door Leeflang » 18 aug 2012, 13:22
Ja, hij rijdt als een trein, een elektrische dan wel te verstaan, heerlijk rustig.
Gisteren heb ik hem in een vlaag van jeugdige nostalgie - soms vergeet ik even dat ik geen 18 meer ben - buiten de bebouwde kom even een stukje geplankt om een tractor met twee aanhangwagens in te halen, en ook dan als een trein, maar dan wel een TGV.
Zonder krimp, met alleen een vriendelijke grom van de 200 en nog wat paarden uit het vooronder, van 40 naar een stuk te hard in die luttele meters.
Alleen bij het remmen maakt hij zo af en toe ook het geluid van een remmende trein (er zitten geen stofkappen meer op de voorremmen), maar daar komt als het goed is zeer binnenkort ook weer een einde aan.
Mijn broer is een stel remklauwen voor me aan het schoon stralen en de revisiesetjes liggen hier al te trappelen van ongeduld om ingebouwd te worden.
Ter geruststelling moet nu alleen nog gecontroleerd worden of er de juiste plaatjes in zitten.
Voor de linkerkant heeft Alex twee weken geleden geconstateerd dat daar alles prima in orde was, maar de rechterkant verder controleren had toen weinig zin.
Ik zat de bougies die er uit gekomen zijn nog eens nader te bestuderen, die zien er verder nog prima uit.
Ze zijn mooi schoon en droog, de isolators zijn lichtbruin en onbeschadigd, de bovenkanten van de midden elektrodes zijn nog mooi vlak en verder nog mooi rond en ook de buitenste elektrodes zien er nog helemaal intact uit.
Maar het zijn Bosch Super Plus WR8DC bougies.
Volgens de sticker op de balk boven aan de radiator horen er W7DC bougies in.
De keuze voor een iets hogere warmtegraad (8 i.p.v. 7) kan ik me nog wel iets bij voorstellen, omdat LPG warmer verbrandt dan benzine, maar die R, dat lijkt me toch niet correct?
Hij heeft er al die tijd verder prima op gereden, maar wat zijn normaal gesproken de merkbare gevolgen van rijden met bougies met ingebouwde weerstand, terwijl er eigenlijk bougies zonder weerstand in horen (op korte dan wel langere termijn)?
Optimum aut nihil.