W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 27 mei 2022, 23:03

Tempomat en multischakelaar

Alles omtrent het interieur (zoals bediening, bekleding, montage)

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Re: Tempomat en multischakelaar

Berichtdoor JohnPrins12 » 22 sep 2013, 20:47

hoi,

jij hebt toch een 84 er, en dat is niet uitwisselbaar met een type 1

Gr. John Prins
Gr. John Prins
Avatar gebruiker
JohnPrins12
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 03 jun 2008, 08:41
Woonplaats: Numansdorp
Roepnaam: John
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: BMW R90 S 1974
W 211 E320 CDI uit 2008
W124 E300 turbodiesel uit 1993


Re: Tempomat en multischakelaar

Berichtdoor Leeflang » 22 sep 2013, 21:57

Dezelfde modules lijken in een heleboel (vrijwel alle) W126's toegepast te zijn.
In de loop der tijd lijken ze vervangen te zijn door exemplaren met een codeerstekker er op.
Het lijkt me dat je er idealiter dan de juiste codeerstekker bij zou moeten hebben.

In de 500SEL eerste serie zit bijvoorbeeld ofwel de 0015457632 (vervangen door 0035450732), ofwel de 0025451632 (vervangen door 0035450932).
Die 0035450732 kom je in de EPC tegen bij alle benzine modellen van 280 t/m 500 en van 260 t/m 560.
De 0025451632 kom je tegen bij de 380, 420 en 500 en bij de 300SD, maar de vervangende 0035450932 niet bij de 300SD, daarentegen wel de 230 en 300 benzine.

Als je het mij vraagt maakt het niet veel uit welke je er in zet (tenzij de auto ASR heeft).
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Tempomat en multischakelaar

Berichtdoor Bartgtt » 23 sep 2013, 07:58

Weet je wel zeker dat je je eigen module gereviseerd terug hebt gekregen (met bijbehorend nummer) en niet een gereviseerde met een ander nummer??

(Dit is geen beschuldiging naar de meneer in Helmond, misschien weet die niet eens dat ze niet uitwisselbaar zijn...)
Bartgtt
 


Re: Tempomat en multischakelaar

Berichtdoor Bloodnose » 23 sep 2013, 21:16

Ik heb garantie!
Ik wil alleen uitgezocht hebben of het de tempomat zelf wel is die de problemen veroorzaakt eer ik hem terugstuur.

Groet Willem
Avatar gebruiker
Bloodnose
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 233
Geregistreerd: 01 sep 2010, 12:39
Roepnaam: Willem
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: Tempomat en multischakelaar

Berichtdoor Heijtec » 23 sep 2013, 21:47

Waar je ook nog wel even naar kan kijken is het pinnetje achter op je snelheidsmeter.
Ik heb deze een keer opnieuw gesoldeerd en toen was hij goed.
Je zag dat de soldering rondom het pennetje gescheurd was.
Het signaal naar cc kastje komt daar vandaan.
Of misschien is het stekkertje er wel gewoon af.

Jeroen
Avatar gebruiker
Heijtec
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 21 jun 2008, 22:41
Woonplaats: Prov. Friesland Minnertsga
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Lancia Delta HF Integrale Martini 2x
Dodge RAM2500 Cummins
VW Buggy


Re: Tempomat en multischakelaar

Berichtdoor Bloodnose » 24 sep 2013, 00:49

Al, maar dank je voor het meedenken.


Groet Willem
Avatar gebruiker
Bloodnose
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 233
Geregistreerd: 01 sep 2010, 12:39
Roepnaam: Willem
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: Tempomat en multischakelaar

Berichtdoor SEC500SEC » 24 sep 2013, 07:35

Zou me niet zo druk maken inderdaad.
Vraag anders of hij nog een andere heeft liggen?
Als je veel repareerd kan het wel eens gebeuren dat er iets mis gaat.
Ik ben van mening dat het alleen om de afwikkeling daarna gaat.
Hoorde laatst een verhaal van een tijdje geleden dat iemand met een perfect draaiende SEC in zutphen kwam en met de auto ambulance terug kon.
Die dingen kunnen nu eenmaal gebeuren.
Weet zeker dat ze daar ook alles hebben gedaan om dat weer goed op te lossen.
Waar gewerkt wordt.....
SEC500SEC
 


Re: Tempomat en multischakelaar

Berichtdoor Bloodnose » 24 sep 2013, 12:19

Helemaal mee eens SEC500SEC
Avatar gebruiker
Bloodnose
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 233
Geregistreerd: 01 sep 2010, 12:39
Roepnaam: Willem
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: Tempomat en multischakelaar

Berichtdoor BenzHans2 » 24 sep 2013, 22:45

SEC500SEC schreef:Zou me niet zo druk maken inderdaad.
Vraag anders of hij nog een andere heeft liggen?
Als je veel repareerd kan het wel eens gebeuren dat er iets mis gaat.
Ik ben van mening dat het alleen om de afwikkeling daarna gaat.
Hoorde laatst een verhaal van een tijdje geleden dat iemand met een perfect draaiende SEC in zutphen kwam en met de auto ambulance terug kon.
Die dingen kunnen nu eenmaal gebeuren.
Weet zeker dat ze daar ook alles hebben gedaan om dat weer goed op te lossen.
Waar gewerkt wordt.....



Leg uit.
Blijkbaar gaat er een verhaal rond dat ik niet ken, Rene.
Weet waarschijnlijk wat je bedoeld.
Hoor toch graag jouw verhaal.

Mijn verhaal is dat hij de injectorrubbers zelf alleen heeft vervangen en zonder wat te zeggen iets in de cilinder heeft laten vallen.


Nu graag jouw verhaal.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4244
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 500SEL 1990
SLK 200 1999


Re: Tempomat en multischakelaar

Berichtdoor SEC500SEC » 25 sep 2013, 06:59

Je bedoeld Michel waarschijnlijk.
Bedoelde het niet rot hans maar waar gewerkt word vallen spaanders .
Denk dat iedereen het daar wel mee eens is.
En elk verhaal heeft twee kanten inderdaad als iets kapot gaat.
Denk dat dat voor alles geld.
SEC500SEC
 


Re: Tempomat en multischakelaar

Berichtdoor Bloodnose » 27 sep 2013, 18:59

Geloven jullie in wonderen? Ik ook niet maar toch is het voor mij en elk geval onverklaarbaar. Vorige weekeinde de tempomat een laatste maal getest......niet functioneren. Vandaag ga ik weer een stuk rijden met de auto en ja hoor de tempomat werkt zoals het hoort...............zonder dat er in de tussen tijd iets aan is gedaan?

Als iemand hier een beetje logische verklaring voor heeft mag hij me dat geheimpje verklappen. Ik kan er in elk geval geen peil op trekken.


Groet Willem
Avatar gebruiker
Bloodnose
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 233
Geregistreerd: 01 sep 2010, 12:39
Roepnaam: Willem
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: Tempomat en multischakelaar

Berichtdoor Robby » 27 sep 2013, 19:25

Misschien een ingebouwde timer :laugh: :laugh:
Als je bang bent om fouten te maken, zul je nooit iets leren!!!
Avatar gebruiker
Robby
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1135
Geregistreerd: 20 maart 2012, 19:17
Woonplaats: Omg. Maastricht
Roepnaam: Rob
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W211 320CDI,Hyundai i10, Renault Kangoo, W126 420SE, w212 350cdi, W126 420SEL


Re: Tempomat en multischakelaar

Berichtdoor SEC500SEC » 27 sep 2013, 19:34

Toch ergens slecht contact.
Lijkt mij dat een electrische unit het doet of niet.
SEC500SEC
 


Re: Tempomat en multischakelaar

Berichtdoor Bloodnose » 26 okt 2013, 19:30

Dus.....daar ben ik weer met nog steeds hetzelfde euvel..... Nadat ik een aantal weken geleden de CC aan de praat heb gekregen bleek hij het niet meer te doen nadat ik het dashboard onder meer mijn stuur weer had dichtgebouwd. Aangezien ik in de tussengelegen tijd geen tijd heb gehad om e.e.a. na te kijken is er pas dit weekeinde weer eens naar gekeken. De volgende feiten kan ik nu vermelden.

