door Olleke Bolleke » 18 jun 2012, 12:18
De motor slaat aan wanneer er brandstof, lucht en een vonk is.
Uiteraard moet de vonk op het juiste moment de bougie bereiken.
Maak eens een kabel los van de bougie, neem een andere bougie en houdt die tijdens het starten tegen
een goed punt van de motor dat massa geeft.
Is er een vonk dan gaat het erom of de vonk op het juiste moment naar de bougie gaat.
Draai de krukas tot die een klein stukje voor het merkteken staat.
Maak de verdelerkap los en controleer dat de rotor vlak voor de aansluiting in de kap staat voor de
eerste bougie.
De rotor kan ook 180 graden verder staan, dat is nu even niet van belang.
Sluit een lampje aan op de bobine, verdraai de krukas langzaam in de draairichting, het lampje
moet uitgaan een klein stukje voor het grote merkteken op de poelie.
Meer kun je niet doen om de ontsteking te controleren.
Eenvoudige controle van het brandstofsysteem:
Loopt de pomp een paar seconden nadat je het contact hebt aangezet?
Zit er genoeg brandstof in de tank?
Succes!