W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 10 jul 2020, 05:03

Verwarrende diagnose kachelventiel

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Verwarrende diagnose kachelventiel

Berichtdoor Machiel » 01 jun 2020, 16:35

Mijn kachel blaast soms alleen maar hete lucht. Daar is al veel over geschreven, en op grond daarvan ben ik gaan kijken en meten. De volgende stappen heb ik doorlopen:

  1. Zekering gecheckt (nummer 10 uit mijn hoofd) en die was OK.
  2. Weerstand op het kachelventiel gemeten. Was iets van 15 Ohm, dus dat is OK.
  3. Stekker op kachelventiel los gehaald. Dan blaast hij alleen maar hete lucht.
  4. Stroom gemeten door de stekker. Daar meet ik altijd 12V bij contact aan. Stand van temperatuurinstelling heeft geen invloed daar. Dat leek mij niet goed.
  5. Maar als ik de stekker terug plaats op het ventiel, dan heeft de temperatuurinstelling wel effect. Je voelt dan het ventiel trillen/pulseren, behalve als je de temperatuur op minimum zet. Dan stopt het ventiel met trillen.
Mag ik nu het volgende concluderen?

  1. stekker los => kraan volop open => dus bloedheet binnen
  2. stekker erop en temperatuurinstelling op min => kraan continu gesloten
  3. de mate van pulseren bepaalt hoeveel warm water er wordt doorgelaten om de gewenste temperatuur binnen in de auto te bereiken en vast te houden
En mijn tweede vraag is of ik nu uit bovenstaande bevindingen al iets zinnigs kan concluderen? Want je zult natuurlijk net zien dat als je gaat meten, de verwarming werkt zoals die zou moeten werken.

Mijn gevoel zegt me dat een vermoeid rubber in de kraan eerder aanleiding geeft tot soms wel en soms geen probleem dan dat een storing in de aansturing soms tot problemen leidt. Voor alle duidelijkheid: ik heb de kraan nog niet open gehad om een en ander visueel te inspecteren. Ik had wat schrik van de waarschuwing dat de verbindingen met de spoelen nog al kwetsbaar zijn.
Avatar gebruiker
Machiel
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 424
Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
Woonplaats: Prov. Zuid Holland
Roepnaam: Machiel
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: BMW 525i (1994)


Re: Verwarrende diagnose kachelventiel

Berichtdoor BenzHans2 » 01 jun 2020, 16:39

Heb je het kachelventiel al ve0rwijdert en gecheckt of de rubbers ok zijn.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3876
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 Combi
Dodge Durango 5.2 HEMI
W114 230/6 ambulance
W126 560SEL 1988


Re: Verwarrende diagnose kachelventiel

Berichtdoor Machiel » 01 jun 2020, 17:38

Nog niet, Hans. Ik begreep dat je dat nogal voorzichtig moet doen. Of valt dat allemaal wel mee?
Avatar gebruiker
Machiel
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 424
Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
Woonplaats: Prov. Zuid Holland
Roepnaam: Machiel
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: BMW 525i (1994)


Re: Verwarrende diagnose kachelventiel

Berichtdoor BenzHans2 » 01 jun 2020, 18:11

Nee hoor.
Reservoir ff dop los, zodat druk weg is. Dan dop weer aandraaien , stekker eraf en schroefjes losdraaien. Ventiel eruit pakken aan de ventielen, zodat het 1 geheel blijft. Niet aan het plaatje optillen. Spoeltjes zitten er los in en dan breken de draadjes tussen spoeltjes en stekkerverbinding
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3876
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 Combi
Dodge Durango 5.2 HEMI
W114 230/6 ambulance
W126 560SEL 1988


Re: Verwarrende diagnose kachelventiel

Berichtdoor Machiel » 02 jun 2020, 14:28

Bedankt, dat wordt dan mijn volgende stap.

Ik stuitte net op de volgende reactie van Leeflang op nota bene mijn eigen vraag :oops: :

http://w126club.nl/kachelventiel-t17165.html#p174331

Daarmee is (beter: was al) een deel van mijn vragen beantwoord. Blijft nog de vraag wat nu bij mij precies het probleem is. Hopelijk wordt dat beantwoord als ik het ventiel zelf eens goed bekeken heb.
Avatar gebruiker
Machiel
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 424
Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
Woonplaats: Prov. Zuid Holland
Roepnaam: Machiel
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: BMW 525i (1994)


Re: Verwarrende diagnose kachelventiel

Berichtdoor Vlim » 02 jun 2020, 17:32

Waarschijnlijk het rubber van het ventiel gescheurd. Is een vaak voorkomend probleempje.
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2071
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL - 1985
400SE - 1993
SLK 230k - 1998
CL500 - 2000


Re: Verwarrende diagnose kachelventiel

Berichtdoor Machiel » 03 jun 2020, 15:12

Ik heb de kachelkraan eruit gehaald en bekeken. Leek mij zo goed als nieuw. Als ik de "zuiger" op en neer beweeg spettert er een beetje koelwater uit het topje, maar dat is wellicht volkomen normaal.

Dus waarschijnlijk zit het probleem in de aansturing van de kraan. De laatste keer dat het probleem zich voordeed was toen ik de airco inschakelde en daarna weer uitschakelde. Toen bleef de kachelkraan dus volledig open staan. Na een paar keer de airco aan en uit doen werkte de kraan echter weer zoals het hoort.

Mij lijkt dat de temperatuursensor binnen niet de oorzaak kan zijn. Want als het probleem zich voordoet helpt temperatuurwieltje op "min" zetten niet. Als je die op minimaal zet bypass je volgens mij het signaal van de temperatuursensor.

Wat blijft er dan over?
Leeflang schreef:...besturingseenheid kapot, slechte contacten, bedrading beschadigd of een combinatie van factoren.

Welke is het makkelijkst te testen als het probleem zich weer voordoet?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Machiel
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 424
Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
Woonplaats: Prov. Zuid Holland
Roepnaam: Machiel
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: BMW 525i (1994)


Re: Verwarrende diagnose kachelventiel

Berichtdoor BenzHans2 » 03 jun 2020, 15:33

Als je het ventiel uittrekt, zitten er geen scheuren in het rubber?
Kan ik niet zien op de foto.

Verder ventiel in de spoel drukken en 12 Volt opzetten. Dan moet ventiel vrij makkelijk naar buiten komen
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3876
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 Combi
Dodge Durango 5.2 HEMI
W114 230/6 ambulance
W126 560SEL 1988


Re: Verwarrende diagnose kachelventiel

Berichtdoor Machiel » 03 jun 2020, 16:20

Geen scheurtje te zien, zag er allemaal pico bello uit eigenlijk. Ik kon hem er ook heel makkelijk uit trekken en hij veerde ook zonder problemen weer direct terug.

Heel basaal vraagje: had ik gewoon rechtstreeks vanaf de accu 12 volt op een van die pinnen kunnen zetten (en de andere pin dan aan de massa)? Of gebruik je daar een veiligere 12 volt-bron voor?
Avatar gebruiker
Machiel
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 424
Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
Woonplaats: Prov. Zuid Holland
Roepnaam: Machiel
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: BMW 525i (1994)


Re: Verwarrende diagnose kachelventiel

Berichtdoor Vlim » 03 jun 2020, 16:36

Die ziet erg op het oog goed uit.

Volgende stap zou het checken van de bediening zijn. Soldeercontacten willen nog wel eens slecht in die unit.
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2071
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL - 1985
400SE - 1993
SLK 230k - 1998
CL500 - 2000


Re: Verwarrende diagnose kachelventiel

Berichtdoor Machiel » 03 jun 2020, 16:57

En daar zijn onderstaande instructies weer heel erg nuttig bij:

http://w126club.nl/kachel-doet-vreemd-opgelost-t3855-20.html#p41415
Avatar gebruiker
Machiel
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 424
Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
Woonplaats: Prov. Zuid Holland
Roepnaam: Machiel
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: BMW 525i (1994)


Re: Verwarrende diagnose kachelventiel

Berichtdoor BenzHans2 » 03 jun 2020, 18:02

Kan ook zijn dat je temp regler defect is. Die zit achter de bekleding naast de kachelmotor
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3876
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 Combi
Dodge Durango 5.2 HEMI
W114 230/6 ambulance
W126 560SEL 1988


Re: Verwarrende diagnose kachelventiel

Berichtdoor Machiel » 04 jun 2020, 11:58

Wordt die temperatuurregelaar niet genegeerd / overgeslagen als je de temperatuur op "min" instelt? Dat begrijp ik namelijk wel van een ander (Engelstalig) forum.

When you put the temp wheel in "MIN" ... the push button climate control unit or CCU bypasses the temperature regulator and provides the monovalve with direct ground to one of the chassis grounds, I think the one behind the instrument cluster. This shuts the monovalve entirely.

Op dat zelfde forum meldde iemand trouwens dat het probleem bij hem was opgelost door de stekkerverbinding op de kachelkraan iets strakker in te stellen (door die staande pinnetjes ietsjes naar elkaar toe te buigen). Zo iets simpels kan het natuurlijk ook zijn.

En ik snap nu trouwens ook waarom er altijd 12 volt op dat stekkertje van het kachelventiel staat, ongeacht de temperatuurinstelling. De regeling van de kachelkraan vindt blijkbaar plaats via de verbinding met de massa:

Checking for 12V at the monovalve is not really a good test, since it's opened and closed by varying the GROUND not the power.

When in most any setting on the CCU's temperature wheel the amount of heat supplied to the cabin is controlled by the temperature regulator based on inputs it is receiving from the CCU, cabin temp sensor, etc. It varies the ground side of the connection to the monovalve to flutter it open and close (grounded = closed, un-grounded = open) in order to get the desired flow of hot coolant through the heater core.
Avatar gebruiker
Machiel
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 424
Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
Woonplaats: Prov. Zuid Holland
Roepnaam: Machiel
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: BMW 525i (1994)


Re: Verwarrende diagnose kachelventiel

Berichtdoor BenzHans2 » 04 jun 2020, 18:13

Staat bij warmtevraag geen voltage op. Dat wordt gestuurd door temp regler.
Temp wieltje op koudste stand zal er 12 volt op staan.
Bij warmtevraag hoger dan binnentemperatuur zal voltage wegvallen tot ingestelde temp bereikt is.
Als er 12 v opstaat, is ventiel dicht en zal er geen warm water naar de kachel gaan.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3876
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 Combi
Dodge Durango 5.2 HEMI
W114 230/6 ambulance
W126 560SEL 1988


Re: Verwarrende diagnose kachelventiel

Berichtdoor Machiel » 14 jun 2020, 15:07

Gisteren deed het probleem met de hete lucht zich (onderweg) weer voor. Had geen multimeter bij me, dus kon ook niets meten op dat moment. Stekkertje op het ventiel even loshalen en terugplaatsen hielp ook niet. Airco erbij aanzetten gelukkig wel een beetje.

Inmiddels heb ik het schema bestudeerd. Als ik het allemaal goed begrijp staat er (bij contact aan) altijd 12 volt op het monoventiel. Er loopt immers een directe verbinding van zekering 10 naar het monoventiel. Het al dan niet sluiten van het circuit gebeurt dan via de massa.

De verbinding met de massa wordt weer geregeld door de bedieningseenheid en de temperatuurregelaar. Wat ik nu graag zou willen weten is of het nu klopt dat de temperatuurregelaar als het ware wordt overgeslagen als het temperatuurwieltje op "MIN" wordt gezet. Dat lijkt me wel zo als ik het schema bekijk. Als de temperature dial op "MIN" staat wordt er volgens mij een directe verbinding met "G102" gemaakt. "G" staat dan voor ground, oftewel de massa.

Als dat namelijk klopt, dan weet ik in ieder geval dat het niet de temperatuurregelaar is. En dan zou mijn volgende stap zijn om de soldeerverbindingen in de bedieningsunit te gaan controleren. Want op standje "MIN" komt blijkbaar de verbinding met de massa niet goed tot stand als het probleem zich voordoet.
Avatar gebruiker
Machiel
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 424
Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
Woonplaats: Prov. Zuid Holland
Roepnaam: Machiel
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: BMW 525i (1994)


Re: Verwarrende diagnose kachelventiel

Berichtdoor BenzHans2 » 14 jun 2020, 17:49

Gisteren zelfde euvel bij een 280 gehad.
Temp module vervangen voor gereviseerde en alle problemen verdwenen. Heb hem gewoon uitgewisseld samen met geblaseregler. Laatstgenoemde weer de originele geplaatst en werkt weer zoals het hoort.
Scheelt hoop meerwerk zo.
Bij hem was het ook niet constante storing
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3876
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 Combi
Dodge Durango 5.2 HEMI
W114 230/6 ambulance
W126 560SEL 1988


Re: Verwarrende diagnose kachelventiel

Berichtdoor Machiel » 18 jun 2020, 17:51

Ik denk dat ik inderdaad het schema verkeerd gelezen heb en dat de temperatuurregelaar wel degelijk altijd het ventiel aanstuurt. En ja, dan is de kans inderdaad groot dat de temperatuurregelaar de boosdoener is in mijn geval.

Zijn deze nog bij de dealer te bestellen?
Avatar gebruiker
Machiel
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 424
Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
Woonplaats: Prov. Zuid Holland
Roepnaam: Machiel
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: BMW 525i (1994)


Re: Verwarrende diagnose kachelventiel

Berichtdoor BenzHans2 » 18 jun 2020, 18:22

Bedoel je de regelunit met drukknoppen of de temp module.
Ik heb nog gereviseerde liggen van beide.
De regelunit word je niet vrolijk van bij de dealer, denk ik.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3876
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 Combi
Dodge Durango 5.2 HEMI
W114 230/6 ambulance
W126 560SEL 1988


Re: Verwarrende diagnose kachelventiel

Berichtdoor Machiel » 18 jun 2020, 18:31

De temperatuurmodule bedoel ik. Die bij het dashboardkastje onder in de buurt zit.
Avatar gebruiker
Machiel
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 424
Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
Woonplaats: Prov. Zuid Holland
Roepnaam: Machiel
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: BMW 525i (1994)


Re: Verwarrende diagnose kachelventiel

Berichtdoor BenzHans2 » 18 jun 2020, 20:22

Heb nog 2 gereviseerde.
Keertje uitwisselen en kijken of dat werkt.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3876
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 Combi
Dodge Durango 5.2 HEMI
W114 230/6 ambulance
W126 560SEL 1988

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten