W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 aug 2019, 10:00

How to: vervangen van de smeerleidingen van je nokkenassen

Klusje te doen? Kijk hier hoe het moet.
Dit is dus NIET de plek om vragen te stellen!!!

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Re: How to: vervangen van de smeerleidingen van je nokkenassen

Berichtdoor Frank117 » 28 nov 2010, 01:44

Ik ben blij dat je op de hoogte bent! Dat blauwe spul dat in de automateriaalzaak te koop is, wordt aangeprezen als "pakkingvervanger". Als je aandachtig de gebruiksaanwijzing leest, staat nergens echt duidelijk gespecifiëerd dat het tegen olie, vet en brandstof kan, maar het wordt wel daarvoor verkocht. Afgelopen zomer nog een MGA weggesleept, thuis bleek dat iemand vroeger een nieuwe vlotter met dat spul gemonteerd had. Dus: tank, grof- en fijnfilter vol troep. In je oliekanalen wil je dat niet hebben.....
Avatar gebruiker
Frank117
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 994
Geregistreerd: 25 jun 2008, 20:17
Woonplaats: Knokke, België
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W112 300SE Coupé
560SEC


Re: How to: vervangen van de smeerleidingen van je nokkenassen

Berichtdoor Emirson » 28 nov 2010, 12:49

de auto die ik hiervoor had, had ik motorisch laten reviceren, en nog bleef hij tikken,toen heb ik de kleppendeksel eraf gehaald,en overal was roest in 1 week tijd, en kurk droog, was mijn fout om ook de olie kanaaltjes met dat spul te dichten Omdat ze geen pakking voor die blok hadden ook niet op voorraad en bestond niet voor dat blok zeiden ze,en ik heb de blok wel 10 keer los laten halen en dicht laten zetten,en nog bleef hij raar tikken, nooit was het me opgevallen dat die blauwe spul dat deed,was bij vansilfhout gekocht, de binnenkant van de nokkenass is holl en daar zaten heelveel kleine stukjes van dat blauwe pakking, nu weet ik i.i.g dat die ding echt slecht is,telkens toen de kop los ging zag je de pakking in veel stukjes in je blok,in de olie kannaaltjes etc etc, had ik het achteraf geweten had ik nu geen Mercedes,en ook 2500euro bespaard voor onnodige kosten ,,
Dit lid is permanent verbannen!!!
Emirson
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 11 nov 2010, 21:54
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee


Re: How to: vervangen van de smeerleidingen van je nokkenassen

Berichtdoor Vlieger » 28 nov 2010, 18:43

Interessant die berichten over de vloeibare pakking. :geek:
Maar deze How-To ging toch over het vervangen van de kunststof clips van de nokkenas smering? :(
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1310
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Rob
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 500SEL 1983
W123 200 1982
W123 300TD 1982
W114 250CE 1970
Audi A4 Quattro


Re: How to: vervangen van de smeerleidingen van je nokkenassen

Berichtdoor Wasibi » 29 nov 2010, 10:08

Ja Vlieger, is jammer. Kan een admin misschien opschonen en er een slotje op doen?
Grolsch en Guinnes beer expert. ;-)
Avatar gebruiker
Wasibi
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1235
Geregistreerd: 25 sep 2009, 01:04
Woonplaats: Middelburg
Roepnaam: Alex
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 300D (3.6 AMG) 1977
W123 250 1976
Triumph Spitfire 1973


Re: How to: vervangen van de smeerleidingen van je nokkenassen

Berichtdoor Heftrucker » 29 nov 2010, 12:17

Ik ben van mening dat bij een How-To de do's en don'ts moeten staan.
In de How-To zelf is beschreven dat een pakking wordt ingesmeerd met silliconenkit, in de reacties wordt uitgelegd waarom je daar voorzichtig mee moet zijn.

Deze info is dus relevant aan het onderwerp.
Groeten van Frans (Beheerder in ruste).

Advies via PM wordt niet meer verstrekt. Voor vragen gebruik het forum!

Zet geen chassisnummers in de berichten op het forum, maar stuur die per PM.

Pas op met telefoonnummers op het forum te plaatsen, het is een openbaar forum!
Heftrucker
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 2097
Geregistreerd: 06 feb 2010, 14:29
Woonplaats: Sas van Gent ( Zeeuws-Vlaanderen )
Roepnaam: Frans
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja


Re: How to: vervangen van de smeerleidingen van je nokkenassen

Berichtdoor Walter » 29 nov 2010, 22:47

Ben het eens met Heftrucker. Het is toch juist goed om globaal de do's en dont's te bespreken? Wanneer je nu dieper op de materie afdichtingen in wilt gaan, dan zeg ik open een nieuwe topic :) Gelijk een slotje erop lijkt me ietwat overdreven... ;)
Grt Walter
Avatar gebruiker
Walter
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 24 aug 2010, 09:41
Woonplaats: Haarlem
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja


Re: How to: vervangen van de smeerleidingen van je nokkenassen

Berichtdoor Madcat » 14 dec 2010, 00:08

ik ben wel blij met alletwee de tips over de smeerleiding EN over de vloeibare pakking, we hebben t n tijdje geleden gehad over off-topic gaan door t gezeik van sommigen maar in dit geval is daar geen sprake van. als we al overal n slotje op gaan gooien kunnen we net zo goed dit forum (dat er is om van anderen hun kennis EN fouten te leren) sluiten.
laten we t vooral leuk houden.
grt Ron
Groeten Ron.

Des te meer ik leer, des te meer vragen blijven onbeantwoord (A. Einstein)
Avatar gebruiker
Madcat
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 571
Geregistreerd: 30 jun 2010, 11:45
Woonplaats: Kerkrade (Limburg)
Roepnaam: Ron
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1985
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Fiat Cinquecento (voor mij)
peugeot 106 (voor de vrouw)
Process-operator VAPRO-B (Chemisch)


Re: How to: vervangen van de smeerleidingen van je nokkenassen

Berichtdoor Douwe » 19 dec 2010, 11:15

ik heb ook nog een leuk weetje over vloeibare pakking
let voor al op dat je het niet bij inlaat delen gebruikt zoals bijvoorbeeld een spinnekophuis
vaak is ciliconepakking namelijk brandbaar
met als gevolg dat als het tussen je matriaal weg knijpt wat eigenlijk altijd gebeurt
je ook stukken binnen in je spinnekophuis krijgt
als dit met de aangezogen lucht mee gaat door je kleppen boven op de zuiger terecht komt
dan heb je de poppen aan het dansen
eigenlijk meer je motor want die gaat op hol en is niet te stoppen

heb dit geintje jaren terug met een brommer blokje gehad :oops:
was zo handig om de carterhelften de pakking te herbruiken met vloeibare pakking
nou het blokje draaide perfect en een hoop toeren dat hij wou draaien
echt ongeloofelijk heb een brommer blok nog nooit zoveel toeren hooren lopen
heb er alleen heel wat moeite voor moeten doen om hem uit te krijgen
eerst contact af hielp niks boegiedop eraf hielp niks benzine kraan dicht duurde te lang
dus als laatste snelde carburateur achter het blok weg getrokken en toen ging hij eindelijk uit :D

je kan controleren of het brandbaar is
door even een stukje uitgeharde pakking wat vaak wel aan of naast de dop van de tube hangt
even een aansteker bij te houden
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8878
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam: Douwe
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja

Vorige

Keer terug naar How-to

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten