[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
temperatuur schommelt : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 nov 2024, 18:42

temperatuur schommelt

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

temperatuur schommelt

Berichtdoor Roy114 » 27 mei 2012, 23:52

Onder het rijden wil de temperatuur weleens helemaal oplopen tot 120graden, hij ontlucht automatisch dus dit kan het niet zijn, waar kan dit aan liggen? iemand een idee? Blijft toch elke keer weer schrikken als hij opeens oploopt, het is niet zo dat hij opeens verspringt, hij loopt wel gelijkmatig op alsof er een luchtbel in zit. :idea:
Roy114
 


Re: temperatuur schommelt

Berichtdoor Vlieger » 28 mei 2012, 09:36

Als er genoeg koelwater inzit, zou ik de thermostaat meer snel vervangen.
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1324
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: temperatuur schommelt

Berichtdoor ElGriffo » 28 mei 2012, 09:40

Zou ook mijn eerste ingeveing zijn ....
ElGriffo
 


Re: temperatuur schommelt

Berichtdoor Vlim » 28 mei 2012, 11:43

Het koelsysteem is bij een koude start gesloten, de thermostaat sluit het exerne koelcircuit (naar de radiator) dus volledig af, de koelvloeistof circuleert alleen in de motor (en kachel).

Als de motor op temperatuur komt is het normaal dat je de temperatuurmeter wat ziet stijgen, de thermostaat opent en de temperatuur zakt weer. Dat is in principe normaal. Als de thermostaat wat nukkiger opengaat (slijtage), kan de temperatuurpiek bij het openen wat langer (en hoger) zijn. Niet erg, zolang hij daarna maar weer zakt.

Als je bij langzaam rijden en filerijden, zeker met warm zomerweer, de temperatuur ziet oplopen is dat ook normaal, mag volgens specs zelfs gewoon tot zo'n 120 graden stijgen. Normaal gesproken springt op tijd de extra ventilator aan (bij uitvoering met airco), en ook de Visco doet zijn werk. Een bedrijfstemperatuur van rond de 100 graden is ook nog niet abnormaal, eigenlijk.

Ik heb lang gerommeld om de bedrijfstemperatuur van mijn 500SEL een beetje normaal te krijgen, het bleek achteraf een combinatie van kleine punten te zijn, waaronder:

-Verkeerde afsluitdop op expansievat.
-Versleten radiator.
-Soldeerverbinding temperatuursensor bij thermostaat slecht.
-Temperatuurmeter onbetrouwbaar (gaf stug 10 - 20 graden te veel aan).
-Viscokoppeling slecht.

Vooral de radiatorwissel heeft veel opgeleverd. Ook als ze niet lekken, zitten ze na 30 jaar vol met prut.

Het enige wat hij nu nog (af en toe) doet is bij lange ritten (vorig jaar Berlijn, bijvoorbeeld) en veel filerijden er spontaan mee stoppen. Ik vermoed dat de ontstekingsmodule of het brandstofpomprelais te warm wordt, ergens geen contact meer maakt en ermee nokt. Kwartiertje af laten koelen en verder geen last meer. Toch het relais eens een keertje wisselen / nasolderen :)
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2147
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten

cron