W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 01 dec 2020, 08:08

automaatbak

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

automaatbak

Berichtdoor Pugje » 19 sep 2011, 12:53

Hola,

Ik heb een vraagje, 'kheb onlangs mijn automaatbak eraf gehaald i.v.m. lekkage bij koppelomvormer (ring) deze vervangen en weer geinstalleerd. maar op het einde (toen de bak netjes op de motor zat met juiste aanhaalmoment) wilde ik de krans draaien i.v.m. de 2x2 andere boutjes / punten voor de koppelomvormer maar merkte toen dat de motor helemaal vast zit.

installatie volgorde: bak aan motor vastgezet (geleidelijk), ging vrij goed/soepel, net voordat de koppelomvormer in de motor valt deze zo gedraaid dat hij opgelijnd is met de krans/vliegwiel. met 2 boutjes handvast "geborgd". bak op alle punten vastgezet. startmotor vastgezet en toen de krans maar toen merkte dat hij vastzat

De koppelomvormer heb ik vertikaal en (langzaam) draaiend in de bak laten zakken (zat er ook vergenoeg in). het spul is voor 99% niet verschoven. Vanavond eerst maar eens de startmotor weer eraf halen, wellicht zit daar iets niet goed.

heb iemand tips wat ik kan controleren voordat de hele bak er weer onderuit moet?

bedankt!
Pugje
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 11 sep 2010, 23:42
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W200
Lancia Delta


Re: automaatbak

Berichtdoor ElGriffo » 19 sep 2011, 13:09

2 vragen ,

1) (stomme vraag) staat hij niet perongeluk in de P

2) Heb je de voorste bak keerring vervangen ? en hoe heb je dit gedaan
heb je de primaire oliepomp laten zitten of heb je deze verwijderd.

Ik zou wel de startmotor er even afhalen omdat het lijk na de montage van deze
gekomen te zijn.

Er zijn uitvoeringen waar een afstandring tussen de startmotor en bak moet, wellicht heb je
deze vergeten ?
ElGriffo
 


Re: automaatbak

Berichtdoor Pugje » 19 sep 2011, 18:43

er zijn naar mijn weten geen stomme vragen :) foutje kan zo gemaakt zijn.

1) Nee, hij staat niet in P, met startmotor geprobeerd rond te draaien, maar je hoort alleen een harde klik.
2) primaire pomp verwijderd en als ik de goede voor me heb is de afdichting er met een pers ingezet

ja ga vanavond even de startmotor loshalen.


Het enige wat ik me kan bedenken is op het einde toen ik de starterskrans (of hoe het ook mag heten) aan de koppelomvormer heb vastgemaakt; ik heb ineenkeer de twee boutjes direct op moment aangehaald. ik voelde dat hij iets de koppel omvormer aan trok. (wat mij enigszins verbaasde) dat hij bij die actie schuin is getrokken. Ik had volgens mij beter licht kunnen aanhalen, verdraaien en dan zo stap voor stap alles vast zetten.
Pugje
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 11 sep 2010, 23:42
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W200
Lancia Delta


Re: automaatbak

Berichtdoor ElGriffo » 19 sep 2011, 21:19

Heb je het over deze pomp ?

prim pomp.jpg




Want dan zou ik de keerring zeker niet persen :dry:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
ElGriffo
 


Re: automaatbak

Berichtdoor Pugje » 19 sep 2011, 22:26

ik heb het zelf niet gedaan, dus ik weet het niet 100% zeker. heb hem terug gekregen met een nieuwe. (ik dacht omdat het metalen omhulsel heeft dat dat wellicht wel zou kunnen).

Hoe dan ook, heb net de bak alweer eraf gehaald want ik vermoedde dat de koppelomvormer er niet goed op zat/zit.

Dus ff het hele zakie opnieuw, iemand nog tips bij het plaatsen van de koppelomvormer en bak? (kan je dat ding niet tot op het laatste moment borgen oid.?)

Heb het voornemen om dit morgen avond ff te doen, dus tips zijn welkom.
Pugje
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 11 sep 2010, 23:42
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W200
Lancia Delta


Re: automaatbak

Berichtdoor ElGriffo » 19 sep 2011, 22:37

Je kunt tijdelijk voor transport borgen maar heeft geen functie voor de montage, er zit wel een nokje in het bakhuis maar is niet meer te leveren.
Dus met beleid monteren

Draait de prise-as van de bak wel soepel.

je hebt 2 assen de holle van de pomp en de massieve van de bak , de massieve niet soepel draaien anders us er toch iets met de pomp gebeurd
ElGriffo
 


Re: automaatbak

Berichtdoor Pugje » 20 sep 2011, 08:44

Dus even voor mijn beeldvorming,
de holle, buitenste as (=as v/d pomp) moet deze licht/zwaar handmatig te draaien kunnen zijn?

de binnenste as, massief (=as v/d bak) en deze moet je met de hand kunnen draaien en als het goed is moet je aan de achterkant v/d bak de as mee zien draaien?
Pugje
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 11 sep 2010, 23:42
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W200
Lancia Delta


Re: automaatbak

Berichtdoor Willem » 20 sep 2011, 11:32

Misschien is dit iets...
Als je de koppelomvormer weer in de bak zet moet ie "2 keer" vallen.
Misschien is het daar fout gegaan. Heb ik ook gehad.

Dus als je de versnellingsbak vertikaal op de grond zet, en dan de omvormer over de as laat zakken, zal de omvormer in 2 fases moeten vallen. Als je na de eerste keer denkt dat ie genoeg gezakt is, kun je hem nog een beetje draaien en dan valst ie nog 5 mm dieper.


Hoop dat je hier iets aan hebt....
Avatar gebruiker
Willem
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 10 aug 2010, 15:41
Woonplaats: Groningen
Roepnaam: Willem
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: automaatbak

Berichtdoor Douwe » 20 sep 2011, 18:12

ik denk inderdaad dat wat willem zegt je probleem is
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: automaatbak

Berichtdoor ElGriffo » 20 sep 2011, 18:14

De binneste drijft de aandrijfas aan (de middelste) en de holle wordt via de
koppelomvormer aangedreven die de oliepomp bediend.

Zonder olie zul je koppelomvor zo rond kunnen draaien
ElGriffo
 


Re: automaatbak

Berichtdoor Pugje » 21 sep 2011, 00:51

Okay hij zit er weer onder, 2x eringeklikt niet bewogen en tijdens montage is de koppelomvormer niet verschoven.

@ elGriffo: Nog even terugkomend op de olie pomp met de buitenste holle as en binnenste massieve.
Kan je nog even zeggen welke handmatig verdraaid kan worden ? en of het licht of zwaar ging/gaat? je reactie was mij niet helemaal duidelijk.

Vanavond voor de zekerheid even de accu opladen en dan ff proberen te verdraaien met startmotor, lukte niet direct met de hand (slippende riem)
Pugje
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 11 sep 2010, 23:42
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W200
Lancia Delta


Re: automaatbak

Berichtdoor Pugje » 22 sep 2011, 18:47

Een update:

heb vannacht (voor de zekerheid) de accu opgeladen en nu de accu geplaatst maar wederom bij starten hoor ik alleen maar een harde "KLIK" van de startmotor.

het begint nu toch wel vervelend te worden, aangezien ik volgende week w.s. de auto nodig heb...
zouden jullie eens mee willen denken wat dit kan zijn?!
Pugje
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 11 sep 2010, 23:42
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W200
Lancia Delta


Re: automaatbak

Berichtdoor ElGriffo » 22 sep 2011, 18:52

Zoals al eerder aangegeven heb je gecontroleerd pf er ren afstandplaat tussen je startmotor en bak zat en nu ook zit ?
ElGriffo
 


Re: automaatbak

Berichtdoor Pugje » 22 sep 2011, 18:57

Ja, sorry die was ik vergeten te antwoorden.

afstandplaat zit er tussen, en een vrij dun alu plaatje
De auto staat in zijn P, of N, beide geprobeerd en hoor je de "KLIK"
in D of andere versnelling start hij/ gooit hij hem niet rond en hoor je sowieso ook geen klik.
Pugje
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 11 sep 2010, 23:42
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W200
Lancia Delta


Re: automaatbak

Berichtdoor ElGriffo » 22 sep 2011, 19:04

In d en r zou de startmotor zowiezo niet mogen draaien, erlijkt iets met je schakelmodule te zijn ?
ElGriffo
 


Re: automaatbak

Berichtdoor Pugje » 22 sep 2011, 19:09

We bedoelen hetzelfde ElGriffo:

Ik zei dit juist om aan te geven dat dat goed is:
in D of andere versnelling start hij/ gooit hij hem niet rond en hoor je sowieso ook geen klik.

omdat hij zoals je zegt in de versnelling niet mag starten, dus ook geen klik. In N en P mag hij wel starten en vandaar dat je ook die klik hoort. (als we het over dezelfde hebben: )schakelmodule op bak lijkt me goed dus.

