door ttheott » 13 nov 2009, 01:33
Even terug komen op de backfire,
Ik had er voorheen ook last van.
Laatst een cilinderkop moeten demonteren wegens een losse klepgeleider.
Tijdens dit werk kwam ik erachter dat als de krukas op 0 graden staat, dat dan de nokken as niet op zijn merkteken stond.
Nokkenas op merkteken gedraaid, stond krukas op 10 graden ( plus of min, weet ik nu even niet )
Dit gezegd tegen het motor revisie bedrijf welke mijn cil kop heeft gerepareerd.
Ja was het antwoord, geheel niet onlogisch als je bedenkt dat er een nokkenas ketting in zit van 2 meter.
Als iedere schakel 0,05 mm of 0,1 mm speling krijgt, dan reken de afwijking maar uit. ( ik heb het hier wel over de 8 cilinder )
Mij mee gegeven werd dat ik kon proberen 1 nok later of vroeger te zetten, maar kwa lopen zou je hier niet veel van merken.
Enfin, dit hele verhaal heeft me wel aan het denken gezet, namelijk als de klep wat later sluit, is de kans van een ontsteking tijdens een open klep mss wel mogelijk.
Ik heb de ontsteking daarom gewoon iets later gezet.
Buiten dat heb ik heel veel aanzuigen van valse lucht weg gehaald. ( diverse rubbers vervangen en luchtfilterdeksel fatsoenlijk passend gemaakt )
Ik heb daarna geheel geen last meer gehad van backfires.
Ben er zelfs laatst achter gekomen dat mijn rotor een gigantisch gat vertoonde.
Opeens kreeg ik de auto niet meer gestart, verdeelkap verwijderd, toen zag ik dat de verbinding tussen midden en uiteinde verbroken was middels een ingebrand gat. Maar tot het einde hiervan, geen backfire.
Inmiddels nieuwe rotor gemonteerd en de auto loopt weer super!!