Okay allereerst super bedankt voor jullie snelle reakties!
Accu is 100% goed, heb ik gemeten. is sowieso nog geen 1/2 jaar oud (al zegt leeftijd niks)
Aan de lader gehangen puur om dat uit te sluiten.
Tijdens de "klik" gaat de spanning van 12V naar circa 10V. dus óf de accu is slecht, of er zit iets vast en trekt hij zoveel vermogen dat het inzakt. Heb een jumpstarter geprobeerd en een andere auto (diesel) met DIKKE (dubbele binnenaders per pool) startkabels erbij gehangen en ook alleen dan heb je een "KLIK". Met een slechte accu is mijn ervaring dat hij hem langzaam rond gooit.
het is ook echt een krachtige KLIK.
Voor montage v/d bak is de binnenas gecontroleerd, deze kon je handmatig met wat handkracht verdraaien. daarna is de koppelomvormer geplaatst. hij klikt de eerste keer, toen dacht ik "dat is um", maar jullie hadden gezegd 2x klikken dus wat gedraaid en toen hoorde je hem iets verder zakken en nog een keer klikken. De koppelomvormer geinstalleerd in de bak kon je ook goed ronddraaien, je hoorde ook intern de schoepen draaien (heb er 3 liter in van te voren in gedaan) dus dat zit goed. de achterkant van de uitgaande as verdraaid en ook nu hoorde je intern in de koppel omvormer de schoepen en olie draaien.
de koppelomvormer geborgd en 5 cm. voor montage verwijderd. (referentie streepje gezet en na plaatsen zat hij exact op dezelfde plaats)
Ik heb eerst via de stuurbekr. pomp rechtsom gedraaid en dan slipt de snaren. Door de snaren aan te drukken voorkom je slip maar dan merk je dat de bout neigt naar doldraaien.
(mag je eigenlijk linksom draaien? kan ik evt. ook nog proberen, maar volgens mij draai je dan gewoon de bout los..of wellicht via de dynamo?)
Ik heb geprobeerd om via de onderkant via het vliegwiel te draaien maar dat lukte niet.
De koppelomvormer zit nog maar op 2 punten (met drie bouten) handvast aan de starterkrans . Voor het derde en andere punt moet hij iets gedraaid worden... om te zorgen dat de boutjes gelijkmatig de koppelomvormer aantrekken wil ik niet gelijk 1 punt helemaal vast zetten. (wellicht trek je dan de koppelomvormer schuin)
* als jullie zeggen "aandraaien die hap" prima gaan we dat doen
Bovenstaande methodes zijn gedaan met de startmotor gemonteerd, dus als dit de boosdoener is dan houdt hij de boel tegen.
Dus mét startmotor krijg ik het vliegwiel niet gedraaid met schroevendraaier (maar heb ook niet echt een hele stevige/dikke schroevendraaier)
Al vind ik het niet gek dat met schroevendraaier het niet direct lukt, want tijdens automaatbakolie verversen moet je altijd flink wat kracht zetten om de motor te tornen..om de koppelomvormer te legen... Maar zal het zeker nog even proberen zonder startmotor dan heb ik meer ruimte.
hopelijk is dit verhelderend voor jullie, zodat je een goed / duidelijk beeld hebt van de situatie. tips / vragen...graag!