[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Wel of geen oliekoeler? : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 nov 2024, 17:50

Wel of geen oliekoeler?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Wel of geen oliekoeler?

Berichtdoor Hartingsveldt » 12 nov 2010, 16:17

Mede genieters....

Ik heb onder "Onderdelen" een vraag uitstaan voor een nieuwe of gebruikte oliekoeler voor mijn 280SE. Met de zoekfunctie heb ik onder "oliekoeler" alle berichten nagelezen en kwam o.a. tegen dat men gewoon zegt dat een oliekoeler op een 280 achterwege kan blijven omdat er heel veel zonder rondrijden. Anderzijds wordt het ook tegen gesproken. Is het nou zo ongeveer als mn blinde darm? Ik kan ook wel zonder.....
Kan ik ongestraft een doorverbinding maken en de koeler er uit laten zoals door sommigen wordt beweert?

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Vr. groet,

Cor
Avatar gebruiker
Hartingsveldt
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 04 maart 2010, 17:37
Woonplaats: Winterswijk
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1980
LPG: Ja


Re: Wel of geen oliekoeler?

Berichtdoor Douwe » 12 nov 2010, 20:17

volgens mij is het geen enkel probleem ik ben zelf met een 380 bezig en heb in mijn wagen wel een olie koeler
maar het blok wat ik in wil bouwen en ook uit een 380 komt heeft weer geen aansluiting op het filter huis om een koeler op aan te sluiten
dus ja echt heel erg nodig zal het dan ook wel niet zijn anders hadden ze het allemaal wel
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Wel of geen oliekoeler?

Berichtdoor Wasibi » 12 nov 2010, 21:14

Een oliekoeler heb je alleen nodig als wilt blazen met je Benz of als je in een warm land woont.
mijn 500 heeft er ook geen. Helaas 8-) ...

Als je er wel een hebt is het gewoon wel beter!
Grolsch en Guinnes beer expert. ;-)
Avatar gebruiker
Wasibi
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: 25 sep 2009, 01:04
Woonplaats: Middelburg
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Wel of geen oliekoeler?

Berichtdoor MB-fan » 30 mei 2012, 19:29

Iemand ervaring met (de gevolgen van) het verwijderen van de oliekoeler? Iemand al jarenlang rond gereden na het verwijderen?

Ik heb zelf een 380SE uit 1981 met een 116.961 blok. Er zit een aparte motor oliekoeler naast de radiator. Helaas is mijn radiator verstopt en is het moeilijk om de smallere versie van de radiator te krijgen. Daarom zit ik te denken aan het installeren van de bredere variant van de radiator en de motor oliekoeler te laten vervallen. Maar ze zullen de koeler er toch niet voor niets op hebben gezet.... :huh:

Ik heb het volgende gevonden op het internet: (het toevoegen van bijlagen blijft mislukken anders had ik de files even bijgevoegd).

In 18-005 staat dat de 116.961 nationaal versies voor Japan, Australie en USA zonder oliekoeler zijn geleverd. Dus het kan blijkbaar ook zonder. :whistle:

in 18-010 staat dat een thermostaat in het oliefilter bij 110 graden een klep bedient die de olie door de koeler gaat leiden. Verder staat in de beschrijving een waarschuwing dat als de koeler wordt afgesloten de thermostaat ook moet worden verwijderd omdat anders er geen olie meer naar de lagers gaan boven de 110 graden :ohmy:

Maar ik zou graag horen wie al jaren met een verwijderde oliekoeler rond rijden.
MB-fan
 


Re: Wel of geen oliekoeler?

Berichtdoor MadMiel » 30 mei 2012, 19:47

Die van mij heeft wel een oliekoeler, maar volgens mij wordt de olie pas gekoeld als deze extreem hoge temperaturen bereikt. Het is overigens maar een kleine koeler. Ik zal eens testen of dat de koeler ook warm wordt.
MadMiel
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 133
Geregistreerd: 05 jun 2010, 21:06
Woonplaats: Chaam
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: Wel of geen oliekoeler?

Berichtdoor Olleke Bolleke » 31 mei 2012, 04:37

Bij motoren zonder koeler kan de olie makkelijk een temperatuur van 130 graden bereiken.
Dat geeft geen enkel probleem.

Met een oliekoeler zal de temperatuur daar flink onder blijven.
Dat is wel beter voor de smering en de temperatuur van het blok. Het is geen absolute noodzaak.

De 6,3 en 6,9 motoren hebben een soort intercooler tussen olie en koelvloeistof.
Tijdens het opwarmen verwarmt de koelvloeistof de olie.
Zodra de werktemperatuur bereikt is koelt de koelvloeistof de olie.
Olie wordt gemiddeld 30-40 graden warmer dan koelvloeistof.
Olleke Bolleke
 


Re: Wel of geen oliekoeler?

Berichtdoor Olleke Bolleke » 31 mei 2012, 13:15

Met een sleurhut in tropische omstandigheden is een oliekoeler voor de bak een goede investering.
Bij een trekhaak af fabriek wordt meestal een oliekoeler voor de bak gemonteerd.
Rij je zo nu en dan alleen maar met een aanhangertje het tuinvuil naar de stort dan is die oliekoeler voor de bak niet nodig.
Olleke Bolleke
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten