[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
trillingen en scheve stuurkolom ? : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 nov 2024, 03:30

trillingen en scheve stuurkolom ?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

trillingen en scheve stuurkolom ?

Berichtdoor TimW126 » 24 jun 2014, 11:56

Hallo

Afgelopen zaterdag heb ik mijn 500SEL van 1989 opgehaald bij het transportbedrijf. Eindelijk aangekomen vanuit Spanje !

De eerste rit naar huis, viel mij een beetje tegen. Boven de 120 km/u voel ik wat trillingen van achter. Maar niet altijd, soms wel , soms weer niet.
Dit heb ik dan zowel wanneer de automaat in D stand staat maar ook als de bak in N (neutraal staat). Ik hoop dat ik de oorzaak zal kunnen vinden.
Het kan misschien aan de banden liggen, deze moet ik vervangen, zijn oud er verduurd. Ik ga eerst tet met 4 andere goede banden en uitgebalanceerde wielen.

Ook vindt ik dat de automaat vanuit stilstand in P of in R naar D stand met een vertraging reageert. Kan dit afgesteld worden, of zou het eerder liggen aan de automaat olie die ik volledig zou moeten verversen ?

Wat mij het meest zorgen maakt is dat ik het gevoel heb dat mijn stuurkolom scheef staat.
Al mijn wielen recht staat, en stuur ook recht heb ik het gevoel dat het linkerkant van het stuurwiel dichterbij het dashbord is dan het rechter gedeelte, dus dat mijn stuurwiel scheef staat (misschien door een niet perfect in lijn stuurkolom ?)
Is deze stuurpositie normaal op een W126 ?

Als jullie tips hebben, wat ik zou moeten nakijken, hoor ik het graag !
Groeten
TimW126
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 10 mei 2014, 23:54
Woonplaats: Belgiƫ
Roepnaam:
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1990
LPG: Nee


Re: trillingen en scheve stuurkolom ?

Berichtdoor RD500SEC » 24 jun 2014, 12:27

Trillen kan heel goed in de banden zitten, door het lang staan kunnen er platte kanten ontstaan Zoals je al aangeeft eerst met "nieuwe" banden, goed gebalanceerd kijken/ voelen.

Een kleine vertraging is normaal met het schakelen, druk moet opbouwen, zuigertjes/pennetjes moeten tegen veerdruk in worden bewogen, bij andere moet de druk wegvloeien.
Olie en filter verversen kan helpen, zeker in koude toestand, om de vertraging te minimaliseren.

Een scheef gemonteerde stuurkolom lijkt me onwaarschijnlijk, hoe is het als je het stuur 180 graden draait? Staat hij dan scheef de andere kant op? Mogelijk is je stuurwiel vervormd.
Heb je dit gemeten, de afstand naar het dashboard, of is het een gevoel? Het kan ook een stoel zijn met een scheve rugleuning.
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1571
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: trillingen en scheve stuurkolom ?

Berichtdoor Neerven » 24 jun 2014, 12:30

Hoi Tim,

Ik zou eerst eens beginnen met alle vloeistoffen te verversen. Oude olie in de versnellingsbak met een oud filter kan al veel problemen geven. Dan nieuw rubber eronder en balanceren. Wellicht dat de rubbers van de ophanging ook aan vernieuwing toe zijn.
Maar eerst achterstallig onderhoud wegwerken.

succes.
Avatar gebruiker
Neerven
Moderator
Moderator
 
Berichten: 2333
Geregistreerd: 01 aug 2010, 11:14
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: trillingen en scheve stuurkolom ?

Berichtdoor DennisUijl » 24 jun 2014, 18:20

Hoi Tim,

mij stuur staat ook op die manier scheef. Het lijkt zo te horen.
DennisUijl
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten

cron