1. Tempomat laten reviseren en deze blijkt te werken (in elk geval gedurende een korte tijd een paar weken terug)
2. Op basis van Leeflang's eerdere antwoorden op een post de volgende tests uitgevoerd:

Tussen pinnen 1 en 3 van de stelmotor moet een weerstand te meten zijn van 1 à enkele kilo ohms (afhankelijk van het type), in ieder geval niet 0 ohm of oneindig. gemeten waarde 2,80

Tussen pinnen 1 en 2 moet een weerstand te meten zijn tussen 0 ohm en de weerstandswaarde tussen pinnen 1 en 3, afhankelijk van de stand van de as van de motor.gemeten waarde 2,80
Idem dito tussen pinnen 2 en 3, maar dan precies omgekeerd (de waarde van 1-2 plus die van 2-3 moet gelijk zijn aan die van 1-3).gemeten waarde 0,00, dit klopt dus volgens de test

Tussen pinnen 4 en 5 moet een lage weerstand te meten zijn: 3 à 30 ohm, maar NIET 0 ohm of oneindig. gemeten waarde 0,017

Tussen pinnen 6 en 7 moet een lage weerstand te meten zijn (ik weet niet hoe laag, in ieder geval niet oneindig).gemeten waarde 0.01


Testen:

Sluit pin 4 van de stelmotor met een draad aan op de min pool van de accu, sluit de plus pool van de accu via een ampèremeter aan op pin 5 van de stelmotor.
Je moet dan de stelmotor kunnen horen en voelen draaien, de stangen van de gasklep mogen echter niet bewegen, omdat de koppeling van de stelmotor niet is ingeschakeld.
De ampèremeter moet ongeveer 150 mA aangeven, maar niet meer dan 200 mA.
Let op: bij een kapotte stelmotor (met kortsluiting) kan de stroom enorm oplopen, zorg dus dat je een ampèremeter gebruikt met ingebouwde zekering, of gebruik een zwevende zekering!

Hetzelfde geldt als pin 5 van de stelmotor aan de min pool van de accu aangesloten is en pin 4 via de ampèremeter op de plus pool.
De stelmotor draait dan andersom, maar dat kun je niet zien, omdat de koppeling van de stelmotor nog steeds niet ingeschakeld is.

Pinnen 4 en 5 van de stelmotor weer loskoppelen van de draden.

Sluit pin 6 van de stelmotor met een draad aan op de min pool van de accu, en pin 7 van de stelmotor met een draad op de plus pool van de accu.
Je moet dan een klik horen, dat is de koppeling die ingeschakeld wordt.
Nu de draden NIET andersom aansluiten! Alle bovenstaande testen uitgevoerd met positief resultaat


Vervolgens:

In de ruststand moet de weerstand tussen pinnen 1 en 2 nul ohm zijn en tussen alle andere pinnen oneindig.
Als de schakelaar in de "uit" stand geduwd wordt (van je af), moet de weerstand tussen pinnen 1 en 2 ook oneindig worden.
Als de schakelaar in de "resume" stand geduwd wordt (naar je toe), moet de weerstand tussen pinnen 2 en 5 nul ohm worden.
Als de schakelaar in de "versnellen" stand geduwd wordt (naar boven), moet de weerstand tussen pinnen 2 en 4 nul ohm worden.
Als de schakelaar in de "vertragen" stand geduwd wordt (naar beneden), moet de weerstand tussen pinnen 2 en 3 nul ohm worden.
Alle bovenstaande testen uitgevoerd met positief resultaat


Vervolgens:

Met de stuurschakelaar en de stelmotor gewoon aangesloten en alleen de connector van de regel unit er af, kun je meten op die connector.

Zet de auto op contact en meet de spanning op pin 1, daar moet de accuspanning te zien zijn (12 à 14 volt).

Laat de auto op contact staan en meet de spanning op pinnen 2, 3, 4 en 6.
Afhankelijk van de stand van de stuurschakelaar hebben de pinnen wel of geen 12 volt.
Pin 3 altijd, behalve in de stand "uit", pin 2 alleen in stand "vertragen", pin 4 in stand "versnellen", pin 6 in stand "resume".

Op pin 8 moet 0 volt te meten zijn als het rempedaal niet ingetrapt is, en 12 volt als de rem wel ingetrapt is (de auto nog steeds op contact).
Als dat niet zo is, controleer dan of de remlichten normaal werken (aan bij het intrappen van de rem en uit als de rem niet ingetrapt is).

Pin 12 moet aan massa zitten, meet om dat te controleren de spanning tussen pin 1 en pin 12 (auto nog steeds op contact), die moet 12 volt zijn.
Bij sommige versies zit ook pin 14 aan massa, als dat niet zo is hoeft dat dus niets te betekenen.

Haal de sleutel nu uit het contactslot.

Eerder had je al de stelmotor getest.
Dezelfde weerstandswaarde als tussen pinnen 1 en 3 van de stelmotor moet te meten zijn tussen pin 9 van de connector van de regel unit en massa.

Dezelfde weerstandswaarde als tussen pinnen 1 en 2 van de stelmotor moet te meten zijn tussen pin 13 en massa.

Dezelfde weerstandswaarde als tussen pinnen 2 en 3 van de stelmotor moet te meten zijn tussen pinnen 9 en 13.

Dezelfde weerstandswaarde als tussen pinnen 4 en 5 van de stelmotor moet te meten zijn tussen pinnen 7 en 10.

En tenslotte iets wat slechter te controleren is: als de auto rijdt moet op pin 11 een wisselspanning te meten zijn (komt vanaf de 1-polige stekker achterop de tellerbak), iets van 2 volt wisselspanning bij 25 km/u.
Let op het overige verkeer als je dit test, veiligheid in het verkeer is belangrijker dan het controleren van je cruise control.



Behalve de stuurschakelaar en de stelmotor zijn er dus nog maar weinig andere mogelijke oorzaken:
- zekering 6 kapot (dan doen de remlichten het ook niet)
- remschakelaar kapot (ook dan doen de remlichten het niet of zijn juist altijd aan)
- snelheidsmeter kapot (of stekker achterop de tellerbak niet goed geplaatst)Ik ga er even vanuit dat indien de snelheidsmeter defect is dit zichtbaar is in de aangegeven snelheid?
- ergens in de bedrading tussen al die componenten iets kapot
- de regel unit kapot
Alle bovenstaande testen uitgevoerd met positief resultaat


Met andere woorden IK WEET HET DUS FF NIET MEER?


Heeft er iemand dan ook maar een idee hoe nu verder?


Groet Willem
Avatar gebruiker
Bloodnose
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 233
Geregistreerd: 01 sep 2010, 12:39
Roepnaam: Willem
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: Tempomat en multischakelaar

Berichtdoor Heijtec » 26 okt 2013, 22:23

Wat je nog een keer kan controleren is de kabel boom naar je stel motor.
Deze loopt van links naar rechts aan de onderkant van je radiator ik heb hier een keer op 2of 3 draden een gebroken isolatie gehad met het gevolg dat er soms wel en soms geen cc was.
Soms kan je wel ergens spanning op hebben maar geen ampère,s.
Je zou ook de weerstand van de draden kunnen meten.

Jeroen
Avatar gebruiker
Heijtec
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 21 jun 2008, 22:41
Woonplaats: Prov. Friesland Minnertsga
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Lancia Delta HF Integrale Martini 2x
Dodge RAM2500 Cummins
VW Buggy


Re: Tempomat en multischakelaar

Berichtdoor Bloodnose » 27 okt 2013, 00:12

Jeroen,

Als ik op de stekker van de regelunit de zelfde waardes aflees als op de stekker van de stelmotor dan betkend dat toch dat de bekabeling ertussen goed is? Of zie ik dat verkeerd?

Groet Willem
Avatar gebruiker
Bloodnose
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 233
Geregistreerd: 01 sep 2010, 12:39
Roepnaam: Willem
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: Tempomat en multischakelaar

Berichtdoor Leeflang » 27 okt 2013, 01:29

Dat lijkt me wel.

