W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 21 sep 2019, 13:56

Kabelboom samen met motor uitbouwen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Kabelboom samen met motor uitbouwen

Berichtdoor prebel007 » 17 aug 2019, 17:03

Hallo

ik ben bezig een 500SE motor uit te bouwen samen met de automatenbak.
Ik wil deze in mijn G klasse bouwen.

Het is een type 1 met het waspotje heb ik me laten vertellen verder reed en schakelde hij super.

Ik ben nu bij de verschillende kabels aangekomen(startmotor en sensoren op het blok.) en vraag me af of ik de complete kabelboom evt met zekeringenkast mee zal/ moet uitbouwen? Hoe Is dit op een handige manier te doen de boom verdwijnt achter ET schutbord lijkt het??

Wellicht een beetje tegen het zere been van de liefhebbers hier maar ja.... ;)

mvg Paul
prebel007
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 11 apr 2019, 12:02
Roepnaam: Paul
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee


Re: Kabelboom samen met motor uitbouwen

Berichtdoor Leeflang » 17 aug 2019, 21:38

Voor de paar draden die de motor nodig heeft, lijkt het me overdreven de hele kabelboom te transplanteren.
De sensoren worden niet voor de motor gebruikt, maar voor de instrumenten (temperatuur, oliedruk).
Als de G die instrumenten heeft, heeft hij ook al de bekabeling daarvoor, als hij de instrumenten niet heeft is de bedrading ook niet nodig.

Dit heeft de motor nodig:
3.png

Start en Contact komen van het contactslot
Accuplus komt van de accu
25 = thermotijdschakelaar
27 = koude start injector
28 = warmloopregelaar
35 = benzinepomprelais
58 = startblokkeerschakelaar
63 = bobine
70 en 83 = voorschakelweerstanden
85 = verdeler
88 = ontstekingsmodule
98 = startmotor
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6301
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Kabelboom samen met motor uitbouwen

Berichtdoor prebel007 » 17 aug 2019, 22:46

Dank je voor je reactie ik kan daar wel wat mee !
Waar komen die schema's vandaan en kan ik daar zelf ook aan komen??(evt kopen oid)

Ik ben er nog niet helemaal uit misschien dat ik sommige zaken waaronder de oliedruk en temp wel wil inbouwen/overzetten. Om in de gaten te houden wat de motor doet is wellicht nuttig...evt een aftermarket metertje ik ben niet zo'n purist eerlijk gezegd.


Ik vroeg me af of het vacuüm vd motor zelf komt (zoals op de verwijderde 300TD) of dat het van het losse kastje komt ?
En is dat nodig voor de V-bak werking??

mvg Paul

PS na de uitbouw komt de wagen te koop exclusief motor en V-bak uiteraard. Mag je eigenlijk als particulier de auto in onderdelen verkopen of niet? (en hoe gaat dat dan met de afmedling bij de RDW?
prebel007
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 11 apr 2019, 12:02
Roepnaam: Paul
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee


Re: Kabelboom samen met motor uitbouwen

Berichtdoor Leeflang » 18 aug 2019, 02:40

Het schema komt van de DVD Informationen für Klassiker, S-Klasse W/C 126, maar ik heb het aangepast, zodat alleen nog alles voor de motor er op staat.

Als je aftermarket meters gaat toevoegen zal de complete kabelboom niet veel bijdragen.

Vacuüm komt van de motor, van het inlaat spruitstuk.
De versnellingsbak heeft dat inderdaad nodig, maar daar hoef je dus niets voor toe te voegen, alleen het slangetje.

Slopen in eigen beheer (SIEB) mag officieel niet meer, maar je mag hem nog wel als zijnde geëxporteerd afmelden.
Effectief komt dat op hetzelfde neer.
Ook kun je de registratie laten beëindigen bij een RDW erkend sloopbedrijf als je het stuk van de auto waar het chassisnummer op staat nog hebt (bij een W126 is dat een stuk van het schutbord).
Kan natuurlijk ook met het complete chassis.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Avatar gebruiker
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 6301
Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
Woonplaats: Twente
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor


Re: Kabelboom samen met motor uitbouwen

Berichtdoor BenzHans2 » 18 aug 2019, 10:47

Wat voor motor lag in de G klasse?
Bedenk wel dat de overbrenging van je cardan ook invloed heeft.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3667
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 Combi
Dodge Durango 5.2 HEMI
W114 230/6 ambulance
W126 560SEL 1988


Re: Kabelboom samen met motor uitbouwen

Berichtdoor prebel007 » 18 aug 2019, 16:45

Ok dankjewel voor de aanvullende informatie!

Er lag een 300TD motor met 5 bak in.
Overbrenging weet ik van, hij is ongeveer 75% korter volgens mijn berekening (2,9 versus 4,9 ongeveer).
Ik lees in het handboek (waar geen elektrisch schema instaat...) dat bij 100 km/u de motor 2450 tpm draait maar op YouTube zie ik bij 120 kmu constant ongeveer 2250/2300 rpm?

Ik heb er even mee rondgereden maar er toen niet op gelet helaas, misshien dat iemand hier weet hoeveel toeren hij draait bij 100-120 ?

Ik leg er IIG behoorlijk veel grotere wielen onder en kan evt kortere differentielen in de assen leggen...(4.11 ipv 4,9)
prebel007
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 11 apr 2019, 12:02
Roepnaam: Paul
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee


Re: Kabelboom samen met motor uitbouwen

Berichtdoor prebel007 » 27 aug 2019, 15:57

Iemand nog een reactie over de toeren bij 100 en 120 van de auto???
prebel007
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 11 apr 2019, 12:02
Roepnaam: Paul
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron