door Leeflang » 27 okt 2013, 17:08
Mijn multimeter meet de volgende waardes (in de stand gelijkspanning, vaak aangeduid met V=).
Met de rode draad van de multimeter aan het snelheidssignaal (pin 11 van de cruisecontrol unit) en de zwarte draad aan massa (pin 12 van de cruisecontrol unit):
0 km/u - 11 volt
30 km/u - 10 volt
60 km/u - 9 volt
90 km/u - 8 volt
Of, met de rode draad van de multimeter aan plus (pin 1 van de cruisecontrol unit) en de zwarte draad aan het snelheidssignaal (pin 11 van de cruisecontrol unit):
0 km/u - 0 volt
30 km/u - 1,3 volt
60 km/u - 2,3 volt
90 km/u - 3,3 volt
Sommige multimeters kunnen ook frequentie meten (stand Hz), mijn meter geeft in die stand de volgende waardes:
0 km/u - 0 Hz
30 km/u - 40 Hz
60 km/u - 80 Hz
90 km/u - 120 Hz
Het maakt daarbij niet uit of gemeten wordt ten opzichte van plus of van massa.
Dit is gemeten met de tellerbak aangesloten op een externe 12 volt voedingsbron, een accu levert doorgaans iets meer spanning, dus metingen in de auto kunnen iets andere waardes opleveren.
Ook is de tellerbak die ik hier heb liggen van een 560, die heeft een ander differentieel dan jouw auto en daarom is er een iets ander verband tussen snelheid en frequentie.
In ieder geval moeten de spanning en de frequentie variëren met de gereden snelheid.
Optimum aut nihil.