[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4828: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4830: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4831: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4832: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Reiserechner inbouwen : Techniek - 2

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 24 nov 2024, 13:11

Reiserechner inbouwen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Re: Reiserechner inbouwen

Berichtdoor ElGriffo » 19 mei 2013, 12:32

Dit plaatje is van type 2
ElGriffo

Berichtdoor Neerven » 19 mei 2013, 13:31

Reiserechner is toch ook alleen leverbaar geweest vanaf type 2.
Neerven
Moderator
Moderator

Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor ElGriffo » 19 mei 2013, 13:41

zo ver ik weet ook in type 1 , ik meen ze daar echt een keer gezien te hebben
wellicht alleen in de laatste.

De rede waarom ik op dit topic reageer is om er van bewust te zijn dat je je er niet op moet verkijken
ik kan geloof ik wel uit ervaring spreken .......
ElGriffo

Berichtdoor Leeflang » 19 mei 2013, 14:01

Peter heeft een serie 1 auto en daarvoor is het een stuk lastiger en duurder.
De Reiserechner heeft ook een signaal van de luchtmassameter nodig dat de stand van de stuwschijf weergeeft.
Op een serie 2 auto is dat er standaard al en wordt door de Reiserechner gewoon van de KE-Jetronic elektronica afgetapt.
Een serie 1 auto heeft de daarvoor benodigde potentiometer niet op de luchtmassameter zitten, dus die moet er bijgebouwd worden (zie dat maar eens goed te krijgen), of je moet de luchtmassameter compleet vervangen door een exemplaar dat er wel van voorzien is (zie die maar eens te vinden).
Of dat er een van een serie 2 auto kan zijn weet ik niet, eentje van een serie 1 auto vinden lijkt me helemaal onmogelijk zonder dat er nog een complete auto aan vast zit.
Optimum aut nihil.
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Type wagen: 380SEC

Berichtdoor Bas » 19 mei 2013, 14:22

Bas
Gold Boarder
Gold Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor Leeflang » 19 mei 2013, 14:36

Optimum aut nihil.
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Berichtdoor JeroenF » 13 maart 2016, 22:13

Om even een oud topic nieuw leven in te blazen:

Ik ben bezig met het inbouwen van de Reiserechner in mijn 500SEL. Beter gezegd, hij zit er al in, maar hij werkt nog niet naar behoren.

Ik heb de Reiserechner van Marco overgenomen. Bij de aankoop zaten:
- Kabelboom
- ECU
- Aangepaste cockpit
- Bediening
- Aangepaste houtinleg
- Aansluitschema

Tijdens de wintermaanden heb ik me over het aansluitschema gebogen en heb de Reiserechner ingebouwd. Ik heb tevens de cockpit zodanig aangepast zodat de digitale klok op mijn eigen kilometerteller zit.

Wat 'ie wel doet:
- De klok en tijdsgerelateerde functies
- Actieradius
- Bediening en instellen
- Verlichting en display

Wat 'ie niet doet:
- Het verbruik
- De snelheid

Van de totale 13 stekkers heb ik er 9 met redelijke zekerheid thuis kunnen brengen en zodanig aangesloten:
- De stekker voor het brein (ECU)
- De stekker voor het display
- De stekker voor de toerenteller
- De stekker voor de bediening
- De stekker voor het massapunt achter het instrumentcluster
- De stekker voor het motormanagement (X61 - ligt los bij de ECU van het motormanagement)
- De stekker voor de verlichting (Terminal achter het rechter trappaneel van de bestuurder, op kniehoogte)
- De stekker voor continuspanning vanaf de accu (X35 - Accuterminal - Blauwe cirkel op de foto)
- De stekker voor diagnose (Deze ligt normaliter los tussen het tussenschot en de zekeringskast)

De volgende stekkers heb ik als volgt aangesloten, maar niet met zekerheid:
- Een wit/grijze kabel (grijze cirkel op de foto):
Deze blijft achter het instrumentencluster en heeft een ronde, enkelpolige stekker. Dit lijkt dezelfde stekker als die achter op de kilometerteller zit. Ik heb hem hier al eens op aangesloten, maar mijn Reiserechner geeft geen snelheid weer.
De kabel is momenteel niet aangesloten, omdat ik niet precies weet waar ik hem aan moet sluiten zonder andere kabels los te trekken.

- Een groen/zwarte kabel (groene cirkel op de foto):
Deze blijft achter het instrumentencluster en heeft er een o-ringetje aan zitten. Deze zou aangesloten moeten worden op X21/2. Ik heb hem aangesloten bij de andere groen/zwarte kabeltjes op een terminal achter het cluster. Dit zou iets met het remlicht te maken hebben?

- Twee zwart/rode kabels:
Deze zitten in de zekeringskast bij elkaar op een enkel o-ringetje. Hij zit aangesloten op zekering 6.
De kabel is ook gelabeld met '6'.

- Een grijs/rode kabel:
Deze zit in de zekeringkast, aangesloten op zekering 7.
Als ik de tekening goed heb begrepen, zou deze op zekering 11 moeten? De kabel is gelabeld met '7', vandaar dat ik hem op zekering 7 aan heb gesloten.

Ik heb achter mijn instrumentencluster een doorlussing tussen een paar kabels zitten (gele cirkel op de foto). De stekker in de rode cirkel zat achter op mijn kilometerteller. Ik weet dus niet waar ik de wit/grijze kabel op aan moet sluiten, zonder andere kabels los te trekken.

Misschien ook handige informatie:
Sinds de inbouw van de Reiserechner doet mijn cruise control het niet meer. Deze deed het voorheen ook niet altijd, maar het opnieuw starten van de auto bood altijd wel solaas. De cruise control werkte bij het starten, of niet. Hij valt dus niet tijdens het rijden uit.

Mijn vraag is of dat ik de kabels wel goed aan heb gesloten. Ook ben ik nieuwsgierig waar de enkelpolige aansluiting achter op mijn kilometerteller voor is, en waar de doorlussing voor is. Ik dacht altijd dat dit de 'voeding' was voor de teller, maar deze blijft dus vanaf de 8-polige stekker te komen.

Ik kan natuurlijk ook voor de makkelijke weg kiezen, naar Marco rijden en hem het probleem op de laten lossen, maar via deze weg leer ik er hopelijk meer van en zo ook de werking van Reiserechner begrijpen. Ik heb ook op Benzworld een topic gevolgd van iemand die de Reiserechner achteraf toevoegd aan zijn 560SEL, maar omdat hij een Amerikaanse auto heeft (waarbij de Reiserechner nooit af-fabriekleverbaar is) kan ik hier niet helemaal vanuit gaan.

Ik meen dat het aansluitschema al ergens op het forum staat, maar indien gewenst kan ik hem altijd hier nog even uploaden.

Accu terminal.png
Witgrijs.png
X212.png
Doorlussing.png
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
JeroenF

Berichtdoor Leeflang » 13 maart 2016, 22:55

Wat ik uit het schema haal is als volgt:

wit/grijs: is voor de verlichting van de buitentemperatuurmeter, die hoort via X83 aan de zwarte draad (pin 4) van de buitentemperatuurmeter, wellicht moet daar nog een passende stekker aangemaakt worden, want zonder reiserechner zit die zwarte draad aan X6 of X6/1.

groen/zwart: is het snelheidssignaal, dat komt van de enkelpolige aansluiting van de tellerbak, dat gaat naar X21/2 en dan naar de cruise control en de snelheidsafhankelijke volume regeling van de radio (en evt. de airco).
Zolang dat niet aangesloten is zal de reiserechner niet weten hoe snel je rijdt en de cruise control evenmin, beide zullen dus niet (geheel) werken.

zwart/rose: (zekering 6) is voor de verlichting van de displays als de auto op contact staat.

grijs/rood: (lijkt inderdaad aan zekering 11 te horen, maar misschien hebben ze het ooit een beetje veranderd zonder het in de schema's te vermelden) is voor de verlichting van de displays als de verlichting is ingeschakeld. Aan zekering 7 hoort een zwart/rode draad die de buitentemperatuurmeter van spanning voorziet.

