Hallo Marcel,
Aangezien dat de bedrading van de LPG installatie de enige bedrading was die bij het overzetten van de motor in de auto was gebleven kon ik goed volgen hoe alles aangesloten was. Er is geen LPG computer voor dit systeem. De twee klepjes op de verdamper worden gelijk aangestuurd (open/dicht) door het relais wat kijkt naar het toerental. Ik ben ervan uitgegaan dat de klepjes alleen aangestuurd worden als de motor draait omdat je geen LPG in de motor wil als deze niet draait. Het kan zijn dat er in de verdamper ook iets open gaat door motor vacuüm. Ik ben meer electrisch dan mechanisch dus ik hoop dat iemand anders daar meer over kan vertellen. Ik weet niet zeker op het klepje op de tank ook door het toerenrelais aangstuurd wordt, of alleen door de schakelaar/contact.
Je zou een lampje op de spoelen van de klepjes kunnen aansluiten wat je (tijdelijk) in het interieur monteerd. Dan kan je zien of het toeren relais de klepjes dicht laat vallen tijdens het intrappen van de koppeling.
Het motor vacuüm bepaalt volgens mij de hoeveelheid gas die aangezogen wordt. Het gaspedaal zit volgens mij ook in de lucht toevoer. Ik moet de 280 motor nog slopen dus over een tijdje weet ik meer over hoe de boel in elkaar zit.
Bij mijn auto is de enige echte aanpassing aan de bezine installatie de uitschakeling van de benzine pomp.
De lambda kan in iedere LPG installatie worden bijgebouwd. Je heb echter ook een lambda sensor nodig. Ik heb dit kastje een tijdje geleden ingebouwd:
http://www.aeb.it/products/feedback-systems/galileo Let op, er is voor dit systeem ook een compoort en programmeer kabel nodig, en het werkt met een antiek dos programma (kost wat tijd). Ook is er een grote kans dat de lambda sensor al overleden is, deze gaat namelijk niet eeuwig mee.
Als de installatie goed is afgesteld (CO2) dan is de lambda terugkoppeling waarschijnlijk overbodig. Ik kon echter niet zo snel iemand vinden die de boel kon afstellen, maar ik kon wel het lambda signaal meten. Omdat ik tijdens het rijden niet onder de motorkap aan de stelschroef kon draaien, vond ik dit systeem een hele mooie oplossing! Het kastje regelt alleen de klep, niets anders.
Ik denk dat ooit toen de bezitters van onze mercedessen nog duitsers en directeuren waren, LPG niet zo actueel was voor de W126. Als ik kijk naar de AEB producten dan zie ik dat men veel oplossingen heeft bedacht voor de kleinere auto's omdat daar waarschijnlijk wel wat probleempjes waren (=markt). Uiteindelijk verkoopt men voor een moderne LPG auto G3 installatie's en rijd menig W126 rond met het eenvoudigste systeem wat er te krijgen is. Overigens vind ik het venturi systeem wel een mooie uitvinding, en het werkt redelijk tot goed.
Ik beh nu 12000km met deze motor gereden, en de teller staat nu op 160000. De motor loopt vaak mooi, maar soms een beetje schokkerig bij 700 rpm (bij gas en benzine). Ik rij veel snelweg.
mvg niels