door Leeflang » 17 aug 2012, 02:16
Vandaag ben ik naar Zutphen gereden om de probleempjes, die tijdens de eerste kleppen stel sessie geconstateerd waren, te verhelpen.
In het kleppenstel topic was al te lezen dat een nok en bijbehorende hefboom behoorlijk (of beter gezegd onbehoorlijk) op hun donder hadden gehad, hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door het defecte hydraulische element dat daar onder zat.
Later - overdag - zal ik, ter lering en vermaak van een ieder, wat foto's maken van de schade.
Met een nieuw hydraulisch element en een andere oude hefboom die - als ik het goed heb - uit de motor van Jeroen (J.Wilmink) is gekomen kon ik toen toch huiswaarts keren.
Helaas bleek de nokkenas die Hans van de hobbyhut belangeloos ter beschikking had gesteld toch niet van de kwaliteit die hij in zijn hoofd had.
Wel konden we (Danker en ik, Hans geniet van een welverdiende vakantie) enkele hefbomen uit het sloop blok halen die nog prima bruikbaar waren.
Gelukkig bleek de nokkenas met bijbehorende lagers, die ik een tijdje geleden op de kop heb weten te tikken, wel van prima kwaliteit en samen met Danker zijn we tot de conclusie gekomen dat die ook nog eens de juiste zou moeten zijn voor mijn auto.
Ali, die een paar garagedeuren verderop zit dan de hobbyhut, heeft hem er in gezet.
Degene die de vorige keer met de nokkenas bezig is geweest had blijkbaar niet de moeite genomen om op te zoeken hoe vast de schroeven van de lagers aangedraaid moeten worden.
Ze waren slechts met enorm veel moeite en een stuk pijp van een meter of zo los te krijgen, twee bouten raakten daarbij een beetje beschadigd en zijn vervangen.
Uiteraard zijn de bouten nu, aan hand van het tabellenboek van de hobbyhut, wel met het juiste moment vastgezet.
Daarna kwamen we nog één onverwacht dingetje tegen: in één van de lagers van de 'nieuwe' nokkenas zat nog één pasbus, in alle andere (19) schroefgaten van de andere lagers niet.
In het blok waren alle pasbussen gewoon blijven zitten na verwijderen van de kapotte nokkenas en bijbehorende lagers.
Uiteraard kwamen we daar pas achter toen bij het vastdraaien bleek dat het ene lager maar niet goed op zijn plaats wilde gaan zitten.
De bekwaamheid van Ali zorgde ervoor er geen schade kon ontstaan door te proberen het te forceren.
Gelukkig is zoiets simpel op te lossen, gewoon de extra pasbus verwijderen, het duurde alleen een paar minuten voordat we er achter waren dat dat het probleem was, daarna viel alles netjes op zijn plaats.
Het tweede probleempje dat we twee weken geleden in Zeist ontdekten, was dat één van de bougies niet te verwijderen was.
Nou ja, het zou wel gekund hebben, maar wie weet wat je je op de hals haalt als je hem er toch met het nodige geweld uitdraait.
Een noodgedwongen overnachting in Zeist of een treinreis terug naar huis door een beschadigde kop was dan een reële dreiging.
De ervaring van Alex (Wasibi) zorgde er toen voor dat we niet in die valkuil getrapt zijn.
Dezelfde Ali heeft de bougie er met de nodige smeermiddelen en voorzichtig gedoseerde kracht toch heel uit gekregen en het was duidelijk te zien dat de schroefdraad inderdaad beschadigd was.
Gelukkig, waarschijnlijk mede door het kundige werk van Ali, was de beschadiging niet zo erg dat maatregelen nodig waren waar je niet op zit te wachten (een helicoil, of nog erger de kop er af halen).
Ali was er van overtuigd dat opfrissen van de draad met een goede tap de oplossing zou zijn.
En daar was het volgende probleem ... noch Ali, noch Danker, noch een andere buurman had de juiste (14 x 1,25) tap.
Danker is echter niet voor één gat te vangen en ging op pad om een tap op te sporen.
Een tijdje later kon Ali met die tap de schroefdraad inderdaad perfect opfrissen.
Dat dat niet overbodig was, bleek wel uit het resultaat dat achterbleef op de tap toen die weer uit het blok kwam.
De nieuwe bougie ging er daarna net zo soepel in als de andere zeven.
Er zitten nu van die dure NGK Laserline LPG bougies in.
Niet dat ik ervoor betaald heb wat ze normaal kosten (15 à 20 euro per stuk), maar met een boel geduld heb ik er in de loop van ruim een jaar 8 bij elkaar geveild op ebay voor samen zo'n 20 euro.
Na de hele boelebende weer in elkaar geschroefd te hebben (zelfs de pakking van het kleppendeksel spartelde deze keer niet tegen) kwam het moment van de waarheid: het omdraaien van de contactsleutel.
En ja hoor, eindelijk klinkt mijn blok weer als een benzinemotor in plaats van als een diesel, heerlijk rustig, geen geratel meer.
Met de nieuwe bougies loopt hij ook een stuk netter rond, en wat ben ik blij dat ik er niet zelf nog aan toe was gekomen om de bougies te vervangen.
Kortom, ik ben enorm blij en gigantisch opgelucht dat het allemaal gelukt is.
Danker en vooral Ali, nogmaals hartstikke bedankt!
En Hans natuurlijk ook, voor het vlotte initiëren van de afspraken.
Oh, bij de weg, er was daar ook nog een kennis (?) familielid (?) van Ali, die ook een W126 heeft gehad (geen forumlid).
Die heeft nog een complete uitlaat voor een 500SEC, inclusief katalysator te koop.
Ik heb geen idee wat hij er voor wil hebben, maar als je zoiets zoekt, weet je nu waar je er een kunt vinden.
Optimum aut nihil.