Ze hebben dus een beetje gerommeld met de verlichting van de displays, normaliter heeft alleen de buitentemperatuurmeter een LCD, dat alleen verlicht is als de verlichting is ingeschakeld.
De displays van de reiserechner en het klokje wilden ze echter blijkbaar ook verlichten als de auto aan is (beter afleesbaar).
Dan zou het wat knullig staan als het display van de buitentemperatuurmeter niet ook verlicht wordt.
Optimum aut nihil.
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Berichtdoor JeroenF » 14 maart 2016, 00:11

Top Leeflang! Ik had al een beetje op je expertise gehoopt. :lol:

Als ik denk dat X21/2 de aansluiting is in het groene cirkeltje op de foto's, zit ik dan goed?

De grijs/rode kabel zal ik even verplaatsen naar zekering 11. Het is inderdaad wel zo dat de verlichting van de digitale klok het niet doet, maar ik ga ervan uit dat het lampje kapot is.

Het gekke van de wit/grijze kabel vind ik, is dat deze dezelfde stekker heeft als de enkelpolige aansluiting achterop mijn kilometerteller. Kun je me misschien ook vertellen waar ik X83 of X6 / X6/1 kan vinden? Dit kabeltje doet dus eigelijk niets meer dan het display van de buitentemperatuur verlichten bij draaiende motor en zonder ingeschakelde verlichting? Want dan sluit ik hem gewoon via een klemmetje aan op de bestaande kabel van de verlichting. Of ik laat hem los...

De enkelpolige aansluiting achterop de kilometerteller voorziet dus de rest van de auto (cruise control, airco, GAL regelaar radio) van een snelheids-signaal als ik het goed begrijp?
JeroenF

Berichtdoor Leeflang » 14 maart 2016, 01:02

Ja, X21/2 is in het groene cirkeltje, het punt waar die groen/zwarte draden aan zitten.

Het lampje van het klokje en die van de reiserechner zitten parallel aan elkaar geschakeld binnen de tellerbak.
Als dat van het klokje niet brandt en van de reiserechner wel is waarschijnlijk inderdaad alleen het lampje van het klokje kapot.

Ze hebben (hadden in die tijd) bij Mercedes blijkbaar geen bergen 1-polige stekkers met verschillende vormen waar ze uit konden kiezen, de meeste zien er hetzelfde uit, als je zoekt vind je er nog wel meer in de auto.
X6 en X6/1 zitten achter de bekleding naast de radio, waarschijnlijk is het het handigst daar ook X83 te maken (mits het kabeltje lang genoeg is om daar te komen), dan hoef je de kabel van de buitentemperatuurmeter niet te verleggen, alleen losmaken van X6 dan wel X6/1 en verbinden met de stekker aan de wit/grijze draad (al dan niet met passende stekker).
Die draad is alleen voor het lampje van de buitentemperatuurmeter, om ervoor te zorgen dat die tegelijk verlicht wordt met de displays van de reiserechner en van het klokje.

x6.gif
Ook je laatste opmerking is correct.
Een beetje achtergrondinformatie: achterop de versnellingsbak zit de sensor voor de snelheid, die is verbonden met de tellerbak (een van de pinnen van de 8-polige stekker).
In de tellerbak zit een IC-tje dat het signaal van de sensor verwerkt naar signalen voor de snelheidsmeter, voor de kilometer- en dagteller en voor het die 1-polige stekker achterop die door de GAL, cruise control etc. gebruikt wordt.
Optimum aut nihil.
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Berichtdoor JeroenF » 14 maart 2016, 01:52

Leeflang, mag ik je wederom hartelijk bedanken?!

Dan laat ik de verlichting voor het temperatuurdisplay nog even achterwege.

Dan denk ik dat mijn IC-tje kapot is, aangezien mijn Reiserechner geen snelheid weer kan geven én mijn cruise control na een tijd haperen nu niet meer functioneert.

Eerst eens een andere teller proberen en kijken wat er gebeurt, en dan eens op zoek gaan waarom de Reiserechner geen informatie over het verbruik krijgt.
JeroenF

Berichtdoor Leeflang » 14 maart 2016, 02:28

Heb je die stekker in de rode cirkel wel weer goed in de tellerbak gestoken?
Vaak moet je even een beetje draaien tot het lipje van die stekker in het bijbehorende gleufje in de tellerbak valt.
Misschien is het stekkertje wat uit gelubberd en helpt het als je hem een beetje aanknijpt?
Zit het andere uiteinde van dat kabeltje goed vast aan X21/2?

Een iets meer vergezochte oorzaak van het probleem zou kunnen zijn dat de radio of cruise control of ... het signaal verminkt.
Om dat uit te sluiten zou je eens alleen de groen/zwarte kabels van de reiserechner en van de tellerbak op X21/2 met elkaar kunnen verbinden, alle andere tijdelijk afkoppelen.

Met een LED-je en een weerstand naar de plus kun je de uitgang trouwens testen, de LED moet knipperen bij het rijden, sneller naarmate je sneller rijdt (houd er wel rekening mee dat een LED richtingsgevoelig is, verkeerd om aangesloten zal hij niet branden en ga het niet met een gewoon lampje testen, want dan kan er te veel stroom door het IC-tje gaan lopen).
Optimum aut nihil.
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Berichtdoor JeroenF » 15 maart 2016, 00:52

Ik heb weer een avondje quality time met de Benz gehad.

Eerst de grijs/rode draad verplaatst naar zekering 11. Ik heb ook eens doorgelezen en ook eens gemeten tussen de enkelpolige stekker achter op de teller en pin 23 van de Reiserechner: dit was gelukkig in orde. Gelijk ook gemeten tussen pin 24 van de Reiserechner en pin 4 van het motormanagement: ook deze is in orde.

Omdat ik sterk het vermoede had dat het IC-tje in mijn teller kapot is, heb ik er even een andere tellerbak (ook met Reiserechner) aangesloten. Het display van de Reiserechner gaf niets weer, maar ik ben toch een blokje om gegaan. Aangezien de cruise control weer functioneerde zoals het hoort, ben ik weer terug naar huis gereden om eens te zoeken waarom mijn display niet functioneerde. Long story short: ik was vergeten dat je de tijd in moet stellen wil de Reiserechner ook maar iets weergeven! :doh:

Uiteindelijk mijn huidige tellerbak aangepast door er tijdelijk een andere kilometerteller in te zetten zodat mijn Reiserechner én cruise control het weer doen.

Leeflang, als je misschien ook nog kan vertellen waar het IC-tje precies zit, dan kan ik die vervangen voor een goede en zo toch de kilometerteller behouden die bij de auto hoort!

Het is nog niet helemaal af, maar ik ben al helemaal in mijn nopjes! :cool:

Reiserechner.jpg
JeroenF

Berichtdoor Leeflang » 15 maart 2016, 01:07

Optimum aut nihil.
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Berichtdoor JeroenF » 05 jul 2016, 13:19

Het is alweer een tijdje geleden dat ik met de Reiserechner bezig ben geweest, maar ik heb gister de complete print achter de teller gewisseld met een andere. Nu functioneert de Reiserechner weer fatsoenlijk en heb ik mijn originele kilometerteller behouden!
JeroenF

Vorige

Keer terug naar Techniek