W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 28 jan 2021, 11:03

Kabelboom samen met motor uitbouwen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Re: Kabelboom samen met motor uitbouwen

Berichtdoor prebel007 » 20 mei 2020, 22:01

IMG_1293.JPG
IMG_1294.JPG
IMG_1295.JPG
IMG_1296.JPG
Het heeft even stilgelegen maar wil er weer mee verder....
Hierbij de foto's van de `kabelboom` die aan de automaat zat,
links is de bakaansluiting zelf (3stuks) waarvan alleen het rode stekkertje onbekend is voor me.
Rechts is lastiger daarvan heb ik er een die onder het gaspedaal vandaan komt de andere ergens onder het dashboard maar wat doen die en wat moet ik overbouwen??
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
prebel007
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 11 apr 2019, 12:02
Roepnaam: Paul
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee


Re: Kabelboom samen met motor uitbouwen

Berichtdoor RD500SEC » 21 mei 2020, 10:36

Dat rode stekkertje zal van het kickdown solenoid zijn verwacht ik, dat zit rechts achter op de bak.

In de auto, zou het handiger zijn geweest om met werkende auto door te meten wat waarvoor dient.
Nu kun je aan de hand van de draadkleuren in de schema’s terug zoeken waar de stekkers en pinnen voor dienen.

Als je een werkende snelheidsmeter, achteruitrijlichten, kickdown, en startbeveiliging wilt, heb je alle aansluitingen nodig.
Of je moet, van de G de snelheidsmeteraandrijving over bouwen op de automaat, ik verwacht dat het daar mechanisch is?
Dan vervalt de snelheidssensor, en heb je, met de huidige assen en wieldiameter een juiste snelheids aanduiding.
Gebruik je andere assen, dan hoort daar een andere snelheidsmeter bij.
Gebruik je het electronische signaal, dan zul je de meter uit de 500SE daarop moeten ijken, of een meter van een 280SE of 300SD moeten gebruiken (en ijken?).

Achteruitrijlichten en startbeveiliging zitten op de schakelaar die je met de pook bedient.
Snelheids sensor zit links op het staartstuk.
Kickdown solenoid zit rechts achter, net boven de oliepan.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1347
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: Kabelboom samen met motor uitbouwen

Berichtdoor prebel007 » 23 mei 2020, 20:36

Hallo Richard, bedankt voor je antwoord!

Ik wil alles werkend hebben, voor zover dat mogelijk is binnen budget en mijn technische mogelijkheden... heb daarom de donor ook nog even gehouden om eventueel zaken over te kunnen bouwen. De snelheidsmeter zou toch gewoon op de teller uit de 500SE moeten werken?

Iemand een schema van de aansluitingen wellicht? Dat heeft eerder bij de motor-aansluitingen veel geholpen!
Alle andere tips of foto's etc. van harte welkom in ieder geval.

mvg

Paul
prebel007
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 11 apr 2019, 12:02
Roepnaam: Paul
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee


Re: Kabelboom samen met motor uitbouwen

Berichtdoor Leeflang » 24 mei 2020, 12:36

De groene draad met het rode stekkertje is inderdaad voor de kickdown solenoid, rechts achterop de versnellingsbak, die draad gaat naar de stekker voor de kickdownschakelaar.
De andere draad (zwart/geel/rood) van de stekker voor de kickdownschakelaar gaat naar de pin 3 van de 6-polige stekker (komt aan een zekering).
Aan de andere 2-polige stekker (groene en witte draden) kan eventueel de module voor het wegrijden in de eerste versnelling aangesloten worden (die module simuleert onder bepaalde omstandigheden een kickdown bij het wegrijden, zodat hij dan in de eerste i.p.v. de tweede versnelling begint).
Het metalen geval is de snelheidssensor, komt links achterin de versnellingsbak, die zit aan pinnen 1 (wit) en 2 (bruin=massa) van de 6-polige stekker.
Die andere dikke daarnaast is voor de schakelaars die P/N en R herkennen, komt aan de linkerkant ergens halverwege de versnellingsbak.
De P/N schakelaar zit aan pinnen 5 (paars/wit) en 6 (paars) van de 6-polige stekker (startblokkering).
De R schakelaar zit aan pinnen 3 (zwart/geel) en 4 (grijs/geel) van de 6-polige stekker (achteruitrijverlichting).

