W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 22 nov 2017, 14:55

Solex 4A1 carubrator 280S '83

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Solex 4A1 carubrator 280S '83

Berichtdoor Stijn B » 29 dec 2015, 08:15

Toch even een nieuw topic opgestart op de juiste plaats binnen het forum. Bedankt alvast voor de tips, Ruddies Berlin heeft idd mooie explode views van de carburator. Ben gisteren toch begonnen carburator los te maken (@ Douwe: in zijn geheel van het blok af te nemen, niet uit elkaar halen. je kon wel es gelijk hebben dat dat een specialistenzaakje wordt). Toen ik 'm nog eens liet draaien zonder luchtfilter en in de carb keek, zag ik dat één van de beide sproeiertjes van de 'volgas' pomp niet sproeide. Ik vermoed dat ik weinig kwaad zal doen als ik even de sproeiers eruit neem en doorblaas met luchtdruk, en misschien vind ik nog wel een verstopping of zo. Ik maak ook even de benzinefilter open die op de carb zit, wie weet. Zoniet gaat de boel weer toe en is het werk voor de garagist. Wordt vervolgd!
Die carburator werd blijkbaar op veel wagens gemonteerd, maar telkens met wat merkspecifieke aanpassingen. Ik vond tekeningen terug van die Solex 4A1 op Rolls Royce, BMW, Opel, ... maar bij de één zit het regelschroefje voor bv. stationair toerental op een andere plek dan van de ander, zijn een aantal aansluitingen iets verschillend, enz...
Stijn B
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 15 okt 2015, 12:01
Roepnaam: Stijn
Type wagen: 280S
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 1960 Desoto Adventurer


Re: Solex 4A1 carubrator 280S '83

Berichtdoor Coupe280 » 29 dec 2015, 10:13

ook bijna elk modeljaar heeft wel iets verschillends, ook al zit hij op het zelfde merk auto.
groet tonnie
Coupe280
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 17 apr 2011, 11:52
Roepnaam: Tonnie
Type wagen: 280S
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 280CE


Re: Solex 4A1 carubrator 280S '83

Berichtdoor Stijn B » 03 jan 2016, 09:00

Ondertussen carburator héél voorzichtig eens afgenomen, een rubber slangetje kapotgemaakt natuurlijk, de handel wat opgekuist, filter uitgedraaid (waar uiteraard niet de minste vervuiling in zat, écht niets, geen korreltje), in benzine uitgespoeld, wat wd 40 op bewegende delen (buitenkant carb uiteraard) en het heeft hoegenaamd niets veranderd... Start perfect, loopt één minuutje heel mooi, en dan begint het rommelen.

Vraagje: zou het ook de hoogspanningsspoel kunnen zijn die hapert? Dat die bij het warm worden niet 100% goed meer is. Kun je zoiets uitmeten? Of wordt dat toch maar niets
Stijn B
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 15 okt 2015, 12:01
Roepnaam: Stijn
Type wagen: 280S
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 1960 Desoto Adventurer


Re: Solex 4A1 carubrator 280S '83

Berichtdoor Coupe280 » 03 jan 2016, 10:41

heb je die 2 grote kleppen bovenin de carburator ook goed gangbaar gemaakt??
die horen vanzelf weer dicht te vallen.
heel vaak zitten die een beetje vast als de carburator lang niet gebruikt geweest is.
ik bedoel niet de 2 chokekleppen maar die 2 grote kleppen.
als dat allemaal goed gangbaar is zou ik verder zoeken in het ontstekingssysteem
maar ik weet niet hoe de conditie van dat allemaal is??
groet tonnie
Coupe280
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 17 apr 2011, 11:52
Roepnaam: Tonnie
Type wagen: 280S
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 280CE


Re: Solex 4A1 carubrator 280S '83

Berichtdoor Douwe » 03 jan 2016, 11:48

Heb je de kleppen ook gesteld?
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8883
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Solex 4A1 carubrator 280S '83

Berichtdoor Stijn B » 04 jan 2016, 19:08

De twee grote luchtkleppen bewegen gemakkelijk als je ze indrukt, maar heb gemerkt dat ze niet opengaan bij volgas. Nochtans filmpje gezien op youtube dat ook op dit forum ergens gepost was, en in t filmpje deden die dat wel...

Kleppen niet gesteld. Ik neem aan dat je die van de cilinders bedoelt, geen kleppen in carburator. Kleppen zijn wel ooit gesteld geweest bij het plaatsen van nieuwe klepsteeldichtingen (ergens rond km stand 95.000, van de 225.000 die nu op de teller staan), maar dat is dus al lang geleden.

op 162.000 km zijn stroomverdeler + kabels vernieuwd. originele stukken. verder vind ik niets terug in onderhoudshistoriek. vorige maand bougies vernieuwd.
Stijn B
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 15 okt 2015, 12:01
Roepnaam: Stijn
Type wagen: 280S
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 1960 Desoto Adventurer


Re: Solex 4A1 carubrator 280S '83

Berichtdoor Douwe » 04 jan 2016, 20:09

Dan zou ik daar eens gaan beginnen de basis van de motor eerst in conditie brengen.
Klepstellen als eerste.
Dan alle ontsteking delen controleren en zo nodig vervangen.
Bougies verdelerkap rotor en bougie kabels door meten en controleren op slechte contacten in de bougie kabels.
Dan vacuüm controleren en als laatste de carburateur.
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8883
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Solex 4A1 carubrator 280S '83

Berichtdoor Weizengelb » 05 jan 2016, 15:51

Precies zoals Douwe zegt.

Eerst de mechaniek, dan de ontsteking en dan de carburateur...
Avatar gebruiker
Weizengelb
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 20 okt 2013, 13:06
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: w110


Re: Solex 4A1 carubrator 280S '83

Berichtdoor Coupe280 » 05 jan 2016, 21:30

het zal niet het rommelig lopen veroorzaken, als die 2 grote kleppen niet opengaan bij vol gas.
waarschijnlijk heb je membraampje in het vacuumpotje stuk
dat potje zit aan de zijkant van carburator en bedient via stangetje die 2 grote kleppen.
even afhalen en testen.
ik heb er zelf een via ebay duitsland gevonden paar jaar geleden nieuw.
was voor BMW bedoeld maar is ook passend te maken voor Mercedes.
ook Mercedes 250 W123 en 280 W123 was met dit type carburator uitgevoerd.
groet tonnie
Coupe280
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 17 apr 2011, 11:52
Roepnaam: Tonnie
Type wagen: 280S
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 280CE


Re: Solex 4A1 carubrator 280S '83

Berichtdoor Coupe280 » 05 jan 2016, 22:27

bougies zonder R in de typeaanduiding??
Coupe280
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 17 apr 2011, 11:52
Roepnaam: Tonnie
Type wagen: 280S
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 280CE


Re: Solex 4A1 carubrator 280S '83

Berichtdoor Stijn B » 22 okt 2016, 07:38

Beste vrienden van de W126,

Mijn excuses voor de late feedback en alvast nog eens merci voor de reacties bij mijn zoektocht. Ik heb ondertussen al enkele keren de tank leeggereden, en flink wat nagenoeg probleemloze kilometers gedaan, tot mijn grote vreugde.

Eén van de kleinere problemen die nu nog overblijven: bij het volgas geven voelt de auto nog steeds niet aan alsof hij 156 pk heeft. Hij trekt mooi op, maar is allesbehalve krachtig. Het lijkt eigenlijk meer op "gestaag versnellen" dan optrekken. Bij volgas kan ik niet mee met de gemiddelde auto op de snelweg.
De motor draait netjes zonder horten of stoten, hij schakelt zoals het hoort, en toch lijkt er mij iets niet te kloppen. Iemand een idee? Zou er misschien toch iets niet 100% verlopen zijn bij revisie carburator?

Alvast een fijn weekend iedereen, en tot de volgende,

Stijn
Stijn B
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 15 okt 2015, 12:01
Roepnaam: Stijn
Type wagen: 280S
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 1960 Desoto Adventurer


Re: Solex 4A1 carubrator 280S '83

Berichtdoor Douwe » 22 okt 2016, 07:42

Zijn de kleppen gesteld voor de carburateur werd afgesteld op de motor?
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8883
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Solex 4A1 carubrator 280S '83

Berichtdoor RD500SEC » 22 okt 2016, 15:29

Gaan die grote kleppen nu wel open bij vol gas?
Anders zouden die de motor kunnen smoren, en heb je zeker niet de volle 156 pk.
zitten alle vacuüm slangetjes op de juiste plek?
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: Solex 4A1 carubrator 280S '83

Berichtdoor Stijn B » 23 okt 2016, 12:05

@ Douwe: kleppen niet gesteld. je hebt gelijk. zoek ik eerst en vooral uit.

Vacuumslangetjes zouden juist moeten zitten volgens schema.

wordt vervolgd...

grtzz
Stijn B
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 15 okt 2015, 12:01
Roepnaam: Stijn
Type wagen: 280S
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 1960 Desoto Adventurer


Re: Solex 4A1 carubrator 280S '83

Berichtdoor Douwe » 23 okt 2016, 15:10

Ergens heb ik gelezen dat de kleppen goed gesteld dienen te worden.
Daarna word de carburateur afgesteld
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8883
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Solex 4A1 carubrator 280S '83

Berichtdoor Stijn B » 02 okt 2017, 15:43

@ Douwe. Nog steeds bezig met het rommelig lopen van de motor. Ik ga nu op avondles automechanica, en je mag er onder begeleiding aan je eigen auto werken! Een ideaal moment om de kleppen eens te stellen. Alleen stelde ik me dan de vraag: moeten hydraulische kleppen gesteld worden? Ik dacht dat ze hydraulisch gemaakt waren om dat afstellen niet meer te moeten doen...
Stijn B
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 15 okt 2015, 12:01
Roepnaam: Stijn
Type wagen: 280S
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 1960 Desoto Adventurer


Re: Solex 4A1 carubrator 280S '83

Berichtdoor Weizengelb » 02 okt 2017, 17:18

Als je al 2 jaar rondrijdt zonder je kleppen te stellen loop je toch echt het risico de kleppen te verbranden.
Dat merk je als de motor onregelmatig stationair gaat lopen, dan is het te laat en moet de cilinderkop eraf.

Dit is echt stap 1.

Groeten, Math
Avatar gebruiker
Weizengelb
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 20 okt 2013, 13:06
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: w110


Re: Solex 4A1 carubrator 280S '83

Berichtdoor BenzHans2 » 03 okt 2017, 15:40

Een M110 heeft die niet.
Gewoon met het handje stellen dus.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3323
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes sprinter
Mercedes W202 C240


Re: Solex 4A1 carubrator 280S '83

Berichtdoor turbopapa » 04 okt 2017, 01:57

Speciaal gereedschap sleutel 17 en wat voelermaatjes en je kan ze stellen.

Moet uiteraard wel eerst het luchtfilter / kleppendeksel en gas mechanisme eraf.
Stelt niet veel voor.

Ga je op LPG rijden, zet ze 0,05 wijder dan fabrieksopgave.
Dan komt het helemaal goed.
turbopapa
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 186
Geregistreerd: 25 jan 2017, 12:16
Roepnaam: jeroen
Type wagen: 280S
Bouwjaar: Ouder
LPG: Nee


Re: Solex 4A1 carubrator 280S '83

Berichtdoor Stijn B » 04 okt 2017, 13:43

Merci voor de reacties. heb bij de garagist de speling opgevraagd+ voelermaatjes: check!

Speciale sleutel 17? hoezo? Zou dat iets zijn dat terug te vinden is in de werkplaats van de technische school waar we aan de slag zijn?

Eén en ander wordt ten vroegste binnen twee weken aangepakt. Hopelijk heb ik intussen inderdaad geen klep naar de vaantjes geholpen. De garagist bij wie ik nochtans al te rade geweest ben, en die een deel van het werk aan de auto gedaan heeft, doet nochtans al bijna 50 jaar Mercedes, en hij heeft me daar niet voor gewaarschuwd. Zo zie je maar... In ieder geval heeft de auto al die tijd niet echt veel gereden, maar wellicht kunnen een paar 100 km al genoeg zijn om een klep te verbranden.

grtz
Stijn B
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 15 okt 2015, 12:01
Roepnaam: Stijn
Type wagen: 280S
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 1960 Desoto Adventurer

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast