door Vlieger » 31 okt 2009, 11:31
Hallo SEC,
Als ik je bericht goed begrijp, dan is het witte olietankje lek, of de slang die naar de hydrauliek-pomp loopt, lekt onder het tankje.
Als je via de ontluchtings-nippel een hoop bubbels en smerige olie bent tegen gekomen, zou ik snel actie ondernemen.
Als je tankje geen olie bevat, krijgt je hydrauliek-pomp geen olie, dus geen smering.
Deze pomp draait continu mee als je motor loopt en moet een druk van 60 tot 70 Bar opbouwen.
(Het oliepeil wordt gemeten via de dop van het witte tankje.)
Verhelp eerst de lekkage bij het tankje.
Controleer daarna of de veerbollen nog enigszins druk hebben. Dit kan vrij eenvoudig door de dikke slang van de veerbol los te koppelen.
Steek daarna een stuk stevig ijzerdraad voorzichtig in het gat waar de slang zat.
Als er nog enigszins druk in de veerbol zit dan kan het ijzerdraadje er niet verder dan een centimeter of 5 in. Gaat de draad er veel verder in is de veerbol defect.
Je kunt de veerbollen, in Duitsland, van een druknippel laten voorzien en ze weer met gas laten vullen (ca € 45,-/stuk) . Maar dit heeft alleen zin als de membraan niet poreus is, anders blijf je vullen.
Ik zou bij een auto van meer dan 25 jaar oud dit risico niet nemen en er 2 nieuwe veerbollen onder zetten.
Als je toch met de veerbollen aan de gang bent, kun je gelijk de leidingen spoelen met schone olie en met perslucht doorblazen. Daartoe kan je het beste de arm van het regelventiel los maken en het regelventiel met de hand op vullen en legen stellen. LET OP dat je niet verder verstelt dan 45 graden vanaf de midden stand, anders kan het ventiel inwendig ernstig beschadigd raken !
Succes.