door Vlim » 13 apr 2020, 18:52
Hans,
Qua M110 en vroege M116 en M117 in de W116, de ijzwren onderblokken, geef ik je volledig gelijk.
Maar de motoren in de W126, behalve de M110, zijn wel degelijk opgebouwd rond (in 1980) moderne halfsynthetische olie. Dikkere minerale olie wordt vaak als lapmiddel gebruikt bij motoren met net iets teveel ervaring.
Volsyntheet heeft bij mij niet de voorkeur. De opgefokte M103 van AMG en Brabus kregen volsyntheet aanbevolen. Het olieverbruik was daarbij ook wat hoger.
De Brabus M103 had ook geen hydraulische klepstoters meer, maar handgestelde.
Dat gedoe met keerringen is ook onzin. Vroeger, dan praat je over voor de jaren 80, werden er nog pakkingen vam kurk en andere rommel toegepast. Gebruik je in een auto met dat soort oude pakkingen ern volsyntheet, dan loopt het er aan alle kanten uit. Te dun voor die oude pakkingen. In de jaren 80 had Mercedes dat probleem al lang en breed opgelost. Een versleten pakking of keerring los je met geen enkele olie op.
Van mij mag iedereen in zijn eigen auto gieten wat hij wil, maar in dit specifieke geval lijkt het me niet echt vreemd om eens terug te gaan naar de originele specs omdat de klachten blijkbaar NA de oliewissel zijn gekomen.
Als het lijkt op een eend, loopt als een eend en kwaakt als een eend, zou het best wel eens een eend kunnen zijn.