door Wooter2011 » 18 mei 2012, 22:35
Nou, vandaag nog eens goed geluisterd. Met ...een stok. Heb ik geleerd van een oude buurman.
Als je de stok tegen de motor zet en aan het uiteinde van de stok je hoor houdt, dan kan je veel horen. Bijvoorbeeld het tikken van de kleppenstoters, lagers, het draaien van de tandwielen, de turbo , etc.
Auto gestart en op toeren gebracht zodat het kloppen/tikken duidelijk hoorbaar was, echter zoals altijd alleen binnen in de auto. Als je bij de motor staat hoor je niks van het kloppen/tikken.
Bij 900 toeren hoor je niets van het probleem geluid. Bij iets over de 1000 toeren begint het en is dan hoorbaar tot ongeveer 2000 toeren. Dan wordt het geluid overstemd door de het motorgeluid.
Ik heb met de stok de hele motor afgeluisterd, maar nergens kwam ik het geluid tegen. Vind ik wel erg raar, maar waar.
Volgende stap is op een brug eens te staan en dan nog eens van de onderkant te gaan luisteren.
Ik vond trouwens dat de motorophanging veel trillingen dempt. Dat was zeker met stok goed hoorbaar en voelbaar.
Wordt vervolgd.
Wouter