W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 23 jul 2014, 18:01

Uitlaatspruitstuk pakking

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Sterretje1968, Binsbergen, Neerven, Bram Jansen

Uitlaatspruitstuk pakking

Berichtdoor Henk12 » 13 jul 2011, 00:56

Hey iedereen,

De pakkingen van mijn uitlaatspruitstuk zijn lek en wil deze dus graag vervangen, mede omdat de auto tijdens het rijden behoorlijk stinkt naar uitlaatgassen.

Nu heb ik al vernomen dat dit ook zou kunnen komen door de ventilatie kleppen achter in de kofferbak. Als deze niet goed sluiten zouden deze bij een bepaalde snelheid de kofferbak vol zuigen met uitlaatgassen en zo het interieur binnen dringen. Deze heb ik overigens al besteld kosten niet veel en ik moest daar toch aan beide kanten een nieuw stuk inlassen, dus dan maar gelijk die dingen vervangen.

Maar goed dat is een ander verhaal, ik wil graag de pakkingen vervangen bij het uitlaatspruitstuk, en nu heb ik al een blik erop geworpen maar het ziet er allemaal behoorlijk lastig uit. Iemand tip/advies hoe het aan te pakken. De bouten/moeren inspuiten met een kruip/smeermiddel heb ik ondertussen al wel vernomen. Wel is het zo dat ik mij erg af vraag of ik het er heel van af krijgen met de motor nog in de auto. Maar goed iemand ervaring ermee?

groeten arie
Henk12
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 12 jul 2011, 00:21
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Arie
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1987
LPG: Ja


Re: Uitlaatspruitstuk pakking

Berichtdoor Rene500SEC » 13 jul 2011, 07:55

Zou inderdaad ruim van te voren de boutjes inspuiten.

Meestal komen ze MET tapeindje uit het blok omdat deze natuurlijk van aluminium is.

Het risico wat je dan loopt is dat de schroefdraad er gelijk uit ligt,dus enige voorzichtigheid is vereist!

Bout bij het schutbord zijn het ergste omdat je er bijna niet bij kan.

Zelf heb ik een ringsleutel verbouwd om erbij te kunnen.
Avatar gebruiker
Rene500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2555
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Rene
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Corvette C4 rollerblock
Skoda Fabia Greenline met 3 echte cylinders.
Audi Cabrio 2.3 liter 5 cilinder


Re: Uitlaatspruitstuk pakking

Berichtdoor Leeflang » 13 jul 2011, 14:02

In de werkplaatshandleiding staat dat de uitlaat er onder weg moet.
De spruitstukken worden naar beneden toe verwijderd.
Bougie kabels en luchtfilter gaan er ook af, net als alles wat aan de spruitstukken bevestigd zit (hitteschilden, terugvoerleiding, dwarspijp).
Monteren met nieuwe moeren en pakkingen, de metalen zijde van de pakkingen komt tegen de cilinderkop.
Optimum aut nihil.
How-To index.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4633
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Chassis van een 380SEC van 1983


Re: Uitlaatspruitstuk pakking

Berichtdoor Henk12 » 13 jul 2011, 14:11

Mmm.... ik lees het al, dat gaat een verdomd lastig klusje worden. Uitlaat onderuit is niet zo`n probleem en de overige onderdelen eraf ook niet. Maar dat je met een beetje pech inderdaad de schroefdraad ..... :twisted: daar was ik ook al bang voor. En in dat geval kan het hele blok er als nog uit. Ik denk dat ik toch eerst maar eens ga kijken wat die flappen aan de achterkant van de auto uitmaken. Hoop dat de stank dan een beetje weg is zo niet dan maar proberen. :roll: :lol: In ieder geval bedankt voor advies. :unsure:
Henk12
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 12 jul 2011, 00:21
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Arie
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1987
LPG: Ja


Re: Uitlaatspruitstuk pakking

Berichtdoor Douwe » 16 jul 2011, 08:44

vlappen aan de achter kant lijkt mij sterk
door de rij wind heb je achter een zuigende werking waardoor het intrieur leeg word gezogen
dus niet vol word geblazen
als je kleppen niet goed (lees dicht zitten) zijn werkt de intake van de kachel ook niet goed
en zou je druk opbouw in de auto krijgen
de lucht die je ruikt zal vermoedelijk onder de motorkap weg komen bij de voorruit langs en dan via de kachel naar binnen komen
Afbeelding

Een probleem is pas een probleem waneer jij daar een probleem van maakt.
En een probleem is zo groot als jij hem wilt maken.
Voor klusjes aan je wagen groot of klein moet je bij Douwes prutshok zijn.
Alleen op afspraak.
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6659
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Uitlaatspruitstuk pakking

Berichtdoor Wimada » 16 jul 2011, 10:36

Heb het bij mij pas gedaan valt wel mee om te doen,
makkelijk is op een brug,ik had de auto op bokken staan en
alles liggend onder de auto.

tip: de nieuwe pakkingen dag van tevoren met een beetje vloeibare pakking
al op zijn plek drukken en vast zetten met de tapeindjes zodat ze niet verschuiven,
heb je heel veel gemak van tijdens de spruitstukken monteren.
zorg dat je en kleine en grote doppendoos met alle verleng en hulpstukjes hebt.

2 dagen van tevoren alles ingesoten met WD40 .

Gr. Wim en suc6 .

Mijn logboek staan wat foto's bij viewtopic.php?f=21&t=4159
Gr. Wim.

Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten met familie, elke keer weer ooms en tantes die me
een por in mijn zij gaven en zeiden: nu jij he?
Ze zijn ermee opgehouden toen ik bij hen hetzelfde deed op begrafenissen!
Avatar gebruiker
Wimada
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4004
Geregistreerd: 10 maart 2009, 23:12
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Wim
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 380SEC uit USA
W168 A140 Avantgarde


Re: Uitlaatspruitstuk pakking

Berichtdoor Wimada » 16 jul 2011, 10:46

leeflang schreef:In de werkplaatshandleiding staat dat de uitlaat er onder weg moet.
De spruitstukken worden naar beneden toe verwijderd.
Bougie kabels en luchtfilter gaan er ook af, net als alles wat aan de spruitstukken bevestigd zit (hitteschilden, terugvoerleiding, dwarspijp).
Monteren met nieuwe moeren en pakkingen, de metalen zijde van de pakkingen komt tegen de cilinderkop.



Heb een 380 ZONDER ABS en kon de spruitstukken van boven af verwijderen en de
nieuwe ook van boven af monteren. 8-)
ook aan de andere kant genoeg ruimte gelukkig.
Luchtfilter gewoon laten zitten geen last van gehad wel de bougiedoppen genummerd en
weggehangen en de hitteschildjes van tevoren verwijderd.

Gr. Wim
Gr. Wim.

Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten met familie, elke keer weer ooms en tantes die me
een por in mijn zij gaven en zeiden: nu jij he?
Ze zijn ermee opgehouden toen ik bij hen hetzelfde deed op begrafenissen!
Avatar gebruiker
Wimada
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4004
Geregistreerd: 10 maart 2009, 23:12
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Wim
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 380SEC uit USA
W168 A140 Avantgarde


Re: Uitlaatspruitstuk pakking

Berichtdoor Rene500SEC » 16 jul 2011, 11:32

Ze kunnen ook gewoon van bovenaf eraf worden gehaald met een beetje friemelen,en dus ook bij een auto MET ABS(snap niet wat dat ermee te maken heeft :-) ).

Zie 500blok reviseren onder projecten...

Heerlijk al die verhalen van horen zeggen.... :roll:
Avatar gebruiker
Rene500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2555
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Rene
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Corvette C4 rollerblock
Skoda Fabia Greenline met 3 echte cylinders.
Audi Cabrio 2.3 liter 5 cilinder


Re: Uitlaatspruitstuk pakking

Berichtdoor GuusT » 16 jul 2011, 16:01

Zal ik ook nog een duit in het zakje doen..............niet van horen zeggen maar ervaring.

Als je die spruitstukken wil verwijderen laat dan eerst de motor lekker goed warm draaien.
hete motor is een hel om aan te sleutelen maar spruitstukken zijn dan redelijk simpel los te maken.
Aangezien het een gietstalen spruitstuk is hoef je niet bang te zijn voor krom trekken .

Sowieso , vastgeroeste bouten of moeren kun je het best verwijderen door ze heel heet te stoken en dan gelijk los draaien , dus voor het te veel afkoelt.


GuusT
Avatar gebruiker
GuusT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 946
Geregistreerd: 25 nov 2009, 22:32
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam: Guus
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 380SEC 1985
W123 200T


Re: Uitlaatspruitstuk pakking

Berichtdoor Rene500SEC » 17 jul 2011, 15:27

Dit is hele goede informatie van Guus,en nog uit ervaring ook,want zo raap ik zo er ook altijd onderuit.

Maar ik laat de motor wel eerst even ietsjes afkoelen :lol:
Avatar gebruiker
Rene500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2555
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Rene
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Corvette C4 rollerblock
Skoda Fabia Greenline met 3 echte cylinders.
Audi Cabrio 2.3 liter 5 cilinder


Re: Uitlaatspruitstuk pakking

Berichtdoor Wimada » 17 jul 2011, 16:07

Gewoon met koude motor gedaan,alleen ingespoten wat me opviel was dat de
onderste moeren bij mij van rood koper waren.

Maar warm draaien is een ook een optie.

Gr. Wim
Gr. Wim.

Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten met familie, elke keer weer ooms en tantes die me
een por in mijn zij gaven en zeiden: nu jij he?
Ze zijn ermee opgehouden toen ik bij hen hetzelfde deed op begrafenissen!
Avatar gebruiker
Wimada
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4004
Geregistreerd: 10 maart 2009, 23:12
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam: Wim
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 380SEC uit USA
W168 A140 Avantgarde


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten