W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 19 dec 2018, 04:29

Snelheidsmeter

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Snelheidsmeter

Berichtdoor Ron1 » 14 mei 2018, 21:31

Hallo , de snelheidsmeter van de 500SEC doet het pas als ik een km of 2 heb gereden.
Iemand hier ervaring mee ?
Groeten Ron.
Ron1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 13 nov 2010, 02:57
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W107 350SL
Porsche 928S


Re: Snelheidsmeter

Berichtdoor Ron1 » 14 mei 2018, 21:32

Oja hij is van bj 82
Ron1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 13 nov 2010, 02:57
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W107 350SL
Porsche 928S


Re: Snelheidsmeter

Berichtdoor Leeflang » 15 mei 2018, 00:03

Doen de kilometer- en dagteller het wel meteen goed?
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6141
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Snelheidsmeter

Berichtdoor Ron1 » 15 mei 2018, 23:06

Daar heb ik niet opgelet ,zal morgen is kijken .
Ron1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 13 nov 2010, 02:57
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W107 350SL
Porsche 928S


Re: Snelheidsmeter

Berichtdoor Ron1 » 17 mei 2018, 20:14

de dagteller en km teller lopen pas mee als de snelheidsmeter het weer doet , zo na plusminus 2 kilometer.
Ron1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 13 nov 2010, 02:57
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W107 350SL
Porsche 928S


Re: Snelheidsmeter

Berichtdoor Leeflang » 17 mei 2018, 21:10

Dan wordt het lastig, mogelijk wordt het signaal niet goed gegenereerd (sensor achterop de versnellingsbak), of niet goed doorgegeven naar de tellerbak (bedrading niet goed, slecht contact in stekkers), of het signaal word in de tellerbak niet goed aan de elektronica doorgegeven (slechte soldeerverbinding, haarscheurtje in een printspoor), of de elektronica werkt niet goed.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6141
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Snelheidsmeter

Berichtdoor w126560td » 25 mei 2018, 19:31

Zit je snelheids sensor niet op je diffrantieel.?

Het is mogelijl dat er ergens in je printplaat (teller unit) een contactpunt of lijn niet meer goed is waardoor je signaal niet goed door komt. İemand die printplaten repareed kan dit controleren.

Echter lijkt mij realistischer dat er ergens tussen de diff en teller een kabelbreuk of koortsluiting is
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Roepnaam: GTT
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 E270 CDI avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3


Re: Snelheidsmeter

Berichtdoor RD500SEC » 25 mei 2018, 19:55

Zit je snelheids sensor niet op je diffrantieel.?


Hij zit inderdaad niet op je differentieel ;)
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1158
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: Snelheidsmeter

Berichtdoor Ron1 » 25 mei 2018, 21:46

Het is zo raar dat i naar ongeveer een km of 2 begint te werken.
Ron1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 13 nov 2010, 02:57
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W107 350SL
Porsche 928S


Re: Snelheidsmeter

Berichtdoor Leeflang » 26 mei 2018, 00:36

Kan best door temperatuurverschillen komen.
Delen kunnen in verschillende mate krimpen dan wel uitzetten en net wel of net geen contact gaan maken.

Het lastige is het opsporen van het defect.
Zonder oscilloscoop of frequentieteller is de sensor slechts rudimentair te testen, zonder functiegenerator is tellerbak niet te testen en dat zijn instrumenten die niet iedereen zomaar in huis heeft, of eventjes voor een test aanschaft.
Sommige multimeters kunnen overigens ook frequentie meten, de kans dat je zo eentje hebt is al ietsje groter, maar nog steeds erg klein.

Sensor en bedrading testen:
Je kunt aan de rechthoekige 8-polige stekker de weerstand van de sensor meten: tellerbak verwijderen, stekkers er af halen, de weerstand meten tussen gaatje 3 en 5 van de stekker, die moet ongeveer 2000 ohm zijn.
De weerstand tussen gaatje 3 en massa moet (nagenoeg) 0 ohm zijn.
De spanning tussen gaatjes 7 en 3 moet ruim 12 volt zijn als de auto op contact staat.
Als je het aandurft zonder tellerbak een proefritje te maken, of de achterkant op te bokken en dan de achterwielen aan te drijven (kan link zijn, begin er niet aan als je je niet volledig bewust bent van wat daarbij mis kan gaan!), kun je ook nog de wisselspanning tussen gaatjes 3 en 5 meten, die hoort bij 40 km/u meer dan 1 volt te zijn.
Als je de frequentie kunt meten, moet die bij toenemende snelheid steeds hoger worden.
Nog mooier is het om het signaal met een oscilloscoop te beoordelen.

Tellerbak testen:
De functiegenerator een sinus- of blokgolf laten genereren, de offset zo instellen dat het gehele signaal positief is, met een piekwaarde van een volt of twee.
Op pinnen 7 en 3 van de tellerbak een 12 volt gelijkspanningsbron aansluiten (plus aan 7, min aan 3) en aan pinnen 3 en 5 een functiegenerator (plus aan 5, min aan 3), bij toenemende frequentie van het aangeboden signaal moet de snelheidsweergave oplopen.

En dan nog weet je alleen maar of het probleem in de sensor plus bedrading zit, of in de tellerbak.
Daarna zul je met vervolgmetingen het probleem nader moeten lokaliseren en dan verhelpen.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6141
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Snelheidsmeter

Berichtdoor w126560td » 26 mei 2018, 01:38

Leeflang wat een berg aan informatie, petje af.

Even een offtopic vraagje waar dient de sensor op de diff voor ( ABS , ASR) ?
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 201
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Roepnaam: GTT
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 E270 CDI avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3


Re: Snelheidsmeter

Berichtdoor Leeflang » 26 mei 2018, 02:37

Als er maar één is dan ABS of ABS plus ASD, zijn er twee dan ABS plus ASR.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6141
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Snelheidsmeter

Berichtdoor Timon1991 » 18 jun 2018, 20:57

Hallo mensen.

Ik heb ook last van een zelfde probleem. Ben er zelf al even mee bezig geweest. Soms snelheid, meestal niet. Zowel dagteller als snelheidsmeter doen dan niks. Ik heb een 280SE uit 83. Verder heb ik 2 snelheidsmeters. Beide zit een probleem in. Ik heb op 1 van de 2 printplaten een nieuw ic en verschillende elcos vernieuwd. Echter heeft dit het niet opgelost.

Nu heb ik op pin 5 van de stekker dacht ik een oplopende wisselspanning gemeten tijdens het rijden. Dus dat moet goed zijn. Wat zou dit kunnen zijn? Slechte stekker? Of 2 tellers met defecte koper sporen?
Timon1991
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 04 maart 2013, 00:40
Roepnaam: Timon
Type wagen: 300SD
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190E 2.0 1985


Re: Snelheidsmeter

Berichtdoor Leeflang » 19 jun 2018, 00:13

Als beide tellers hetzelfde reageren lijkt het eerder een probleem in sensor, bedrading of stekkers.
Maar het is ook niet uitgesloten dat beide tellers niet in orde zijn.
Een nieuw IC zegt ook niet alles, tussen die pin 5 en het IC zit meer elektronica om het signaal van de sensor geschikt te maken voor het IC.
Zie ook werking-en-reparatie-van-de-snelheidsmeter-kilometerteller-t11365.html
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6141
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron