ik heb een tijdje geleden een waterpomp vervangen. Hij lekte dus verloor weinig vloeistof maar vond dat vervelend.
alees weer klaar en starte de auto, liep prima en koelde goed. maar als ik hem wegzette begon hij alle water er uit te pompen. via mijn expansievat.
Wat bleek nou er zat een lekje net onder de rand van de dop van het expansievat. als je de motor uitzet valt bij mij de koeling ook stil maar de temeratuur begint dan wel wat op te lopen.
En de motor begint dan zelfs inwendig te koken. Dit onderdrukt normaal gesproken de druk in de systeem. Als je dus geen druk in het systeem hebt ligt het kookpunt op 100 graden. komt je systeem onder druk te staan verhoogd dat het kookpunt aanzienlijk.
het probleem was bij mij dus eenvoudig opgelost met een nieuw expansievat en heb er meteen een nieuwe expasievat dop op gezet.
Alle zorgen voor 25 euro voorbij, en ik al de tering in dat mijn koppakking er uit zou kunnen liggen.
Lead me, follow me, or get the hell out of my way.