hoi Marcel,
bedankt voor je uitleg,het is eigenlijk best eenvoudig zoals het werkt maar ik snap er de ballen niet van
.
zoals ik het nu zie gaat het gas uit de pomp via de Radiator(Condensor waar het vloeistof word) door het filter(droogfilter) naar het interieur van de auto(dit via de dunne leiding naar het expansieventiel) daar word het gedoseerd en gaat door de verdamper terug naar de airco pomp.
toen het systeem gevuld was en draaide ontstond er op de dikke leiding een ijslaagje, deze helemaal wit van af het expansieventiel totaan de pomp aan toe.
en er kwam uit de roosters geen koude lucht maar gewoon buiten lucht.
ik was daar met alle twee mijn auto's waarvan mijn 81 er weer best koelt de temperatuur uit de roosters is zo'n 7 graden dus die doet het weer best
er was in twee jaar tijd een kilo koelmiddel verdwenen, best veel of niet
.
de problemen zijn bij de 85 er die ik wil gaan verkopen,jammer dat daar nou juist de problemen mee zijn.
ik zal de leidingen eens na zien, maar mijn prive aircoboer heeft er stikstof op gezet en zo ontdekte we dat het ventiel niets doorliet.
wat ik wel vreemd vind want de airco deed het gewoon goed maar koelde niet hard genoeg met 400 Gr. R12 in het systeem.
ik ga morgen eerst een nieuw ventiel bestellen en kijken of dat droogfilter verstopt zit.
voor zo ver bedankt en tot ziens.
Gr. john prins
Gr. John Prins