[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
auto blijft in stuur trillen en naar R. trekken : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 nov 2024, 20:36

auto blijft in stuur trillen en naar R. trekken

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

auto blijft in stuur trillen en naar R. trekken

Berichtdoor Vincent » 03 nov 2009, 01:28

Ik heb mijn 126 (380SE '81) voorzien van gebruikte originele MB 15 inch 'putdekselvelgen' van serie 2 ('86-'91) en van nieuwe Continental PremiumContact 2 banden.
Daarna zat er echter een onbalans in de voortrein; een trilling in het stuur bij pakweg 110 km/h.
Ook trok hij iets naar rechts.
Ik ben terug gegaan naar het bandenbedrijf en daar hebben ze onder garantie de voorwielen opnieuw gebalanceerd en de auto opnieuw uitgelijnd. De trilling in het stuur is er echter nog.

Mijn vraag is nu: wat kan dit zijn?
- onrondheid van (één van) de voorbanden
- onbalans in een velg
- slecht werk van het bandenbedrijf?

De auto trekt trouwens ook nog steeds iets naar rechts, zij het wel minder dan eerst. De auto is echter opgemeten en is niet scheef als gevolg van een aanrijding of zo. Ook zit er geen speling op de wielophanging.

Een complicatie is dat ik het niet kan vergelijken met voorheen. Ik heb de auto pas net. Hij heeft daarvoor jaren stilgestaan en de behoorlijk oude banden die er op zaten (met een oneffenheid op het punt waarop hij had stil gestaan) reden natuurlijk slecht; ook was hij niet goed uitgelijnd.
Vincent
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 03 sep 2009, 21:05
Woonplaats: Amsterdam
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee


Re:auto blijft in stuur trillen en naar R. trekken

Berichtdoor Wasibi » 03 nov 2009, 08:00

Onbalans wordt veroorzaakt door meestal een kromme velg, je banden zijn nieuw dus een platte kant aan de band is dan niet waarschijnlijk.

Slechte schokbrekers geven ook trilling, wiel gaat stuiteren ondanks goede balancering.
Trekken is uitlijning niet goed.

Een Merc goed uitlijnen kost tijd en kunde, ik heb het zelf 2x laten doen en het is nog niet naar mijn zin.
Grolsch en Guinnes beer expert. ;-)
Avatar gebruiker
Wasibi
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: 25 sep 2009, 01:04
Woonplaats: Middelburg
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:auto blijft in stuur trillen en naar R. trekken

Berichtdoor Frank117 » 03 nov 2009, 13:00

Hallo,
om één en ander uit te sluiten kan je je wielen voor naar achter eens omwisselen, of van links naar rechts. Weinig werk en geen kosten.
Mvg.
Frank.
Avatar gebruiker
Frank117
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 25 jun 2008, 20:17
Woonplaats: Knokke, België
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: auto blijft in stuur trillen en naar R. trekken

Berichtdoor NAW001 » 18 jun 2012, 21:11

Ha Vincent,

Ik heb exact hetzelfde probleem als jij met mijn W126 uit 86.
Het stuur trekt hinderlijk naar rechts en de auto gaat trillen bij 110 en meer. Ook staat het stuur iets naar links gedraaid als de auto rechtuit rijdt.
Na 2 x uitlijnen, volledige check van alle lagers, stangen en kogels, uitbalanceren, montage 4 nieuwe banden, is het nog steeds niet verholpen en is mijn doorgaans zeer efficiente garagehouder aan het einde van zijn latijn. Hij beveelt een MB-expert aan.
Wat is bij jou uiteindelijk de oplossing geworden?
NAW001
 


Re: auto blijft in stuur trillen en naar R. trekken

Berichtdoor Dennis K » 18 jun 2012, 22:19

Het kan de pitmanarm zijn of een hangende remklauw. Heb het zelf ook gehad dus ik zal zeggen begin bij wat de heren zeggen de banden omwisselen en dan gelijk even de remklauwen nalopen.
Vervolgens zou ik de pitmanarm pakken.

Maar zoals gezegd weet je zeker dat hij goed uitgelijnd is??

Groeten Dennis
Ik zeg maar zo een man is niet van stro!
Avatar gebruiker
Dennis K
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 01 jun 2010, 23:10
Woonplaats: Klazienaveen
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: auto blijft in stuur trillen en naar R. trekken

Berichtdoor ElGriffo » 18 jun 2012, 23:28

Topic uit 2009 en vincent niet meer actief sinds 2010 :whistle:

Ff voorstellen wordt ook op prijs gesteld
ElGriffo
 


Re: auto blijft in stuur trillen en naar R. trekken

Berichtdoor Olleke Bolleke » 19 jun 2012, 00:54

Gebruik eerst de zoek functie om te zien of het probleem zich al heeft voorgedaan.
Sluit niet aan in oud draadje maar begin een nieuw wanneer je probleem anders is of nog niet is opgelost op het forum.

Het uitlijnen van een W126 vraagt gedegen kennis van de uitlijnmogelijkheden van deze auto's.
Er is veel meer af te stellen dan bij recentere auto's.
De afstellingen beinvloeden elkaar, het is daarom lastig een goede basisafstelling te krijgen.
Zonder gedegen uitlijnervaring met dit type auto wordt het niks, bovendien vreet het tijd.
Dat geldt in het byzonder wanneer de uitlijntechnicus niet voldoende ervaren is.
Een rekening van 120 euro en meer voor een auto die niet eens goed is uitgelijnd is geen zeldzaamheid.

Om met succes te kunnen uitlijnen waarna de auto mooi neutraal stuurt en een behoorlijke rechtuit
stabiliteit heeft moet eerst de wielophanging voor en achter gecontroleerd worden op slijtage en
overmatige speling. Daarna komt de stuurinrichting aan de beurt voor controle.
Vaak wordt vergeten dat het stuurhuis gecentreerd moet worden.
Laat het centreren achterwege en je hebt een goede kans dat de auto naar rechts of naar links blijft afwijken.

Voor het uitlijnen eerst nog de bandenspanning controleren en op de voorgeschreven waarde brengen.

Via mijn MB specialist ben ik bij Nout Profile in Leerdam terecht gekomen.
Nout is een heerlijk ouderwets bedrijf met een echte uitlijnspecialist die de fijne kneepjes van het vak kent.
Het is niet zo een moderne toko met stropdasfiguren die vinden dat onderdelen van de wielophanging en
de stuurinrichting eerst door de garage of de dealer moeten worden vervangen mocht dat nodig zijn.
Dat schijnt de nieuwe trend te zijn bij bandenbedrijven, gewoon belachelijk.

Tip: Spoorstangen willen nog wel eens vastgeroest zitten, dat maakt uitlijnen lastig zo niet onmogelijk.
Nieuwe kosten niet de hele wereld. Zorg ervoor dat de schroefdraad van de uiteinden voor de montage
goed in het vet gezet zijn. Dat maakt een eventuele latere correctie een stuk eenvoudiger.
Olleke Bolleke
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten

cron