder melde staat mijn ketting niet strak, toen ik gister begon om de kleppen te stellen,en beide kleppendeksels gelicht waren viel mij op dat de keting weer strak stond, toen ik de motor aan het tornen was viel mij op dat de grote geleider+spanner bewoog op het moment dat ik de motor draaide, nou is dat redelijk normaal denk ik,wat ik niet begrijp is dat na het draaien de ketting weer slap stond, toen ik de motor weer een stukje draaide stond de ketting weer overal strak? en zo bleef het gaan bij alle draaiende stukjes, weet iemand misschien hoe dit te verklaren is.zover als ik weet is bij een 116motor de spanner toch niet op oliedruk, en zou dan op alle momenten strak moeten staan. mvg frank380.
Frank380
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 05 aug 2010, 23:59
Woonplaats: Capelle a/d IJssel
Roepnaam:
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja


Re: tik,ratel in mijn motor

Berichtdoor Frank380 » 08 dec 2011, 17:15

klopt hans, daar zit een spanner, maar volgens de werkplaats handleiding is deze niet alleen op oliedruk en staat deze middels een ingieus veersysteem altijd onder druk,en als de motor draait krijgt deze als extra nog oliedruk, latere types van de m117 zijn ook met deze spanner uitgerust, omdat de eerder gebruikt spanner die alleen op oliedruk werkte een hoger risico van falen met zich meenam omdat ze nog geen oliedruk hadden. correct me if i am wrong. mvg frank380
Frank380
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 05 aug 2010, 23:59
Woonplaats: Capelle a/d IJssel
Roepnaam:
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja


Re: tik,ratel in mijn motor

Berichtdoor Frank380 » 09 dec 2011, 13:03

hoi, inderdaad hans dat denk ik namelijk ook, weet jij toevallig ook, als zo'n spanner nieuw uit de doos komt of je hem dan kan indrukken zonder al teveel weerstand? dat was namelijk bij mij wel het geval. ik heb ergens eens gelezen dat de spanner en montagestand heeft, maar hoe of wat weet ik ook niet. frank380
Frank380
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 05 aug 2010, 23:59
Woonplaats: Capelle a/d IJssel
Roepnaam:
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja


Re: tik,ratel in mijn motor

Berichtdoor Frank380 » 15 dec 2011, 16:31

hiep hiep hoera :D , het raadsel van de tik,ratel is definitief opgelost. er bleek een kapotte distributie spanner de dader te zijn, deze bewuste spanner is nooit meer te spraken gekomen omdat ik deze verleden jaar als eerste heb vervangen. dus daar kan het niet aan liggen, dus wel. via een amerikaans forum kwam ik een topic tegen over het vervangen van de spanner, door een niet originele spanner van febi en de daardoor bijkomende tikken en ratels.
dit gaf mijn weer een inpuls om toch maar eens wat kritischer naar de spanner te kijken, en uiteindelijk een nieuwe originele bij marco te bestellen, marco bedankt. de motor loopt weer met een moooi vroem vroem geluid 8-) ipv een nagelende diesel. dus wat kunnen we dus concluderen, koop noooooit imitatie rommel het brengt alleen maar ellende.

mvg frank380
Frank380
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 05 aug 2010, 23:59
Woonplaats: Capelle a/d IJssel
Roepnaam:
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja


Re: tik,ratel in mijn motor

Berichtdoor ElGriffo » 15 dec 2011, 17:34

Liever de Dealer :whistle:


Ik zeg verder niets meer :mrgreen:

Hoe was verder met je immitatie klepspelingafstelplaatjesdiktecontroleerapparaatje ?
ElGriffo
 

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten

cron