Bloodnose schreef:Ik ga er even vanuit dat indien de snelheidsmeter defect is dit zichtbaar is in de aangegeven snelheid?

Dat hoeft niet, in ieder geval is dan de snelheidssensor (achterop de versnellingsbak) en de verbinding daarvan naar de tellerbak in orde.
Je kunt het snelheidssignaal dat uit de tellerbak komt testen met een weerstand van 1000 ohm en een LED.
Het ene draadje van de weerstand aansluiten aan de plus, dat is pin 1 (rood/gele of zwart/roze draad) van de cruisecontrol unit, het andere draadje van de weerstand aan het lange pootje van de LED (de twee pootjes van een LED zijn normaal gesproken iets verschillend in lengte, het langere pootje is de anode ofwel de plus kant van de LED, het kortere pootje is de kathode ofwel de min kant van de LED), het kortere pootje van de LED aansluiten aan pin 11 (groen/gele of groen/zwarte draad) van de cruisecontrol unit, dat is het snelheidssignaal.
Als je stil staat zal de LED uit zijn, als je stapvoets rijdt moet de LED knipperen, hoe sneller je rijdt des te sneller knippert de LED, bij iets hogere snelheden knippert (vanaf 30 à 40 km/u) de LED zo snel dat je hem niet meer ziet knipperen, hij lijkt dan continu te branden.
Blijft de LED uit, dan kun je hem testen door het korte pootje niet aan pin 11 maar aan pin 12 van de cruisecontrol unit (massa, bruine draad), dan zou hij moeten branden, zo niet dan de pootjes toch maar eens verwisselen (auto wel op contact natuurlijk).
Is de LED in orde, maar knippert hij niet als hij aangesloten is aan pinnen 1 en 11 dan komt er geen snelheidssignaal aan bij de cruisecontrol unit.
Dat kan dan aan de tellerbak liggen (kapot IC of onderbroken printspoor, zie ook werking-en-reparatie-van-de-snelheidsmeter-kilometerteller-t11365.html) of aan de draad tussen tellerbak en cruise control unit.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Tempomat en multischakelaar

Berichtdoor Robby » 27 okt 2013, 08:28

Kun je toch niet eens een andere cc unit proberen, dan kun je dit al helemaal afvinken. Hij is dan wel gereviseerd, maar misschien is hij een keer gevallen onderweg????
Als je bang bent om fouten te maken, zul je nooit iets leren!!!
Avatar gebruiker
Robby
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1135
Geregistreerd: 20 maart 2012, 19:17
Woonplaats: Omg. Maastricht
Roepnaam: Rob
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W211 320CDI,Hyundai i10, Renault Kangoo, W126 420SE, w212 350cdi, W126 420SEL


Re: Tempomat en multischakelaar

Berichtdoor Bloodnose » 27 okt 2013, 16:01

@Leeflang:

Kan dat allemaal niet gewoon worden opgemeten door de multimeter? Ik ben geen elektricien en heb dus al die spullen niet in huis, ik zou niet eens weten waar ik die zou kunnen verkrijgen :P

Groet Willem
Avatar gebruiker
Bloodnose
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 233
Geregistreerd: 01 sep 2010, 12:39
Roepnaam: Willem
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: Tempomat en multischakelaar

Berichtdoor Leeflang » 27 okt 2013, 16:31

Ik zal straks eens proberen wat een voltmeter doet als die daar aangesloten wordt.

In het werkplaatshandboek kwam ik zojuist nog een stukje tegen:
Foutomschrijving: Tempomat werkt niet meer na vervangen of inbouwen van de control unit
Oorzaak: Massaverbinding tussen pinnen 12 en 14 van de control unit
Oplossing: In de connector de verbinding tussen pinnen 12 en 14 verwijderen en de massakabel of -kabels alleen aan pin 12 aansluiten, pin 14 niet meer aansluiten
Dit geldt alleen voor control units met onderdeelnummer 0165457732
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6716
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor

VorigeVolgende

Keer terug naar Interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten