door Wasibi » 29 mei 2012, 00:20
Klopt niet helemaal, bij moderne auto's wordt doorgaans op de gesloten klep gespoten. benzine moet verdampen en zich mengen met lucht. De hete klep helpt hierbij. Bij vollast staan ook electronische injectoren 90% (duty cycle) van de tijd open. Stationair wordt maar een 3 tot 5 milliseconden ingespoten, dit komt overeen met ongeveer 35 krukasgraden. Dit heeft tijd nodig om te verdampen.
De K-Jet injecteert continue, MB heeft de de injectoren in hulzen gezet waar ook de stationair lucht door gaat. Dit zijn de bewuste hulzen waar vaak vacuumlekken voorkomen). Dit ook weer om betere vermening met lucht te krijgen om goede stationairloop en emissies te krijgen.
Je moet je voorstellen dat je met stationair loop een heel klein beetje benzine nodig hebt. er gaat dus heel weinig benzine continue door de verstuiver per 2 omwentelingen/ 720 krukgraden. Dit is een lastige klus en geeft aan dat de K-Jet een enorm verfijnt stukje techniek is. Versleten of vervuilde injectoren hebben dus ook een enorm effect op de stationairloop en emissies. Onder vollast is het minder van belang.
Grolsch en Guinnes beer expert.