Maar het lijkt wel of die startmotor niet rond kan draaien...(wat daarvan dan ook de reden mag wezen)
Pugje
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 11 sep 2010, 23:42
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W200
Lancia Delta


Re: automaatbak

Berichtdoor Douwe » 22 sep 2011, 19:24

ik zou eerst een de motor proberen te tornen aan de krukas
als dit geen probleem oplevert dan is er wat mis met of de start motor of met de accu
en ik denk het laatste

je hebt de accu geladen heb je ook gecontrolleerd of je inderdaad spanning genoeg houd
tijdens het starten

als je nu een volt meter op je accu plaatst dan zou hij in rust zon 12.5 volt of hoger aan gaan geven
en als je dan nu gaat starten wat doet dan je volt meter
als hij zakt tot onder de 10 volt is je accu stuk en zal inderdaad de bendix van de startmotor niet goed uitschieten en ook de startmotor niet gaan draaien
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: automaatbak

Berichtdoor Frank117 » 22 sep 2011, 19:26

Je kan de motor-bak ook proberen te "tornen" door hem met een grote schroevendraaier centimeter voor centimeter proberen te verdraaien. Dat kan langs de onderkant als je het dekseltje met twee boutjes van M6 verwijdert, of door het gat wat vrijkomt als je de startmotor demonteert.
Dan heb je geen last van slippende riemen.
Maar als er iets verkeerd gemonteerd zit, krijg je hem natuurlijk ook zo niet rond.
Avatar gebruiker
Frank117
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1042
Geregistreerd: 25 jun 2008, 20:17
Woonplaats: Knokke, België
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W112 300SE Coupé
560SEC


Re: automaatbak

Berichtdoor Pugje » 22 sep 2011, 20:02

Okay allereerst super bedankt voor jullie snelle reakties!

Accu is 100% goed, heb ik gemeten. is sowieso nog geen 1/2 jaar oud (al zegt leeftijd niks)
Aan de lader gehangen puur om dat uit te sluiten.
Tijdens de "klik" gaat de spanning van 12V naar circa 10V. dus óf de accu is slecht, of er zit iets vast en trekt hij zoveel vermogen dat het inzakt. Heb een jumpstarter geprobeerd en een andere auto (diesel) met DIKKE (dubbele binnenaders per pool) startkabels erbij gehangen en ook alleen dan heb je een "KLIK". Met een slechte accu is mijn ervaring dat hij hem langzaam rond gooit.
het is ook echt een krachtige KLIK.


Voor montage v/d bak is de binnenas gecontroleerd, deze kon je handmatig met wat handkracht verdraaien. daarna is de koppelomvormer geplaatst. hij klikt de eerste keer, toen dacht ik "dat is um", maar jullie hadden gezegd 2x klikken dus wat gedraaid en toen hoorde je hem iets verder zakken en nog een keer klikken. De koppelomvormer geinstalleerd in de bak kon je ook goed ronddraaien, je hoorde ook intern de schoepen draaien (heb er 3 liter in van te voren in gedaan) dus dat zit goed. de achterkant van de uitgaande as verdraaid en ook nu hoorde je intern in de koppel omvormer de schoepen en olie draaien.
de koppelomvormer geborgd en 5 cm. voor montage verwijderd. (referentie streepje gezet en na plaatsen zat hij exact op dezelfde plaats)

Ik heb eerst via de stuurbekr. pomp rechtsom gedraaid en dan slipt de snaren. Door de snaren aan te drukken voorkom je slip maar dan merk je dat de bout neigt naar doldraaien.

(mag je eigenlijk linksom draaien? kan ik evt. ook nog proberen, maar volgens mij draai je dan gewoon de bout los..of wellicht via de dynamo?)

Ik heb geprobeerd om via de onderkant via het vliegwiel te draaien maar dat lukte niet.

De koppelomvormer zit nog maar op 2 punten (met drie bouten) handvast aan de starterkrans . Voor het derde en andere punt moet hij iets gedraaid worden... om te zorgen dat de boutjes gelijkmatig de koppelomvormer aantrekken wil ik niet gelijk 1 punt helemaal vast zetten. (wellicht trek je dan de koppelomvormer schuin)
* als jullie zeggen "aandraaien die hap" prima gaan we dat doen :)

Bovenstaande methodes zijn gedaan met de startmotor gemonteerd, dus als dit de boosdoener is dan houdt hij de boel tegen.

Dus mét startmotor krijg ik het vliegwiel niet gedraaid met schroevendraaier (maar heb ook niet echt een hele stevige/dikke schroevendraaier)
Al vind ik het niet gek dat met schroevendraaier het niet direct lukt, want tijdens automaatbakolie verversen moet je altijd flink wat kracht zetten om de motor te tornen..om de koppelomvormer te legen... Maar zal het zeker nog even proberen zonder startmotor dan heb ik meer ruimte.

hopelijk is dit verhelderend voor jullie, zodat je een goed / duidelijk beeld hebt van de situatie. tips / vragen...graag!
Pugje
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 64
Geregistreerd: 11 sep 2010, 23:42
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W200
Lancia Delta


Re: automaatbak

Berichtdoor Douwe » 22 sep 2011, 20:21

ik zou zeggen die bak er achterweg en eerst maar eens je motor controleren
of die zonder bak wel getornt wil worden
als dat het geval is dan zit er toch mogelijk iets fout in de bak
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten