Iemand ervaring met (de gevolgen van) het verwijderen van de oliekoeler? Iemand al jarenlang rond gereden na het verwijderen?
Ik heb zelf een 380SE uit 1981 met een 116.961 blok. Er zit een aparte motor oliekoeler naast de radiator. Helaas is mijn radiator verstopt en is het moeilijk om de smallere versie van de radiator te krijgen. Daarom zit ik te denken aan het installeren van de bredere variant van de radiator en de motor oliekoeler te laten vervallen. Maar ze zullen de koeler er toch niet voor niets op hebben gezet....
Ik heb het volgende gevonden op het internet: (het toevoegen van bijlagen blijft mislukken anders had ik de files even bijgevoegd).
In 18-005 staat dat de 116.961 nationaal versies voor Japan, Australie en USA zonder oliekoeler zijn geleverd. Dus het kan blijkbaar ook zonder.
in 18-010 staat dat een thermostaat in het oliefilter bij 110 graden een klep bedient die de olie door de koeler gaat leiden. Verder staat in de beschrijving een waarschuwing dat als de koeler wordt afgesloten de thermostaat ook moet worden verwijderd omdat anders er geen olie meer naar de lagers gaan boven de 110 graden
Maar ik zou graag horen wie al jaren met een verwijderde oliekoeler rond rijden.