Nog een versie:
Weekers informeert kamer onvolledig over import aldus Autobelangen
BNR nieuwsradio meldt op basis van uitspraken van Stichting Autobelangen (ofwel vrijstellingoldtimer.nl) dat Weekers de kamer onjuist heeft geïnformeerd over de import van oldtimers. Volgens de stichting was er al een jaar voordat Weekers de kamer informeerde sprake van een daling. Niet alleen geeft dit aanleiding om de noodzaak voor nieuwe oldtimer regelingen in twijfel te trekken ook zal het leiden tot een fors lagere inkomsten van begroot.
Dat tezamen is een kwalijke zaak. Niet allen dupeer je veel autoliefhebbers, maar je bereikt ook niets eens het beoogde effect.
In mijn ogen zijn dit op zich goede stappen. Nu te hopen dat het nog niet te laat is. Waar we in april dachten dat er na lang wachten duidelijkheid was, lijkt er nu weer volop onduidelijkheid te ontstaan. Of zou het compromis wat gesloten is met de alliantie toch worden ingevoerd?
Juiste argumenten
Wat ik positief vind om te zien is dat Weekers nu aangesproken wordt met financiële argumenten. Zoals ik in april al schreef verwonderde ik me over de strategie van de alliantie:
De discussie richt zich op de juistheid van het rapport van het planbureau voor de leefbaarheid, aantal gereden kilometers, wat een goede grens is voor de definitie van een oldtimer, etcetera. Inmiddels is het me wel duidelijk dat het Weekers maar om één ding gaat, namelijk geld.
Nu gaat de discussie eindelijk over datgene waar Weekers verantwoordelijk voor is, namelijk euro’s. Op dit moment wordt vooral het argument van tegenvallende belastingopbrengsten gebruikt, maar je hebt natuurlijk ook indirecte financiële effecten zoals werkgelegenheid in de oldtimer branche.
Openheid van zaken
Het blijkt dat Weekers geen inzicht wil geven in de berekeningen. Op die manier is het lastig om een dialoog te voeren over hoe robuust zie zijn. Dit blijkt echter niet alleen het geval te zijn bij het dossier oldtimers, maar ook de accijnzen. Zo blijkt uit het radioitem op BNR met daarin ondermeer CDA Kamerlid Pieter Omzigt:
BNR-27-sept
Nieuwe fase
We lijken weer in een nieuwe stroomversnelling te komen rondom de wegenbelasting regeling voor oldtimers.
Meer info
Lees ook het artikel op BNR.nl ’Weekers informeerde Kamer onjuist over oldtimer-regeling‘ en volg het nieuws van vrijstellingoldtimer.nl
Twittertip: volg @autobelangen
Update: BNR autoshow
Zojuist was de Nationale Autoshow te luisteren op BNR. Wouter van Embden van Stichting Autobelangen was te gast. Hij herhaalt nog eens dat het probleem zichzelf al heeft opgelost door het amendement van Van Vliet (grens oldtimers opschuiven naar 30 jaar een brandstoftoeslag voor LPG en diesel voor auto’s van 1987 en jonger). Verder geeft hij aan dat het echte probleem, vervuiling in de steden door diesels in feite veroorzaakt wordt door circa 20.000 auto’s in een populatie van ruim 300.000 oldtimers en onderschrijft dat dat probleem opgelost moet worden. Hij is het met de presentatoren oneens dat de huidige regeling dat in feite ook doet en geeft aan dat in zijn ogen nu een te grote groep getroffen wordt. Ik vraag me alleen af of er niet nog een ‘probleem’ is, namelijk dat er volgens het regeerakkoord 153 miljoen opgehaald moest worden bij de oldtimers. Dat fundamentele aspect is volgens mij nog een groter risico op een slechtere regeling. Temeer omdat Pieter Omzigt (CDA) en de presentator vanmorgen bij BNR het volgende zeiden:
Presentator: Er wordt dus gezegd, er zijn veel minder oldtimers en dan gaat het ook veel minder geld opleveren en dat moet dan weer op andere plekken worden gezocht hè. We hebben niks over op dit moment
Pieter Omzigt: Dat geldt voor het hele auto dossier in het belastingplan.
Zo wil Weekers ook geen grenseffecten van accijns invoeringen doorrekenen. Hij wil in feite het hele auto dossier opnieuw laten doorrekenen.
Pieter Omzigt: “Op deze manier creëer je je eigen tegenvallers en mag je halverwege volgend jaar weer opnieuw aan de bak.”…… “De daling is heel fors en de vraag is, halen we überhaupt die bezuinigingen wel. Om een voorbeeld te geven, het afgelopen jaar had de staatssecretaris 11,5 miljard meer aan belastingen geraamd dan hij opgehaald heeft. Als de staatssecretaris opgehaald had wat hij geraamd had, dan hadden we nu helemaal geen bezuinigingsdiscussie gehad. Dus ik wil die modellen nu echt een keer doorlichten” …..
121 miljoen opbrengst voor de staat
Stichting Autobelangen heeft de interesse van de politiek dus weer weten te wekken. De vraag is nu, wat gaat er gebeuren? Als je Pieter Omzigt mag geloven, moeten de bedragen vooral realistisch zijn en moeten regelingen opbrengen wat ze zouden moeten opbrengen. Voor de afschaffing van de vrijstelling voor oldtimers (beoogd 153 miljoen) minus regeling (28 miljoen) zijn de financiële implicaties zoals ik eerder noemde dat de gedeeltelijke invoering van belastingheffing op oldtimer 121 miljoen moet opbrengen.
vraag-bnrautoshowOvergangsregeling nu juist geschrapt?
Gelet op dat de Raad van State zeer kritisch was over juist de overgangsregeling stelde ik aan @BNRautoshow via Twitter de vraag of het er nu niet juist toe kan en zal leiden dat de overgangsregeling geschrapt gaat worden?
Deze vraag stelden zij aan Wouter in de uitzending. Hij geeft als antwoord:
Dat zou er theoretisch toe kunnen leiden van de overgangsregeling geschrapt wordt waardoor die grens meteen naar 40 jaar gaat. Dus wat dat betreft is actie echt geboden.
Ik ben erg benieuwd of het wakkerschudden nu wel of niet de juiste actie is. Het kan beide kanten op. De toekomst zal het leren. Uit de reactie van de KNAC op Twitter blijkt dat Weekers het schrappen van de overgangsregeling eigenlijk altijd al wilde.
Maar wat als de overgangsregeling van tafel gaat? Wordt er dan nog voldaan aan de aangenomen moties van Bashir en Van Vliet dat er een regeling moet komen voor de hobby oldtimers? Wellicht dat zij dan ook weer aan de bel trekken. Het laatste woord is er denk ik nog niet over gesproken.
Slotvraag van BNR: Hoe groot acht je de kans dat de regeling van tafel gaat?
Wouter van Embden acht die kans nu behoorlijk groot en voor 1 december moet het rond zijn, want dan gaat het belastingplan naar de Eerste Kamer.
Mijn slotvraag: Wat gaat er gebeuren al de regeling van tafel gaat? Hoe gaat die 121 miljoen dan opgebracht worden? Als je daar geen zinnige invulling aan geeft, gaat de regeling ook niet van tafel of wordt hij alleen maar erger.
Bron:
http://www.oudevolvo.nl/blog/2013/09/27 ... obelangen/