W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 27 mei 2022, 23:02

Testen ontstekingsmodule

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Testen ontstekingsmodule

Berichtdoor Eric » 14 aug 2021, 20:36

Beste Medeforummers,

Ik heb al enige tijd problemen met mijn 420SEL van '88: ik krijg de motor niet goed lopend. Hij slaat slagen over zowel stationair als tijdens het rijden en dan houdt ie in. Ik heb al van alles onderzocht en ben ook nog steeds dingen aan het proberen en uitsluiten. Wat ik o.a. wil onderzoeken is de ontstekingsmodule. Mijn vraag aan jullie is: is er iemand bereid de module in te bouwen en te testen of ie goed is. Ik kan hem opsturen en ben bereid een redelijke vergoeding te betalen voor de moeite. Hoor het graag of iemand me kan matsen.
Mijn module is van Bosch en heeft de volgende MB nummer 0075452232. Zie ook de foto
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Eric
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 jul 2010, 08:23
Woonplaats: Lelystad
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1988
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E280 2006, W123 240D 1984


Re: Testen ontstekingsmodule

Berichtdoor BenzHans2 » 14 aug 2021, 22:10

Ik heb hier nog zo'n module liggen, maar jouw storing heeft niets te maken met de ontstekingsmodule..
Zoek het in de bobine, kabels bougies of eha.
Heb hier 2x type 2 500 staan. Zijn gelijk aan jouw 420.
Zal je pb sturen, zodat je me ff kunt bellen
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4244
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 500SEL 1990
SLK 200 1999


Re: Testen ontstekingsmodule

Berichtdoor Eric » 14 aug 2021, 22:37

Bedankt voor je reactie. Bougies, kabels, bobine, verdeler, rotor, EHA, overspanning relais, start relais zijn nieuw. ECU, en spinnenkop gereviseerd, injectors getest. Geen vacuüm lekken. Hoeveelheid benzine per injector gecontroleerd: identiek. Injectors sproeien netjes. Temp sensoren en lmm Pontmeyer zijn ook volgens spec. Wel te hoog stationair toerental. Probeer alles uit te sluiten, ontstekingsmodule is daar 1 van. Zijn geen reparateurs voor of iemand die hem kan testen. Bel morgen even fijne avond.
Avatar gebruiker
Eric
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 jul 2010, 08:23
Woonplaats: Lelystad
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1988
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E280 2006, W123 240D 1984


Re: Testen ontstekingsmodule

Berichtdoor BenzHans2 » 15 aug 2021, 00:29

Wel hoog toerental?
Dan staat je leerlaug vol open dus mega vacuümlek.
Heb ook een sigaar en een gereviseerde leerlauf liggen.
Waarom hoog toerental?
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4244
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 500SEL 1990
SLK 200 1999


Re: Testen ontstekingsmodule

Berichtdoor Eric » 15 aug 2021, 11:06

Toerental is rond 950, staat dus niet vol open, heeft ook perfect gelopen met deze zelfde situatie.
Avatar gebruiker
Eric
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 jul 2010, 08:23
Woonplaats: Lelystad
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1988
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E280 2006, W123 240D 1984


Re: Testen ontstekingsmodule

Berichtdoor BenzHans2 » 15 aug 2021, 11:15

Wel juiste leerlaufsteller en kastje?
Verder kan lambda ook roet in het eten gooien en hoge brandstoftoevoer geven. Dat veroorzaakt roet in de uitlaat door zwarte wolken bij gasgeven. Wat is de co waarde na alle vervangen onderdelen?
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4244
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 500SEL 1990
SLK 200 1999


Re: Testen ontstekingsmodule

Berichtdoor Eric » 15 aug 2021, 12:44

Geen katalysator, leerlauf en kastje zijn ongewijzigd. Mogelijk is het kastje het probleem, laat hem eerdaags checken door Robby. Zoals gezegd, de stationair regeling heeft geen invloed op het probleem omdat hij daar prima mee gelopen heeft.
Avatar gebruiker
Eric
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 jul 2010, 08:23
Woonplaats: Lelystad
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1988
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E280 2006, W123 240D 1984


Re: Testen ontstekingsmodule

Berichtdoor BenzHans2 » 15 aug 2021, 12:51

Door andere problemen op te lossen, kan deze nu het probleem veroorzaken. Te hoog toeren betekend teveel lucht. Wat is de co waarde?
Als deze veel te hoog is, valt er weinig te sturen en krijg je ook dit soort klachten.
Meet bij stationair toerental het voltage op de leerlauf. Deze moet 2-4 Volt aangeven als dit systeem werkt.
Wel lambda?
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4244
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 500SEL 1990
SLK 200 1999


Re: Testen ontstekingsmodule

Berichtdoor Eric » 15 aug 2021, 14:34

Geen lambda, spanning rond de 3Vop sigaar. Sigaar gewisseld met reserve en wat met de co stelschroef getest, toerental stationair lijkt ok. Waarschijnlijk is die perfect als ik co laat stellen, kan zelf niet meten. Heeft allemaal geen invloed op het over slaan van slagen.
Voor wat betreft de ontstekingsmodule: waarom zou daar niet iets mis mee kunnen zijn? Heb veel op forums gelezen en problemen komen wel voor. Helaas is die ik heb niet te repareren.
Overigens veel dank voor het mee denken, ben al lang aan het tobben hiermee. Buiten de vraag of iemand mijn module wil testen gaan de spinnenkop en injectors morgen terug naar het revisiebedrijf ter controle, om ook dat uit te sluiten.
Avatar gebruiker
Eric
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 jul 2010, 08:23
Woonplaats: Lelystad
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1988
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E280 2006, W123 240D 1984


Re: Testen ontstekingsmodule

Berichtdoor BenzHans2 » 15 aug 2021, 15:38

Overslaan heeft niks met de ontstekingsmodule te maken. Heb veel kennis hierover gekregen paar jaar geleden van de ontwikkelaar van dit systeem bij Bosch. Man is al in de 80, maar das de man voor dit systeem. Eigenlijk kun je een eha niet maarzo uitwisselen em daar zijn ook verschillende types in.
Overslaan zit puur in kabels, bougies of dip in stroomvoorziening bobine. Zelfs benzinerelais kan oorzaak zijn door korte onderbreking veroorzaakt door slechte spoelen. Slechte massa is nog optie.
Enige probleem wat ontstekingsmodule kan storen is signaal van benzinerelais, zodat begrenzen te vroeg wordt ingeschakeld
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4244
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 500SEL 1990
SLK 200 1999


Re: Testen ontstekingsmodule

Berichtdoor Eric » 15 aug 2021, 16:39

Zoals beschreven heeft ie prima gelopen, dus ook met de nieuwe EHA. Is dus niet voor de hand liggend dat deze de storing veroorzaakt. Het probleem is opeens gekomen en lijkt niet samen te hangen met het wisselen van onderdelen.
Brandstof relais heb ik gewisseld met een nieuwe: geen verschil. Overspanning relais: zelfde verhaal. Aardfout: goed idee, maar ik heb ondertussen geleerd dat het aan zeer veel dingen kan liggen en ook dat ga ik onderzoeken.
De kans dat het ontstekingsmodule is, is blijkbaar klein maar ik probeer systematisch alle oorzaken uit te sluiten. Even aIs voorbeeld: de koudstart was niet goed, ben alles nagegaan, heb gemeten en geprobeerd: uiteindelijk was het laatste wat overbleef de ECU. Heb hem laten nakijken door Robby en probleem opgelost. Helaas ziet hij er geen brood in de ontstekingsmodule te onderzoeken omdat deze niet open kan
Nogmaals: is er een mogelijkheid dat je de ontstekingsmodule voor me test? Zou het zeer op prijs stellen want dan kan ik weer iets van mijn lijstje schrappen.
Avatar gebruiker
Eric
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 jul 2010, 08:23
Woonplaats: Lelystad
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1988
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E280 2006, W123 240D 1984


Re: Testen ontstekingsmodule

Berichtdoor BenzHans2 » 15 aug 2021, 17:08

Ik heb een 500 uit 90 en zou daar jou module op kunnen testen. Klinkt simpel, maar mijn idee zou slechte bougie of kabels zijn.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4244
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 500SEL 1990
SLK 200 1999


Re: Testen ontstekingsmodule

Berichtdoor Eric » 15 aug 2021, 18:08

Alles is nieuw. Vandaag voor de zekerheid kabels gemeten: allemaal precies 1 k. Bougies zien er perfect uit, zitten er nog maar 100km in, evenals de verdeler, rotor en bobine.
Ik stuur je even een pb om iets af te spreken.
Avatar gebruiker
Eric
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 jul 2010, 08:23
Woonplaats: Lelystad
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1988
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E280 2006, W123 240D 1984


Re: Testen ontstekingsmodule

Berichtdoor BenzHans2 » 17 aug 2021, 10:46

Mijn 500 uit 1990 liep 150 toeren hoger dan normaal.
Schakelen boete een beetje dus vacuummodulator op de bak vervangen. Lag overigens op voorraad bij de dealer.
Deze vervangen, bokken is verdwenen en toerental is 750 toeren stationair dus 150 toeren lager. Das dus een vacuümlek op het inlaatspruitstuk als de modulator inwendig lek is
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4244
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E350 Combi 2006
W126 500SEL 1990
SLK 200 1999


Re: Testen ontstekingsmodule

Berichtdoor Flashnr1 » 19 aug 2021, 09:05

Heb je ook goed naar het porselein van de bougie,s gekeken of er niet een haarscheurtje is ?
Avatar gebruiker
Flashnr1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 13 nov 2012, 19:40
Woonplaats: Alkmaar
Roepnaam: Martin
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee


Re: Testen ontstekingsmodule

Berichtdoor Eric » 19 aug 2021, 09:48

Stand van zaken van de afgelopen dagen:
- Brandstofverdeler inclusief EHA laten testen: perfect.
- Injectors laten testen: 6 goed, twee sproeien wel maar iets schuin: twee nieuwe zijn onderweg.
- Ondanks dat de bougies nagenoeg nieuw zijn 8 nieuwe besteld, zijn onderweg.
- Modulator van de bak getest: geen lek.

Even wachten tot alles binnen is en dan weer verder.
Avatar gebruiker
Eric
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 jul 2010, 08:23
Woonplaats: Lelystad
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1988
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E280 2006, W123 240D 1984


Re: Testen ontstekingsmodule

Berichtdoor Eric » 02 sep 2021, 17:17

Ondertussen weer wat verder:
- Verdachte injectors vervangen.
- Nogmaals alles op vacuüm lekken getest. Hierbij ook alle vacuüm slangen die in de inlaat uitkomen afgedopt.
- De bougies, kabels, etc nogmaals gecontroleerd.
- De gereviseerde en nogmaals gecontroleerde benzine verdeler inclusief EHA terug geplaatst.
Ondanks dit alles bleef de motor steeds onregelmatig lopen. Omdat ondertussen de APK verlopen was de auto laten keuren met het verzoek de co eerst af te stellen. Deze stond veel te hoog maar na terug regelen blijft de motor problemen houden. Gelukkig was ie wel goedgekeurd, ben anderhalf jaar aan het restaureren geweest.
Momenteel ben ik even op vakantie, als ik terug kom ga ik weer verder.
Helaas heeft mijn verzoek of iemand mijn ontstekingsmodule wil testen niets opgeleverd, buiten veel goedbedoelde adviezen die ik uiteraard zeker waardeer. Ik heb daarom besloten de electronica componenten (ontstekingsmodule, ECU, stationair regelaar, etc.) op te snorren en al dan niet gebruikt aan te schaffen (mits betaalbaar uiteraard) zodat ik zelf wat middelen heb om storingen op te lossen. Ik houd jullie op de hoogte.
Nog even iets wat me van het hart moet: ik heb heel veel gespeurd op het forum en veel info kunnen vinden van mensen die vergelijkbare problemen meegemaakt hebben. Helaas is de conclusie van een topic meestal niet beschreven. Een verhaal stopt vaak zomaar, alsof de topic starter plotseling overleden is. Heel frustrerend, zeker voor de mensen die geholpen hebben en meedenken of zaken uitzoeken. Als ik de tijd van leven heb zal ik er in ieder geval voor zorgen dat, wat het resultaat van mijn speurtocht ook mag zijn, er een punt achter dit topic gezet kan worden. Lijkt me een goed streven voor alle verhalen die op het forum komen.
Avatar gebruiker
Eric
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 jul 2010, 08:23
Woonplaats: Lelystad
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1988
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E280 2006, W123 240D 1984


Re: Testen ontstekingsmodule

Berichtdoor RD500SEC » 05 sep 2021, 11:08

Helaas heeft mijn verzoek of iemand mijn ontstekingsmodule wil testen niets opgeleverd,


Ik lees toch dat Hans je heeft uitgenodigd om langs te komen en dat hij bereid is om je module te testen, dit naast alle adviezen die hij gegeven heeft.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1443
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: Testen ontstekingsmodule

Berichtdoor Eric » 07 sep 2021, 15:51

Ik wil/ kan geen lange afstanden rijden met de auto zoals ie nu is. Daarom was mijn idee de ontstekingsmodule per post te laten reizen. En het hoeft ook niet gratis natuurlijk, ben bereid een redelijke vergoeding te betalen.
Avatar gebruiker
Eric
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 jul 2010, 08:23
Woonplaats: Lelystad
Type wagen: 420SEL
Bouwjaar: 1988
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 E280 2006, W123 240D 1984


Re: Testen ontstekingsmodule

Berichtdoor Vlim » 08 sep 2021, 18:01

Opsturen, dat gaat niemand doen.

Die dingen zijn duur en lastig te vinden en de post is ook niet zaligmakend.
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2187
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 400SE - 1993
SLK 230k - 1998
CL500 - 2000

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten