Hallo,
Ik wil mij best eerst voorstellen, maar de auto waar het om gaat is van een kennis van mij, vandaar ik dit (nog) niet had gedaan
. Dit bericht plaats ik dus voor hem.
Mijn naam is in ieder geval Ingmar.
Ik heb zelf dus geen Mercedes
, wel heb ik een paar jaar bij een schadebedrijf van Mercedes (Wensink) gewerkt
.
Ik hoop dat ik welkom ben op dit forum en dat ik zo vrij mag zijn om toch een topic te starten om jullie advies te vragen.
Bij deze antwoord op de vragen:
1) 2) Wij hebben de motor zelf gereviseerd dus kan exact vertellen wat er is vervangen.
Voor de revisie was de spanner kapot gegaan waardoor de ketting een gat in het kleppendeksel had geslagen.
De bedoeling was om alleen dit op te lossen door nieuwe ketting en spanners te plaatsen en om daarbij de cilinderkoppen te gaan reviseren omdat deze vol zaten met rotzooi en de kleppen hierdoor niet meer 100% afdichtten.
Na de koppen van het blok verwijderd te hebben bleek het onderblok flink versleten te zijn, er zaten namelijk zeer diepe stootranden in welke na metingen in overleg met een revisiebedrijf te ver heen was om nog lichtjes te gaan honen en klaar te maken.
Omdat de motor gewoon goed moest zijn, hebben we een andere motor erbij gehaald om van 2 motoren 1 goeie te bouwen.
Hiervan hebben we het onderblok gebruikt, en overal nieuwe pakkingen en keerringen in gezet. De beste cilinderkoppen hebben we gebruikt waarbij de klepzittingen opnieuw zijn gefreesd en ingeslepen en opnieuw zijn gevlakt. Klepseals vervangen, een aantal klepgeleiders enz. enz.
Daarbij nieuwe ketting en spanners gemonteerd, natuurlijk nieuwe koppakking en alle overige pakkingen en keerringen.
Alles gecontroleerd en gemeten op slijtage en vervolgens weer opgebouwd.
Alle slangen rubbertjes etc welke bros of poreus waren zijn allemaal vervangen.
3) Er heeft 1 MB specialist naar gekeken toen de motor nog gewoon draaide, maar op dat moment was het koelsysteem nog niet helemaal goed ontlucht waardoor het niet goed circuleerde.
Volgens hem was dat niet zo en kon het blok zo op de schroothoop.
Vervolgens probeerde hij een andere (volledig verbrande) motor te verkopen om deze klaar te maken en erin te sleutelen.
Na het systeem goed ontlucht te hebben was er niets ernstigs meer aan de hand, behalve dat hij nog steeds goed afgesteld moest worden. De expertise van deze MB specialist trek ik dus erg sterk in twijfel.
Daarnaast hebben er nog een aantal andere monteurs er naar gekeken en hebben meer testjes (o.a. compressietest) gedaan om dingen uit te gaan sluiten, ook zonder resultaat aangezien het probleem nog niet was gevonden.
4) Er zit verse benzine in de tank.
5) Er zit geen katalysator tussen
6) De auto staat in Haulerwijk
Foto's volgen z.s.m.
Laatst bijgewerkt door IJ500sec op 29 aug 2014, 11:18, in totaal 1 keer bewerkt.