70% oldtimers verliest vrijstelling Geen wegenbelasting voor oldtimers van 40 jaar en ouder De Jager moet conflict oldtimers vlottrekken PVV-Kamerlid Roland van Vliet deelt de conclusies van het onderzoek. Hij vindt het ‘schokkend’ dat Kamerleden op basis van verkeerde gegevens akkoord zijn gegaan met een nieuw, omstreden, voorstel van Weekers om de bestaande mrb-vrijstelling voor oldtimers te veranderen met ingang van 1 januari 2014. Hij gaat vragen stellen aan Weekers. Ook Pieter Omtzigt(CDA) is het eens met de bevindingen van Van Embden.
Import
In een brief van 15 april dit jaar aan de Kamer heeft Weekers onvolledige data gebruikt over de import van oldtimers. ‘Hij wilde daarmee de partijen overtuigen dat er maatregelen moesten worden genomen tegen oldtimers die jonger waren dan veertig jaar en vooral jonge diesels,‘aldus Van Embden.
Weekers zegt in de brief dat het aantal oldtimers waaronder vooral relatief jonge diesels uit bouwjaar 1986, de afgelopen jaren sterk is gestegen. Hij illustreert dit met een grafiek van het Planbureau voor de Leefomgeving. Die laat een stijging zien van het aantal ingevoerde oldtimers van 12.000 in 2009 naar 19.500 in 2011. Circa de helft daarvan waren dieselauto's.
Marginaal gestegen
'Wat Weekers niet vermeldt, is dat de import van oldtimers in 2012 en het eerste kwartaal van 2013 spectaculair is gedaald en is omgeslagen in een forse uitvoer. Daardoor is het totale aantal klassieke auto’s vorig jaar marginaal gestegen en als percentage van alle personenauto’s zelfs een fractie gedaald,' zo stelt Van Embden. De oorzaak van deze daling was een wetswijziging die op 1 januari 2012 van kracht werd. Het betrof hier een amendement van Van Vliet waardoor het rijden van jongere oldtimers werd ontmoedigd.
‘Het is dus onjuist dat het aantal oldtimers de afgelopen jaren substantieel is toegenomen en Weekers informeert onvolledig omdat hij de scherpe daling van de import van klassiekers vanaf januari 2012 niet heeft gemeld.’
Ontkenning Weekers
Weekers ontkent dat hij de Kamer verkeerd heeft geïnformeerd. 'De mrb- maatregel is gebaseerd op het totale budgettaire beslag. Een afname van de import betekent niet automatisch een afname van het budgettaire beslag. De daling van de import van oldtimers is het bedoelde gevolg van de in het regeerakkoord aangekondigde beëindiging van de mrb-vrijstelling voor oldtimers.'
Behalve Van Vliet voelen ook de KNAC en de Fehac, de federatie van historische automobielclubs, zich op het verkeerde been gezet door Weekers. Beide automobielorganisaties hebben zich aanvankelijk fel verzet tegen een nieuwe wijziging van de oldtimerregeling, de derde in vier jaar tijd. De alternatieven die Weekers hen voorschotelde, waren echter nog ingrijpender dan de omstreden regeling waarmee de lobbyclubs en een meerderheid in Tweede Kamer in april schoorvoetend akkoord zijn gegaan.
Extra inkomsten
Van Embden heeft ook voorgerekend dat de raming van Weekers dat zijn voorstel €137 mln aan extra mrb-inkomsten oplevert, niet klopt. ‘Per saldo gaat het plan de schatkist misschien wel geld kosten.'
Ook de Raad van State heeft zware kritiek op het plan. De nieuwe regeling is te complex en de handhaving zal niet eenvoudig zijn, zo stelt de Raad. Zij adviseert de overgangsregeling voor oldtimers te heroverwegen.
Conclusie
Weekers =
