[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
vering : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 23 nov 2024, 02:50

vering

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

vering

Berichtdoor SEC » 03 okt 2009, 14:48

Geachte mede-rijders,

Ik heb eeb Engelse W126 SEC. Nu heb ik alu-velgen geplaatst en raakt de band de veerpoot bij maximale uitslag, wat dus niet mag voor de APK.....
Weet iemand of dit te verhelpen is met een verlagingsset? Spoorverbreders schijnt voor de APK niet te mogen.....
Uiteraard heb ik de orginele velgen reeds weggedaan. Waarschijnlijk hebben Engelse velgen een compleet andere ET waarde, omdat ik reeds ug velgen geprobeerd heb en allemaal raken ze, de band althans, de veerpoot.
SEC
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 12 apr 2009, 17:20
Woonplaats: Oss
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja


Re:vering

Berichtdoor Vlieger » 03 okt 2009, 17:36

Als de band de veerpoot raakt heb je waarschijnlijk een verkeerde ET waarde van de velg of een te brede band voor het type velg.

Kijk eens aan de binnen zijde van de velg of de ET 25 mm is.

Een 380SEC voor 1985 heeft standaard een velgmaat 6,5Jx 14H2 met 205/70 VR 14 banden.
Een 500SEC heeft standaard een velgmaat 7J x 15H2 met 215/65 VR 15 banden, hiervan moet de ET waarde 25 mm zijn.

Indien je geen originele Mercedes velg hebt kan de ET waarde al afwijkend zijn.

Is het wel een originele Mercedes velg, dan kunnen jouw velgen van een ander type Mercedes afkomstig zijn.

Wel is het mogelijk de ET waarde enigszins aan te passen met opvul schijven.

Groet,
Rob
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1324
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:vering

Berichtdoor SEC » 04 okt 2009, 00:03

Rob,
het rare is, dat ik nu geen orginele mb velgen heb, maar dtm velgen. Ik heb vele orginele velgen geprobeerd, ook stalen velgen met hetzelfde resultaat.....ik weet niet of de engelse een andere ET hanteren. Nu heb ik me laten vertellen dat wanneer ik de auto verlaag, het probleen ook opgelost kan zijn. Hij staat ook wel erg hoog aan de voorkant, ook met de 18 inch velgen LIJKT het of er 12 inch onder ligt, zo veel ruimte is er tussen de band en het scherm.
Er zijn idd spoorverbreders verkrijgbaar, dit is de makkelijkste oplossing. Ik denk alleen niet dat dit mag voor de APK?

Groet
SEC
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 12 apr 2009, 17:20
Woonplaats: Oss
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja


Re:vering

Berichtdoor Vlieger » 04 okt 2009, 10:59

Ik zou eerste eens controleren welke ET waarde jouw DTM velgen hebben en bekijken of de bandenmaat wel bij de velg past.

Wellicht zit daar het probleem.

Loopt de band zowel bij het linker als rechter voorwiel aan?

Anders zou de wagen aan een zijde een kromme wiel ophanging kunnen hebben.

Dat Engelse wagens een andere vooras hebben kan ik me niet voorstellen.
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1324
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:vering

Berichtdoor SEC » 04 okt 2009, 12:11

Dat de ET waarde van de huidige velgen anders is ben ik zeker van. Zowel de linker als de rechter band loopt aan, vandaar dat ik het vermoeden heb dat engelse voertuigen toch een andere voor-as hebben. Dit omdat ik orginele 14-15-16 inch velgen geprobeert heb. Ook AMG, enz. allemaal met hetzelfde resultaat. Raar toch?
Het verhaal van verlagen en het probleem is opgelost, heb ik toch ernstige twijfel bij, maar wie weet.
SEC
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 12 apr 2009, 17:20
Woonplaats: Oss
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja


Re:vering

Berichtdoor SEC » 28 okt 2009, 22:49

Bij deze ook een algemene vraag, wellicht weet iemand antwoord. Bij mijn 500SEC uit 82 doet het volgende zich voor; de olie van het veersysteem komt via de vulpot, de witte, terug, dwz hij wordt er uit geperst.....nu lees ik net op de site met technische gegevens dat er ook een pneumatisch veersysteem gemonteerd is. Kan en wie weet waar ik het oliepeil van dit systeem kan nakijken? de auto staat voor erg hoog en ik heb het idee dat het systeem niet werkt, bij drempels klapt de auto vrij hard naar beneden. Nu KAN het systeem ook niet werken als de olie onder peil staat, maar toch.

Alvast bedankt voor de reacties.

SEC
SEC
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 12 apr 2009, 17:20
Woonplaats: Oss
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja


Re:vering

Berichtdoor Vlieger » 29 okt 2009, 10:23

Hallo SEC,

Er zijn 500 en 560SE en SEL met volledig hydropneumatische vering, bij een SEC heb ik dat nog niet gezien.

Het witte olietankje bij jouw wagen is van de hydraulische niveau regeling op de achteras.
Als ik je bericht goed begrijp, komt er olie uit dat witte tankje.
Verder klapt je auto hard bij drempels.

Dat lijkt erop dat de hydraulische veerbollen op de achteras hun druk kwijt zijn. Om dan de lage stand van de achteras te compenseren is waarschijnlijk (te)veel olie bijgevuld. Telkens als de achteras moet veren, schokt de olie door het hydraulisch systeem en wordt bij het tankje eruit geperst.

Met twee nieuwe veerbollen zal jouw probleem zijn opgelost.

Wil je zeker weten of jij een volledig hydraulische vering hebt, kijk dan even onder de voorspatborden.
Zie je daar schroefveren dan is de de wagen niet volledig hydropneumatisch geveerd, want dan zit er onder de motorkap (tegen de linker koplamp) een groen olietankje.
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1324
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:vering

Berichtdoor Piettermaat » 29 okt 2009, 19:37

is het vervangen van de veerbollen veel werk, of moet er dan bijvoorbeeld ook iets worden ontlucht?
Piettermaat
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:37
Woonplaats: Sassenheim
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee


Re:vering

Berichtdoor Vlieger » 29 okt 2009, 21:44

Het vervangen van de veerbollen is niet veel werk.
Zorg dat je goed onder de achterzijde van je wagen kunt werken. (hefbrug of put)
De wagen moet ondersteund worden onder het chassis, zodat de wielen onbelast zijn.
Achterwielen demonteren en dan zie je van de veerpoot/schokbreker een hydrauliek-slang naar een veerbol lopen.

Bij de niveau-regelaar (midden tussen de achterwielen) zit een ontluchtings-schroef, net boven het hefboompje.
Steek daar een slangetje op om de olie op te vangen.

Draai de ontluchtings-schroef langzaam los, om het systeem drukloos te maken, er loop ca 0,5 liter olie uit.

Je kunt nu die hydrauliek-slang loskoppelen van de veerbol.
Tevens zit aan de veerbol een hogedruk-leiding, (ziet uit als een remleiding) ook deze losschroeven.

De veerbol zelf zit met 2 beugels en 3 moeren aan de carrosserie geschroefd.

Bij het andere achterwiel het zelfde.

LET OP bij het vullen van het systeem dat er GEEN vuil (nog zo klein) in het systeem komt.
Dit kan je een niveau-regelaar of hogedrukpomp kosten !

Om het veersysteem weer in werking te zetten moet 150 kg in de kofferbak (2 grote kerels) om de hefboom van de niveau-regelaar in de stand vullen te krijgen. De motor moet dan ongeveer 2500 toeren draaien.

Klaar is piettermaat.
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1324
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:vering

Berichtdoor Piettermaat » 30 okt 2009, 20:25

piettermaat is erg blij met deze informatie en hoopt spoedig weer over neerlands wegennet te zoeven.
Piettermaat
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 26 aug 2008, 16:37
Woonplaats: Sassenheim
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee


Re:vering

Berichtdoor SEC » 30 okt 2009, 23:39

Hey vlieger. Bedankt voor je reactie! Ik heb GEEN goen loievaatje onder de motorkap, dus dat valt mee. Ik had deze info van de duitse site met technische gegevens, en daar stond dat beide systemen gevult moesten worden.........
Het WITTE vat is leeg en telkens als ik er wat olie bijvul lekt het eruit op den duur. Nu heb ik inmiddels via de nippel een hoop rotzooi, dwz de olie bekeken en dat zag er niet best uit. Luchtbubbels, kleverig enz. De auto heeft ook lang stilgestaan. Nu heb ik me laten vertellen dat het systeem verstopt kan zitten. Is het wellicht verstandig de bollen te vervangen, of eerst verversen?

mvg

SEC
SEC
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 12 apr 2009, 17:20
Woonplaats: Oss
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja


Re:vering

Berichtdoor Vlieger » 31 okt 2009, 11:31

Hallo SEC,

Als ik je bericht goed begrijp, dan is het witte olietankje lek, of de slang die naar de hydrauliek-pomp loopt, lekt onder het tankje.

Als je via de ontluchtings-nippel een hoop bubbels en smerige olie bent tegen gekomen, zou ik snel actie ondernemen.

Als je tankje geen olie bevat, krijgt je hydrauliek-pomp geen olie, dus geen smering.
Deze pomp draait continu mee als je motor loopt en moet een druk van 60 tot 70 Bar opbouwen.
(Het oliepeil wordt gemeten via de dop van het witte tankje.)

Verhelp eerst de lekkage bij het tankje.
Controleer daarna of de veerbollen nog enigszins druk hebben. Dit kan vrij eenvoudig door de dikke slang van de veerbol los te koppelen.
Steek daarna een stuk stevig ijzerdraad voorzichtig in het gat waar de slang zat.
Als er nog enigszins druk in de veerbol zit dan kan het ijzerdraadje er niet verder dan een centimeter of 5 in. Gaat de draad er veel verder in is de veerbol defect.

Je kunt de veerbollen, in Duitsland, van een druknippel laten voorzien en ze weer met gas laten vullen (ca € 45,-/stuk) . Maar dit heeft alleen zin als de membraan niet poreus is, anders blijf je vullen.
Ik zou bij een auto van meer dan 25 jaar oud dit risico niet nemen en er 2 nieuwe veerbollen onder zetten.

Als je toch met de veerbollen aan de gang bent, kun je gelijk de leidingen spoelen met schone olie en met perslucht doorblazen. Daartoe kan je het beste de arm van het regelventiel los maken en het regelventiel met de hand op vullen en legen stellen. LET OP dat je niet verder verstelt dan 45 graden vanaf de midden stand, anders kan het ventiel inwendig ernstig beschadigd raken !

Succes.
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1324
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:vering

Berichtdoor SEC » 01 nov 2009, 23:49

Hallo Vlieger,
BEDANKT voor je nuttige tips!! Daar kan ik wat mee. Ik ga idd eerst de slang vernieuwen. Het LIJKT of er een vorm van overdruk ontstaat en er dan olie uitgeperst wordt. Maar zoals gezegd, eerst alles checken, dan vernieuwen. Ik houd je op de hoogte!

Mvg
SEC
SEC
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 12 apr 2009, 17:20
Woonplaats: Oss
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten

cron