door Leeflang » 29 jul 2012, 16:50
Zekeringen controleren doe je met een spanningszoeker of met een voltmeter.
Alleen kijken is niet genoeg, je kunt soms wel zien dat een zekering kapot is, maar niet of hij heel is en goed contact maakt.
Meten / testen op de aansluitklemmen, niet op de zekering zelf.
Maar aangezien de klep het wel doet, zal de zekering wel oké zijn.
Gaat het rode lampje van de airco schakelaar (airco schakelaar NIET in de middelste stand) wel aan als de ventilator schakelaar op 1, 2, 3 of 4 staat en uit als die draaiknop op 0 staat?
Dan is de zekering goed.
De ventilator werkt onafhankelijk van de bedieningsunit.
Het is gewoon een standenschakelaar waar een blok met verschillende weerstanden en de ventilator motor aan hangen.
Het is dus ofwel de draaischakelaar in het dashboard, ofwel het weerstanden blok onder de remkrachtversterker, ofwel de motor van de ventilator achter het dashboard aan de passagierskant, ofwel de bedrading tussen die onderdelen.
In stand 4 wordt het blok met weerstanden niet gebruikt.
Als de ventilator ook dan niet draait, zijn de ventilator zelf en de draaischakelaar dus het meest verdacht.
De motor van de ventilator kun je testen door de stekker los te maken en de motor met een paar draden op de accu aan te sluiten, de ventilator moet dan op maximale snelheid gaan draaien.
De schakelaar kun je controleren door de spanning te meten (auto op contact, schakelaar wel aangesloten laten) op de pinnen:
1: 12 volt in alle standen
2: 12 volt in stand 4
3: 12 volt in standen 1, 2, 3 en 4
4: 12 volt in stand 3
5: 12 volt als de verlichting aan is (voor het lampje in de draaiknop)
6: 12 volt in stand 2
7: 0 volt in alle standen (massa aansluiting)
8: 12 volt in stand 1
Het weerstanden blok kun je met een multimeter doormeten.
Tussen pinnen 2 en 4 moet 0,2 ohm te meten zijn,
tussen pinnen 1 en 4 0,6 ohm,
tussen pinnen 1 en 5 1,4 ohm.
Optimum aut nihil.