W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 okt 2014, 06:10

Controle aandrijfassen, cardanas en cardan

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Sterretje1968, Binsbergen, Neerven, Bram Jansen

Controle aandrijfassen, cardanas en cardan

Berichtdoor TeunBong » 23 aug 2012, 15:55

Hoe controleer je de aandrijfassen op mankementen?
Hoe constateer je onbalans in de cardanas en wat en waar is daar iets aan te doen?
Hoe weet je dat je cardan op is?

Allemaal zaken die is wil uitsluiten i.v.m. trilling achterkant wagen bij hogere snelheid.

Gespecialiseerde bedrijven zijn zeer welkom.
Laatst bijgewerkt door TeunBong op 23 aug 2012, 21:03, in totaal 2 keer bewerkt.
Afbeelding
Avatar gebruiker
TeunBong
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1908
Geregistreerd: 16 nov 2011, 22:21
Woonplaats: Odijk
Roepnaam: Teun
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Schaap in wolfskleren: 500SE met 380 motor
Zundapp RS50


Re: Controle steekassen, aandrijfas en cardan

Berichtdoor Douwe » 23 aug 2012, 16:12

tussen as lager kun je vaak zien en horen
als je het tussen as lager bekijkt als hij nog gemonteerd is en je kan de rubberen ophang bekijken en je ziet dat dit ovaal is dan is het lager niet goed meer
SDC10667.JPG

je kan het ook controleren doo rhet tussen as lager los te halen en hem naar beneden halen zodat je ruimte erom heen krijg
als je hem dan een slinger kan geven zodat hij rond tolt en je kan dan horen dat hij rauw loopt dan is het lager versleten

maar als ik het goed begrijp is je trillings probleem nog steeds niet opgelost
ondanks dat er een hele andere achterbrug onder je wagen is gebouwd
je banden geschaved zijn enz enz
ik vraag me af wanneer is dit trillen begonnen en wat heb je allemaal geprobeert en gedaan
en hoe zit het met speling op je voor wiel lagers
ik had hier een tijd terug ook 1 met trilling dit kwam door speling op de voorwiel lagers
en pas op met wat je voelt of denkt te horen waar het weg komt
ik heb een tijd terug samen met mijn buurman in zijn wagen gereden en allebij zijden dat het probleem rechts voor zou zitten
netjes een rechter voorwiel lager naaf gehaald en vervangen
bleek het nog niet over te zijn
vreemde was dat het toch links zat
we hadden het dus alle bij verkeert gehoord en gevoeld
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Afbeelding

Een probleem is pas een probleem waneer jij daar een probleem van maakt.
En een probleem is zo groot als jij hem wilt maken.
Voor klusjes aan je wagen groot of klein moet je bij Douwes prutshok zijn.
Alleen op afspraak.
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 7020
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Controle aandrijfassen, cardanas en cardan

Berichtdoor TeunBong » 23 aug 2012, 17:54

Douwe wat er allemaal al is gedaan is te veel om op te noemen maar hieronder een poging:

Voorkant:
Andere wielnaven (2 verschillende sets)
Upgrade remmerij rype 1 naar 2 (remklauwen, schijven en blokken)
Hulp pitmanarn vervangen
Stuurdemper vervangen
Controle alle stuurdelen
Wielen balanceren
Banden shaven

Achterkant:
Nieuwe remschijven
Andere achterbrug ( type 1 naar 2)
Nieuwe veren en schokbrekers
Wielen balanceren
Banden shaven
Tussenaslager gecontroleerd
Hardyschijven gecontroleerd

Voor de rest meerdere setjes wielen getest.
Inmiddels heb ik een tussenaslager besteld die ik preventief ga vervangen.
Verder zal ik gerust nog wat vergeten zijn.

Er is al aardig wat gedaan dus maar wat is het heerlijk om lekker bezig te zijn met mijn auto.
Bijna therapeutisch. Maar de trillingen bij hoge snelheid ontnemen mij zolangzamerhand van mijn plezier.

Volgens mij blijft de aandrijfassen, cardanas en cardan over.

Vandaar mijn vraag.
Laatst bijgewerkt door TeunBong op 23 aug 2012, 21:04, in totaal 1 keer bewerkt.
Afbeelding
Avatar gebruiker
TeunBong
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1908
Geregistreerd: 16 nov 2011, 22:21
Woonplaats: Odijk
Roepnaam: Teun
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Schaap in wolfskleren: 500SE met 380 motor
Zundapp RS50


Re: Controle steekassen, aandrijfas en cardan

Berichtdoor Douwe » 23 aug 2012, 19:54

ik begrijp je vraag maar al te goed
en ik wist ook dat je al heel wat had verbouwd en dat ondanks alle veranderingen nog steeds deze trilling in de auto blijft
zo langzamerhand blijfen er maar weinig dingen over die elke keer weer terug zijn geplaatst
mijn vermoeden gaat uit naar je tussen as of het lager hier van lager
maar de aandrijf assen is natuurlijk ook een mogelijkheid dat die niet goed meer zijn
ik kan me goed voor stellen dat hier mogelijk het rubber al eens van stuk is geweest en er geen of weinig vet meer in zit
maar hoe je dit kan contorleren is moeilijk er naar luisteren kan je bijna niet
je kan dingen uitsluiten door de wagen bijvoorbeeld van achteren op blokken zetten en dan de wagen in de versnelling zetten en kijken of je dan de triling kan terug vinden
dan hoop ik dat je aandrijf assenhebt met boutjes erin dan zou je 1 los kunnen maken en het weer proberen
als je dan geen trilling meer hebt zou je de andere nog eens vast kunnen zetten en de tweede los maken en dan weer testen
als je dan geen trilling hebt dan weetje dat het aan de eerste heeft gelegen :D
het is leuk om zulke problemen te zoeken maar nog leuker is het echte probleem te vinden
Afbeelding

Een probleem is pas een probleem waneer jij daar een probleem van maakt.
En een probleem is zo groot als jij hem wilt maken.
Voor klusjes aan je wagen groot of klein moet je bij Douwes prutshok zijn.
Alleen op afspraak.
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 7020
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Controle steekassen, aandrijfas en cardan

Berichtdoor Vlim » 23 aug 2012, 20:11

Hoe controleer je de steekassen op mankementen?


Een W126 heeft geen steekassen, dus ook geen mankementen op dat gebied :)
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1653
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 260SE 3.6 Brabus
500SE
W124 300CE 1988
W203 C32 AMG


Re: Controle aandrijfassen, cardanas en cardan

Berichtdoor TeunBong » 23 aug 2012, 20:14

Dankjewel voor je antwoord Douwe.
Ik ga eerst het tussenaslager en huis compleet vervangen.
Helpt dit niet ga ik (met hulp want op blokken zetten vind ik tricky) verder met de aandrijfassen.
Ben benieuwd en kom er nog op terug.
Laatst bijgewerkt door TeunBong op 23 aug 2012, 21:05, in totaal 1 keer bewerkt.
Afbeelding
Avatar gebruiker
TeunBong
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1908
Geregistreerd: 16 nov 2011, 22:21
Woonplaats: Odijk
Roepnaam: Teun
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Schaap in wolfskleren: 500SE met 380 motor
Zundapp RS50


Re: Controle aandrijfassen, cardanas en cardan

Berichtdoor TeunBong » 23 aug 2012, 20:15

Met steekassen bedoel ik de assen van het cardan naar de wielen.
Wat is de correcte naam?
Laatst bijgewerkt door TeunBong op 23 aug 2012, 21:06, in totaal 1 keer bewerkt.
Afbeelding
Avatar gebruiker
TeunBong
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1908
Geregistreerd: 16 nov 2011, 22:21
Woonplaats: Odijk
Roepnaam: Teun
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Schaap in wolfskleren: 500SE met 380 motor
Zundapp RS50


Re: Controle steekassen, aandrijfas en cardan

Berichtdoor Vlim » 23 aug 2012, 20:19

Aandrijfassen.
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1653
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 260SE 3.6 Brabus
500SE
W124 300CE 1988
W203 C32 AMG


Re: Controle aandrijfassen, cardanas en cardan

Berichtdoor TeunBong » 21 okt 2012, 09:08

Ik heb gisteren de cardan en aandrijfassen geplaatst die ik bij Hans heb gekocht.
Helaas nog steeds trilling en ipv een afwijking van 10kmpu tussen teller en navigatie heb ik er nu 20 :evil:

Blijkbaar een verkeerde overbrengingsverhouding.
De oude cardan gaat er dus maar weer onder.

Aangezien ik het tussenaslager compleet met rubber en huis al heb vervangen blijft volgens mij de aandrijfas over?

The saga continious.
Scheids!
Afbeelding
Avatar gebruiker
TeunBong
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1908
Geregistreerd: 16 nov 2011, 22:21
Woonplaats: Odijk
Roepnaam: Teun
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Schaap in wolfskleren: 500SE met 380 motor
Zundapp RS50


Re: Controle aandrijfassen, cardanas en cardan

Berichtdoor VolvWil » 21 okt 2012, 11:58

Beetje moedeloos van te worden maar kan me ook voorstellen dat het er gewoon uit te krijgen moet aijn!
Succes en wacht het volgende verhaal weer af en hopenlijk met DE oplossing.

JW
De weg des levens is zwaar maar in een W126 zeer goed uit te houden!
Avatar gebruiker
VolvWil
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1173
Geregistreerd: 19 jul 2010, 18:56
Woonplaats: Den Helder
Roepnaam: Jan Willem
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Renault Twingo


Re: Controle aandrijfassen, cardanas en cardan

Berichtdoor TeunBong » 21 okt 2012, 12:22

Ja om moedeloos van te worden.
Het gekke is dat ik er ook niet aan moet denken helemaal gereed te zijn :D
Laatst bijgewerkt door TeunBong op 21 okt 2012, 13:15, in totaal 1 keer bewerkt.
Afbeelding
Avatar gebruiker
TeunBong
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1908
Geregistreerd: 16 nov 2011, 22:21
Woonplaats: Odijk
Roepnaam: Teun
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Schaap in wolfskleren: 500SE met 380 motor
Zundapp RS50


Re: Controle aandrijfassen, cardanas en cardan

Berichtdoor Benz1 » 21 okt 2012, 13:12

Kan zomaar onbelans van de cardanas zijn, daar dacht ik eigenlijk ook als eerste aan, zou eens langs gaan bij een specialist, succes!
ein Benz oder nichts
Benz1
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 20 okt 2012, 19:55
Roepnaam: Peter
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Opel Astra


Re: Controle aandrijfassen, cardanas en cardan

Berichtdoor TeunBong » 21 okt 2012, 13:43

Ben opzoek naar een gebruikte die in balans is en in 1 stuk blijft.
Dan loop ik geen risico en kan ik dat weer uitsluiten.
En plaatsen is geen probleem. Daar heb ik zolangzamerhand veel ervaring in :D
Afbeelding
Avatar gebruiker
TeunBong
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1908
Geregistreerd: 16 nov 2011, 22:21
Woonplaats: Odijk
Roepnaam: Teun
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Schaap in wolfskleren: 500SE met 380 motor
Zundapp RS50


Re: Controle aandrijfassen, cardanas en cardan

Berichtdoor Danny » 21 okt 2012, 13:53

Al rubbers van de achterbrug/draagarmen e d vervangen?
Heb ik bij de mijne wel gedaan en steeds verbeterde het wat.op het oog leken ze niet echt slecht,maar na demontage zie je de verschillen tussen oud en nieuw heel duidelijk. Kwam er laatst achter dat er wel heel veel ruimte zat op de "schotelmijnen". Lijkt me ook behoorlijk van invloed.staat bij mij first op todo liijstje.
Danny, 280SE
Avatar gebruiker
Danny
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 294
Geregistreerd: 02 jun 2010, 23:16
Woonplaats: Grootegast
Roepnaam: Danny
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Crysler Neon 2.0i 16 klepper.
Honda CX650 C verchopt.
W123 280CE van oudste dochter/onderhoud voor mij


Re: Controle aandrijfassen, cardanas en cardan

Berichtdoor Benz1 » 21 okt 2012, 15:58

je kan blijven sleutelen, en van alles en nog wat vernieuwen, wel leuk voor je auto, maar word is tijd dat je de oorzaak weet! Denk dat zo'n specialist heel gauw in de gaten heeft of er onbelans in zit, weet niet hoe ze dat doen, maar zullen ze wel kunnen meten denk ik . Kan me ook voorstellen dat als ze de as balanceren gelijk andere onbalansen mee balanceren, denk aan de bak, aandrijfassen miss . ook.
ein Benz oder nichts
Benz1
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 20 okt 2012, 19:55
Roepnaam: Peter
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Opel Astra


Re: Controle aandrijfassen, cardanas en cardan

Berichtdoor Douwe » 21 okt 2012, 18:14

is je tussen as ooit uit elkaar geweest ?
en is deze messchien verkeert weer samen gesteld ?
je kan dit controleren de ster aan bijde uiteinden horen niet hetzelfde te staan ;)
Afbeelding

Een probleem is pas een probleem waneer jij daar een probleem van maakt.
En een probleem is zo groot als jij hem wilt maken.
Voor klusjes aan je wagen groot of klein moet je bij Douwes prutshok zijn.
Alleen op afspraak.
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 7020
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Controle aandrijfassen, cardanas en cardan

Berichtdoor Leeflang » 21 okt 2012, 20:11

Volgens het werkplaatshandboek staan er vanaf augustus 1982 streepjes op beide helften.
Op het voorste stuk 1 streepje, op het achterste stuk 2 streepjes.
Het ene streepje van het voorste stuk hoort tussen de twee streepjes van het achterste stuk te zitten.

Echter voor demontage wel altijd controleren of dat het geval is!
Het is mogelijk dat de as later onderhanden genomen werd en dat bewust een andere stand gebruikt is.
In dat geval de beide helften van de as toch markeren ten opzichte van elkaar.

cardanas.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4835
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Controle aandrijfassen, cardanas en cardan

Berichtdoor TeunBong » 21 okt 2012, 20:53

De tussenas is inderdaad uit elkaar geweest om een nieuw tussenaslager te plaatsen.
Ik heb toen keurig met tape de as gemarkeerd en goed teruggeplaatst.
Wat er echter daarvoor gedaan is weet ik niet.
Er zit natuurlijk een andere motor in en bak ( neemnik aan).

De trilling was er al voordat ik de as uiteen nam.
Afbeelding
Avatar gebruiker
TeunBong
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1908
Geregistreerd: 16 nov 2011, 22:21
Woonplaats: Odijk
Roepnaam: Teun
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Schaap in wolfskleren: 500SE met 380 motor
Zundapp RS50


Re: Controle aandrijfassen, cardanas en cardan

Berichtdoor TeunBong » 21 okt 2012, 20:56

Leeflang:
Ik zal een kijken naar die markering.
Afbeelding
Avatar gebruiker
TeunBong
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1908
Geregistreerd: 16 nov 2011, 22:21
Woonplaats: Odijk
Roepnaam: Teun
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Schaap in wolfskleren: 500SE met 380 motor
Zundapp RS50


Re: Controle aandrijfassen, cardanas en cardan

Berichtdoor Douwe » 22 okt 2012, 19:39

dus het is niet onmogelik dat hij in het verleden al verkeert in elkaar is geschoven
want jij had de trilling al voor je het lager verving
Afbeelding

Een probleem is pas een probleem waneer jij daar een probleem van maakt.
En een probleem is zo groot als jij hem wilt maken.
Voor klusjes aan je wagen groot of klein moet je bij Douwes prutshok zijn.
Alleen op afspraak.
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 7020
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten