In een topic van Bart vond ik antwoord van "Leeflang" ...
Bart80 schreef:
Wat mij ook opviel is dat de visco koppeling volgens mij continu aanslaat. Gelijk bij het starten van een koude motor begint de ventilator te blazen... Iemand idee of dit een sensorstoring kan zijn of dat het een kapotte koppeling is...
Leeflang antwoord:
Dat hoort zo, een stukje uit het werkplaatshandboek (vertaald): "Bij het starten van de motor (koude start) loopt de ventilator eerst met hoog toerental, totdat de olie uit de werkruimte in de voorraadruimte teruggestroomd is (ca. 1-3 minuten). Daarna schakelt de ventilator koppeling af."
Het werkt overigens niet met een sensor, maar met een bi-metaal plaatje in de visco koppeling, dat aan een ventiel zit dat de olie weer van de voorraadruimte naar de werkruimte kan laten stromen.
Was op zoek naar info aangezien mijn propeller ook zwaar gaat en dus meteen meedraait met koude motor.
Dacht dat dit pas zou gebeuren als de visco-koppeling opwarmt.
Volgens Leeflang's antwoord dus eerst meedraaien en na 1-3 minuten niet meer.
Uiteraard na opwarming t.z.t. weer wel meedraaien.
In mijn Jeep Cherokee zit zo'n zelfde koppeling, maar indien koud kun je 'm een zetje geven en draait ie makkelijk een halve slag, bij mijn 500SEL hooguit een paar cm., als of ie door de stroop gaat.
Is dit voor alle types zo?
Zal morgen met koude motor na 1-3 minuten met motor uit eens kijken/voelen of de fan dan idd soepeler gaat en bi-metaaltje zijn werk doet.