door Leeflang » 14 dec 2011, 22:10
Het contactslot heeft daar erg weinig invloed op.
Hier wat aan elkaar geplakt schema's:lampjes.gif
De lampjes gaan aan als de ene kant aan de plus hangt en de andere kant aan de min.
Via het contactslot hangen ze aan de plus als de auto aan is of op contact staat.
Dat is dus wel in orde, anders zouden ze helemaal niet branden.
Via diodes en een weerstand (allen in het instrumentenpaneel) hangen ze altijd aan de dynamo, daar zit het contactslot niet tussen.
Zolang de dynamo niet draait heeft dat aansluitpunt een laag spanningsniveau en branden de lampjes.
Als de dynamo gaat draaien komt op dat punt spanning te staan, als het goed is zoveel dat de lampjes doven.
De lampjes gaan branden als daar dus niet genoeg spanning aanwezig is.
En dat kan volgens mij alleen duiden op een defect in het laadcircuit.
Dus de dynamo of de accu (of allebei).
Ofwel de dynamo doet het niet goed, ofwel alle stroom die dat ding levert wordt opgeslokt door de accu.
Aan dat stompje aan X4/10 hangt trouwens de ABS control unit, als die alle stroom wegtrekt zouden ook de lampjes aan kunnen gaan.
En ook het verlichtingscontrole apparaat hangt aan die draad, daarvoor geldt dat dus ook.
Maar die twee mogelijkheden lijken me ver gezocht.
Aan het stompje linksboven hangen zo'n beetje alle andere elektrische / elektronische onderdelen.
Ik denk dat je zekeringen door zouden branden als daar iets zo erg fout zou zijn dat dat zou kunnen zorgen voor brandende controlelampjes.
In het werkplaatshandboek staan nog wat grafiekjes van de regelspanning van de dynamo, bij draaiende motor (3000 tpm) en brandend groot licht (werkend en belast dus!):grafieken.gif
Links is oké, een rimpel, waarbij zo af en toe een piek zichtbaar mag zijn.
Rechts is niet oké, regelmatige diepe dippen; dat duidt op kapotte diodes in de dynamo.
Om dat te kunnen controleren heb je dus wel een oscilloscoop nodig.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.