Mijn climate control deed het de laatste weken niet meer na ons lekker koel door de zomer geloodsd te hebben. Symptomen, fan werkte niet, ac dus ook niet. Verwarming na een tijd rijden wel een klein beetje, maar zonder fan schiet dat ook niet op als het winter wordt.
Voordat hij het echt begaf deed ie het een tijdje soms wel en soms niet.
De conclusie was dat het wel een electronicaprobleem in de unit zou zijn. De bekende Helmondenaar gebeld, die deelde de conclusie. Ik moest de unit maar opsturen ter diagnose en reparatie.
Nou kost dat als ik het zo lees al snel 125 EUR (tarief voor cruise control fixes), dus ik googlede nog wat naar alternatieven. Een Amerikaans bedrijf (Programa) levert rebuilt units met 'all new components' en 3 jaar garantie. Ik vond een webshop waar ze die voor $201 aanboden. Dus dat leek een goed alternatief. Op de Programa site stond ook nog een tech note voor die specifieke rebuilt unit met een paar tests die je moet doen voordat je de nieuwe unit installeert.
Het leek me zinvol om die tests alvast te doen *voor* het bestellen. Bij een van de tests moet je het amperage over pin 10 en 12 op de linker stekker meten (dit is een Series I W126), als dat over de 1.3 kwam was de Auxiliary Water Pump kapot en moest je die eerst vervangen. De mijne gaf 1.8A dus => kapot. Nog wat googlen op dat ding (kost ca. $100 in de VS, het dubbele bij de dealer) leverde op dat dat een belangrijke oorzaak van kapotte AC units was. Ik kwam ook een post tegen over W124's waarin iemand schreef dat de AC unit op de W124 (in tegenstelling tot die op de W123) daartegen beveiligd was en in een soort 'noodloop' ging waardoor hij (bijna) niets meer doet.
Nou zit de W126 qua bouwjaar precies tussen de W123 en de W124 in, dus wie weet...
Het is lastig om bij die pomp zelf te komen (zit in de paravan onder de nodige koelwaterleidingen), dus ik heb 'm omzeild door pin 10 uit de linker AC unit te verwijderen (stekker openmaken, pas op dat niet alle pinnetjes eruit vallen). AC unit weer aangesloten en alles werkte weer zo'n beetje (helemaal voorspelbaar werkt dat ding van mij niet, maar dat kan aan mijn verwachtingen liggen). Ik heb weer koeling, fan en - niet onbelangrijk in de winter - warme geblazen lucht.
Dus als jouw AC unit ook niets doet, check even pinnetjes 10 en 12 van de linker stekker en haal pinnetje 10 er uit. Wie weet komt hij weer tot leven
Als ik het goed begrijp kun je best zonder Aux water pump (zorgt voor aanvoer warm water naar de kachel bij lage toerentallen), dus ik wacht nog even af hoe het in de praktijk gaat voor ik besluit hem te vervangen of niet.