Van mij valt niets te kapen, het topic is van Fred.
Ik geef alleen maar antwoord op zijn vragen en geef hem groot gelijk dat hij eerst uitzoekt wat er kapot is, voordat op goed geluk van alles vervangen of gerepareerd wordt (ook al is een kapotte regel unit wel het meest waarschijnlijk).
-------
Met de stuurschakelaar en de stelmotor gewoon aangesloten en alleen de connector van de regel unit er af, kun je meten op die connector.
Zet de auto op contact en meet de spanning op pin 1, daar moet de accuspanning te zien zijn (12 à 14 volt).
Laat de auto op contact staan en meet de spanning op pinnen 2, 3, 4 en 6.
Afhankelijk van de stand van de stuurschakelaar hebben de pinnen wel of geen 12 volt.
Pin 3 altijd, behalve in de stand "uit", pin 2 alleen in stand "vertragen", pin 4 in stand "versnellen", pin 6 in stand "resume".
Op pin 8 moet 0 volt te meten zijn als het rempedaal niet ingetrapt is, en 12 volt als de rem wel ingetrapt is (de auto nog steeds op contact).
Als dat niet zo is, controleer dan of de remlichten normaal werken (aan bij het intrappen van de rem en uit als de rem niet ingetrapt is).
Pin 12 moet aan massa zitten, meet om dat te controleren de spanning tussen pin 1 en pin 12 (auto nog steeds op contact), die moet 12 volt zijn.
Bij sommige versies zit ook pin 14 aan massa, als dat niet zo is hoeft dat dus niets te betekenen.
Haal de sleutel nu uit het contactslot.
Eerder had je al de stelmotor getest.
Dezelfde weerstandswaarde als tussen pinnen 1 en 3 van de stelmotor moet te meten zijn tussen pin 9 van de connector van de regel unit en massa.
Dezelfde weerstandswaarde als tussen pinnen 1 en 2 van de stelmotor moet te meten zijn tussen pin 13 en massa.
Dezelfde weerstandswaarde als tussen pinnen 2 en 3 van de stelmotor moet te meten zijn tussen pinnen 9 en 13.
Dezelfde weerstandswaarde als tussen pinnen 4 en 5 van de stelmotor moet te meten zijn tussen pinnen 7 en 10.
En tenslotte iets wat slechter te controleren is: als de auto rijdt moet op pin 11 een wisselspanning te meten zijn (komt vanaf de 1-polige stekker achterop de tellerbak), iets van 2 volt wisselspanning bij 25 km/u.
Let op het overige verkeer als je dit test, veiligheid in het verkeer is belangrijker dan het controleren van je cruise control.
Behalve de stuurschakelaar en de stelmotor zijn er dus nog maar weinig andere mogelijke oorzaken:
- zekering 6 kapot (dan doen de remlichten het ook niet)
- remschakelaar kapot (ook dan doen de remlichten het niet of zijn juist altijd aan)
- snelheidsmeter kapot (of stekker achterop de tellerbak niet goed geplaatst)
- ergens in de bedrading tussen al die componenten iets kapot
- de regel unit kapot
-------
Voor de dapperen en avontuurlijken, zie de bijlage voor schema's van de regel unit.
Het schema zou van een 300SE uit 1987 zijn, voor andere modellen en bouwjaren zou het heel goed af kunnen wijken.
Maar bezint eer ge begint, er gelden geen garanties, zelfs niet dat de schema's voor een 300SE uit 1987 kloppen.
Bron:
http://W126.mercedesforen.de/read.php?1,178618,271944
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.