[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Kloppend geluid van motor - wie kan eens meeluisteren : Techniek - 2

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 26 nov 2024, 00:23

Kloppend geluid van motor - wie kan eens meeluisteren

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Re: Kloppend geluid van motor - wie kan eens meeluisteren

Berichtdoor Rene500SEC » 17 mei 2012, 11:46

Als het een drijfstang lager is,hoor je inderdaad stationair niet veel maar hou je hem op in stilstand op constante toeren...zeg 2000rpm dan hoor je hem.
Vaak gaat dit gepaard met lager olie druk.
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen

Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Wooter2011 » 18 mei 2012, 22:35

Nou, vandaag nog eens goed geluisterd. Met ...een stok. Heb ik geleerd van een oude buurman.
Als je de stok tegen de motor zet en aan het uiteinde van de stok je hoor houdt, dan kan je veel horen. Bijvoorbeeld het tikken van de kleppenstoters, lagers, het draaien van de tandwielen, de turbo , etc.

Auto gestart en op toeren gebracht zodat het kloppen/tikken duidelijk hoorbaar was, echter zoals altijd alleen binnen in de auto. Als je bij de motor staat hoor je niks van het kloppen/tikken.

Bij 900 toeren hoor je niets van het probleem geluid. Bij iets over de 1000 toeren begint het en is dan hoorbaar tot ongeveer 2000 toeren. Dan wordt het geluid overstemd door de het motorgeluid.

Ik heb met de stok de hele motor afgeluisterd, maar nergens kwam ik het geluid tegen. Vind ik wel erg raar, maar waar.

Volgende stap is op een brug eens te staan en dan nog eens van de onderkant te gaan luisteren.

Ik vond trouwens dat de motorophanging veel trillingen dempt. Dat was zeker met stok goed hoorbaar en voelbaar.

Wordt vervolgd.

Wouter
Wooter2011

Berichtdoor JohnPrins12 » 18 mei 2012, 23:06

hoi Wouter,

daar gebruik ik een grote schroevendraaier voor.

maar stap gewoon eens in de auto en kom eens langs dan kan ik eens luisteren wat dat geluid nou precies is.
ik weet niet wat voor diesels je in het verleden gereden hebt maar je kan een 300SD niet vergelijken met een moderne auto.
deze oudere diesels maken wat meer geluid dus is het mischien wel een geluid waar je aan moet wennen.

ik hoop dat je er snel uit ben wat het is.
kom je er niet uit kom maar eens langs zou ik zeggen dan zullen we eens luisteren wat het is.
ik denk dat na het kleppen stellen dat het wel weg zal zijn.

Gr. John Prins
Gr. John Prins
JohnPrins12
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Wooter2011 » 20 mei 2012, 09:05

Ik wil nu kleppen gaan stellen. Gisteren de 2 gebogen steeksleutels nr 14 gekocht.
De sleutel om de klep vast te houden had men niet in huis.

Voordat ik aan d e slag ga een vraagje: kan ik iets anders gebruiken om die klep vast te houden of moet ik echt die sleutel erbij hebben?
Wooter2011

Berichtdoor Wooter2011 » 30 mei 2012, 22:33

Bij deze een update:

Wat heb ik gedaan: Nee, nog niet de motor steunen vervangen. Komt nog binnenkort

Wel gedaan:
kleppen gesteld - kloppend geluid bleef
motor klein beetje opgekrikt - kloppend geluid bleef

En elke keer weer alleen van binnen te horen.

Weer met stok geluisterd en ik denk nu dat het zit op de aansluiting van motor naar versnellingsbak.
Daar hoor ik een geluid dat met meeste overeenkomt met wat ik binnen in de auto hoor. Dit bovendien ook redelijk ver van de motor en tussen de voorstoelen. Ik weet nu ook dat het niet de motor steunen zijn. Die zijn wel slecht en ga ik zeker vervangen, maar het geluid hoort er gewoon niet te zijn.

Wat kan dit nu veroorzaken en wat moet ik er aan doen?

Wordt vervolgd.
Wooter2011

Berichtdoor Brinkerz » 31 mei 2012, 00:09

wellicht even ver out there, maar zitten alle bouten van de hardy schijvene goed vast? Zit je bak goed vast en draait je bak fijn? Ik heb ooit een klopje gehad als ik stil stond bij stoplichten, bleek een versnellingsbak issue te zijn welke opgelost was na een olie wissel en k1 vernieuwing. Mijn klopje hoorde ik niet vaak maar was wel alleen binnen te horen. Met de bak in D en de voet op de rem.
Van W108 280S 1971, W201 190E, W124 200TD 1988, W168 A170 2003 naar W126 300SD 1982
Brinkerz
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300SD
Bouwjaar: 1982

Berichtdoor Wooter2011 » 03 jun 2012, 21:32

Bij het opschakelen "gromt" de automaat een beetje. Daarnaast wordt het kloppen duidelijker en nu ook bij hogere toeren.

Nou wil ik graag checken of alles goed vast zit en het liefst haal ik de hele transmissie er eens onderuit om 'm na te kijken.

Is dat te doen zonder een brug? Ik heb bij mijn huis geen echte garage met brug. Ik moet er dan onder gaan liggen etc.
Wooter2011

Berichtdoor Wooter2011 » 08 sep 2012, 20:40

Even een up-date.

Tijd terug hoorde ik alleen binnen in de auto een kloppend geluid. Laatste tijd niet meer.

Wat is er in die tussentijd veranderd?

Ik kreeg de auto terug van garage zonder dat men de oorzaak van het geluid had kunnen vaststellen.
Wel had men de kleppen gesteld, maar het geluid was er nog.
Om de een of andere reden was de motor op een hoger stationair toerental afgesteld. Tussen de 1000 en 1100 rpm.
Dat is inmiddels weer op 900 gezet.

Ik heb ook de thermostaat gemaakt. Die was namelijk stuk en de motor werd niet warmer dat rond de 60 graden. Nu komt ie mooi op de 85 ergens.

Voorlopig heb ik dus even geen " stress" meer van het geluid. Het rijdt namelijk toch minder als je weet dat je autootje iets onder de leden heeft.
Wooter2011

Vorige

Keer terug naar Techniek