Het koelsysteem is bij een koude start gesloten, de thermostaat sluit het exerne koelcircuit (naar de radiator) dus volledig af, de koelvloeistof circuleert alleen in de motor (en kachel).
Als de motor op temperatuur komt is het normaal dat je de temperatuurmeter wat ziet stijgen, de thermostaat opent en de temperatuur zakt weer. Dat is in principe normaal. Als de thermostaat wat nukkiger opengaat (slijtage), kan de temperatuurpiek bij het openen wat langer (en hoger) zijn. Niet erg, zolang hij daarna maar weer zakt.
Als je bij langzaam rijden en filerijden, zeker met warm zomerweer, de temperatuur ziet oplopen is dat ook normaal, mag volgens specs zelfs gewoon tot zo'n 120 graden stijgen. Normaal gesproken springt op tijd de extra ventilator aan (bij uitvoering met airco), en ook de Visco doet zijn werk. Een bedrijfstemperatuur van rond de 100 graden is ook nog niet abnormaal, eigenlijk.
Ik heb lang gerommeld om de bedrijfstemperatuur van mijn 500SEL een beetje normaal te krijgen, het bleek achteraf een combinatie van kleine punten te zijn, waaronder:
-Verkeerde afsluitdop op expansievat.
-Versleten radiator.
-Soldeerverbinding temperatuursensor bij thermostaat slecht.
-Temperatuurmeter onbetrouwbaar (gaf stug 10 - 20 graden te veel aan).
-Viscokoppeling slecht.
Vooral de radiatorwissel heeft veel opgeleverd. Ook als ze niet lekken, zitten ze na 30 jaar vol met prut.
Het enige wat hij nu nog (af en toe) doet is bij lange ritten (vorig jaar Berlijn, bijvoorbeeld) en veel filerijden er spontaan mee stoppen. Ik vermoed dat de ontstekingsmodule of het brandstofpomprelais te warm wordt, ergens geen contact meer maakt en ermee nokt. Kwartiertje af laten koelen en verder geen last meer. Toch het relais eens een keertje wisselen / nasolderen