Pin 1 van de 6-polige stekker hoort aan het instrumentenpaneel te komen (aan pin 5 van de 8-polige stekker).
Pin 2 van de 6-polige stekker hoort aan massa te komen.
Pin 3 van de 6-polige stekker hoort aan een zekering te komen die spanning heeft als de auto op contact staat.
Pin 4 van de 6-polige stekker hoort aan de achteruitrijlichten te komen.
Pin 5 van de 6-polige stekker hoort aan het contactslot te komen (aan pin 50, spanning tijdens het starten).
Pin 6 van de 6-polige stekker hoort aan de startmotor te komen en ook aan pin G van de thermotijdschakelaar.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6463
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Kabelboom samen met motor uitbouwen

Berichtdoor prebel007 » 24 mei 2020, 19:26

Hallo,

ik heb 2 stekkers gevonden onder bekleding en middenconsole!

Origineel is het een 280 geweest met waarschijnlijk een automaat, want er zit nog een kickdown onder het gaspedaal!
ik mis wel in de tunnel een gas voor de verbinding met de bak zelf??

Zouden de bakken verglijkbaar zijn in die zin dat ik de gevonden stekkers aan die vd bak zou kunnen maken??
Even aangenomen dat die stekkers vd originele automaat zijn geweest dan he (ik moet daar nog naar zoeken...)

Of verschillen de bakken van G klasse en S klasse teveel?
prebel007
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 11 apr 2019, 12:02
Roepnaam: Paul
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee


Re: Kabelboom samen met motor uitbouwen

Berichtdoor prebel007 » 26 mei 2020, 10:40

Nog even navragen en onder de aandacht brengen of iemand een schema heeft van de bak en alle aansluitingen
(zoals eerder vd motor) ??

Hulp is erg welkom! :handgestures-thumbup:
prebel007
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 11 apr 2019, 12:02
Roepnaam: Paul
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee


Re: Kabelboom samen met motor uitbouwen

Berichtdoor Vlim » 26 mei 2020, 12:54

Deze heb ik wel
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2148
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL - 1985
400SE - 1993
SLK 230k - 1998
CL500 - 2000


Re: Kabelboom samen met motor uitbouwen

Berichtdoor prebel007 » 27 mei 2020, 14:00

Super, dank je wel!

Heb via ebay.de toch ook maar eens een dvd gekocht om (hopelijk) niet meer steeds jullie hulp te hoeven vragen.
Wellicht kan het ook eens een keer andersom..!
prebel007
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 11 apr 2019, 12:02
Roepnaam: Paul
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee


Re: Kabelboom samen met motor uitbouwen

Berichtdoor Leeflang » 27 mei 2020, 17:29

Via eBay ... dan vrees ik dat je een versie hebt zonder elektrische schema's en onderdelencatalogus.
Die staan alleen op de "DVD Informationen für Klassiker, Service und Teile S-Klasse W/C 126", te koop bij Mercedes zelf:
https://www.mercedes-benz-classic-store.com/en/literature-media/cd-dvd/136/dvd-information-for-classics-s-class-w/c-126
dvd.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6463
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Kabelboom samen met motor uitbouwen

Berichtdoor Vlim » 27 mei 2020, 17:46

De oude Amerikaanse 2-cd versie is handig.
Schema's voor benzine, diesel en in het Engels.

The part number for the 2 CD Model W126 Service Manual Library Version 2.0 is P-2700-126-099. This is the version with a 2002 copyright.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2148
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL - 1985
400SE - 1993
SLK 230k - 1998
CL500 - 2000


Re: Kabelboom samen met motor uitbouwen

Berichtdoor Leeflang » 27 mei 2020, 18:33

Ja, maar je moet wel in het achterhoofd houden dat die voor de Amerikaanse uitvoeringen is, die wijken soms een beetje af van de Europese.
De eerder genoemde DVD heeft overigens ook (bijna) alles in het Engels (in het Duits een paar hoofdstukken meer) en de inhoud van die Amerikaanse CD set staat er ook bij op.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6463
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Kabelboom samen met motor uitbouwen

Berichtdoor Vlim » 27 mei 2020, 18:55

Mijn ervaring is dat die verschillen minimaal zijn.

Ik heb trouwens ook de papieren versie nog ergens.
Gaan ook al weer bijna 20 jaar mee...

Nadeel.van de oudere CD's is dat de software meestal niet meer goed draait onder Windows 10. Dus een beetje handigheid met dat spul is aan te raden. Ik heb een virtuele XP machine voor de ene set, en bij de US CD's duik ik rechtstreeks in de PDFs en gebruik ik de menu's niet. Plugins voor de browsers werken al lang niet meer goed. Vooral bij de ETM voor de W140 een probleem, die gebruikt een Autocad plugin uit het jaar voor 00. :mrgreen:
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2148
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL - 1985
400SE - 1993
SLK 230k - 1998
CL500 - 2000


Re: Kabelboom samen met motor uitbouwen

Berichtdoor Leeflang » 27 mei 2020, 23:19

Ene Steve Nervig heeft ooit indexen gemaakt voor die Amerikaanse CD's (niet voor de 140): http://mercedeslist.com/serviceindex.html
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6463
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Kabelboom samen met motor uitbouwen

Berichtdoor prebel007 » 29 nov 2020, 11:18

Update van mijn kant: Hij loopt en ben nu bezig de uitlaat te maken oa.

Ik vind alleen dat hij enorm rookt en dat deed hij voorheen niet...?
Blauw/zwarte rook is het, hij kan/mag nu alleen stationair lopen i.v.m. geen APK en RDW keuring maar zo komt tie er ook niet doorheen denk ik zo....

Ik heb de tank eronder vandaan gehad en gespoeld, de brandstofleiding heb ik zo aangesloten en eigenlijk alleen wat benzine door laten stromen bij testen wat heen en retourleiding was....

Wat te doen nu?
Tank helemaal volgooien en leidingen doorspoelen mbv de pomp?
Moet ik filter vervangen ?
In de motor wellicht iets schoonmken oid??
prebel007
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 11 apr 2019, 12:02
Roepnaam: Paul
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee


Re: Kabelboom samen met motor uitbouwen

Berichtdoor Vlim » 29 nov 2020, 13:34

Klinkt alsof hij olie en meuk aan het verbranden is.

Heeft de motor een rare stand gehad bij uitbouw, opslag en inbouw? Misschien is er wat motorolie op de verkeerde plekken terechtgekomen en moet hij nu schoonbranden.

Hoe zien de bougies eruit?

Je kunt proberen de motor ook gewoon een tijd te laten draaien, kijken of het minder wordt.
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2148
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL - 1985
400SE - 1993
SLK 230k - 1998
CL500 - 2000


Re: Kabelboom samen met motor uitbouwen

Berichtdoor prebel007 » 29 nov 2020, 14:39

Niet extreem raar qua stand voor zover ik kan nagaan maar wel wat naar achteren gekanteld en zo, denk dat tie wel 10 x in en uit de auto getild is i.v.m. plaatsen motorsteun enzo

Zal de bougies een bekijken maar zal voor later zijn !
Verbruik is ook erg hoog naar mijn idee en hij ruikt ook naar benzine terwijl die dat eerder ook niet deed..

Zal hem ook wel eens wat langer laten lopen als de dempers af zijn want dat geeft nogal een herrie op het moment...!
prebel007
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 11 apr 2019, 12:02
Roepnaam: Paul
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee


Re: Kabelboom samen met motor uitbouwen

Berichtdoor prebel007 » 24 jan 2021, 09:56

Ok lijkt alsof hij teveel brandstof krijgt meteen na starten iig rookt hij zwart en ruikt naar benzine. Heb het idee dat hij ook op een of enkele cilinders niet of onregelmatig loopt. Naarmate hij warmer wordt gaat dit weg en lijkt hij gewoon goed te lopen....?!

Is er een koude start regeling die even kan blijven hangen oid misschien of zie ik iets anders over het hoofd?
prebel007
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 11 apr 2019, 12:02
Roepnaam: Paul
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee


Re: Kabelboom samen met motor uitbouwen

Berichtdoor RD500SEC » 24 jan 2021, 17:48

Mogelijk lekkende injectoren.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1347
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: Kabelboom samen met motor uitbouwen

Berichtdoor prebel007 » 27 jan 2021, 14:10

Ja zou kunnen maar dat zou dan toch niet weg zijn na een tijdje?? Of zouden ze na stilzetten vd motor nalekken even??!

Ik ga overigens de carrosserie te koop zetten hier mocht er iemand Interesse hebben.
prebel007
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 11 apr 2019, 12:02
Roepnaam: Paul
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee


Re: Kabelboom samen met motor uitbouwen

Berichtdoor RD500SEC » 27 jan 2021, 16:54

Als ze lekken, dan lekken ze tot de druk weg is gelekt.
Bij het starten moet er dan weer druk opgebouwd worden in de lekkende injectoren, voordat ze weer voldoende brandstof kunnen leveren. De motor slaat aan op de cilinders waar de injectoren die niet lekken. De anderen doen niet of niet goed mee.
De koude start injector zou ook kunnen blijven hangen, lekken, of te lang aangestuurd kunnen worden
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1347
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten