[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Koelprobleem : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 nov 2024, 01:43

Koelprobleem

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Koelprobleem

Berichtdoor Perreke » 29 jul 2014, 16:49

Beste forumleden,

Het is al een tijdje geleden sinds ik mij voorgesteld heb en sindsdien ook niet veel meer gepost.
Ik lees elke week het forum wel is door om op de hoogte te blijven van vanalles en nog wat.

Bij deze dus nog eens in het kort: mijn naam is Lander, woon in Heist-op-den-Berg in België en ben trotse eigenaar van een W126 280S uit 1983.

Het probleem:
- Ik moet elke dag voor het werk een stukje over de snelweg (+-15min.). Endan loopt de temperatuur van het koelwater op tot 95-100°C. Ik dacht eerst dat dit aan het metertje in het dashboard lag, want als ik er een tik op geef dan zakt hij weer eventjes mooi naar +- 85°C, maar loopt daarna weer gewoon op tot 95-100°C. Heb mij dan maar eens aan de kant gezet na een snelwegrit en aan de radiator gevoeld. Deze was vanboven warm (heet) en vanonder kon ik er gewoon mijn hand op leggen.

--> thermostaat vervangen:
Na wat zoeken op het forum had ik gevonden dat dit waarschijnlijk de thermostaat is, want de radiator is vanboven over heel de breedte warm en vanonder over heel de breedte "koud". Ik heb zonet de thermostaat vervangen en een stukje gaan rijden, maar het heeft niets geholpen. De radiator is nog steeds heet vanboven en koud beneden.
Ik veronderstel dat je deze thermostaat niet fout kan monteren? ondersteboven zit hij al zeker niet :D en de de draaihoek waaaronder hij moet speelt geen rol veronderstel ik?

Dit is de thermostaat die ik er nieuw in gestopt heb: http://www.mister-auto.be/fl/thermostaa ... 586G1.html

Heb ook eens met de multimeter de temperatuur van het koelwater gemeten bovenaan de radiator waar je bijvult. En deze gaf mooi 86°C-87°C aan, puur toeval? :huh:

Iemand die mij kan helpen? :)

alvast bedankt :D
Perreke
 


Re: Koelprobleem

Berichtdoor Crunchy » 29 jul 2014, 17:06

Verstopte radiator.
Groetjes,

Crunchy
Avatar gebruiker
Crunchy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 276
Geregistreerd: 28 nov 2013, 15:18
Woonplaats: Belgïe
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja


Re: Koelprobleem

Berichtdoor Perreke » 29 jul 2014, 17:15

bedankt voor de snelle reactie. :D

verstopte radiator zou ik persoonlijk raar vinden, want de verdeling van de warmte is vanboven heet en vanonder over heel de breedte koud. als hij verstopt zou zijn, dan zou hij vanonder toch nog ergens warm moeten zijn, want koelwateraftappen gaat nog vlot. Of denk ik hier fout over na? :?:
Perreke
 


Re: Koelprobleem

Berichtdoor ElGriffo » 29 jul 2014, 18:54

Wanneer je radiateur verstopt zit loopt er dus geen (warm) water door je kanalen waardoor hij ook niet heet wordt.

Het water loopt dus niet voldoende goed door

ik zeg dus ook radiateur

tenzij hij pas nieuw is zou ik allert zijn, is hij 30 jaar oud .... exit
ElGriffo
 


Re: Koelprobleem

Berichtdoor Douwe » 29 jul 2014, 19:01

klinkt als een cilculatie probleem
zit de thermostaat wel op de juiste plaats gemonteerd?
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Koelprobleem

Berichtdoor Perreke » 29 jul 2014, 19:08

bedankt voor je reactie Marco

het lijkt erop dat ik een nieuwe radiator ga plaatsen dan :)
op steronderdelen staat er een voor een 280SE, past deze ook op de 280S?

Is dit een lastige klus of kan je het in je eentje met een beetje zoekwerk?
heb het namelijk nog nooit gedaan, iemand tips? :D
Perreke
 


Re: Koelprobleem

Berichtdoor Perreke » 29 jul 2014, 19:12

Hey Douwe,
Jij ook bedankt voor je hulp/idee. :D

Ik heb deze geplaatst waar de oude zat.
Vooraan de motor waar de bovenste slang van de radiator aankomt.
Drie boutjes losdraaien en daar zat ie.

maakt de manier waar op deze geplaatst wordt iets uit? hiermee bedoel ik of het uitmaakt of ik hem nu bijvoorbeeld 90° draai in zijn behuizing? ik veronderstel van niet he?
Perreke
 


Re: Koelprobleem

Berichtdoor ElGriffo » 29 jul 2014, 19:22

280S of SE zou niet uit mogen maken .

Moeilijk ... nee maar dat zeg ik hahaha

Belangrijk om te weten en in een kleine "notendop"

Controleer je slangen of deze nog bruikbaar zijn
hoe zijn je slangklemmen
heb de juiste anti vries binnen hand bereik ? geen kante klare lidle rommel ....
Heb je een automaat ? dan zit je koeler waarschijnlijk naast de radiateur , controleer even de slangen

Auto/motor redelijk afgekoeld , anders brand je je kluiven
water aftappen en opvangen in een bak (kan via de onderste slang(en))of aftapping maar die breken vaak af en koelwater milieuvriendelijk afvoeren
bovenste slang(en) losmaken
koelvin demonteren door de 4 boutjes op de waterpomp (zal bij de M110 niet anders zijn dan de M116/M117)
de vin niet plat neerleggen maar aan een randje verticaal hangen
vinhuis verwijderen door de 2 klemmetjes los te halen en omhoog te trekken
de twee beugels van de radiateur losklipsen en de radiateur omhoog eruit trekken

montage in omgekeerde volgorde
ontluchten met de dop van de radiateur en de verwarming op warm en de temperatuur goed in de gaten houden

als ik iets vergeten ben hoop ik dat het aangevuld wordt ;)
ElGriffo
 


Re: Koelprobleem

Berichtdoor Perreke » 29 jul 2014, 19:41

Marco, bedankt voor al die nuttige tips.
Gaan zeker nuttig van pas komen een van de dagen :)

Hopelijk kan ik nog ergens een radiator te pakken krijgen voor vrijdag, want dan vertrek ik richting zee.
Aangezien dit veel snelweg is :arrow: +-3500 toeren moet dit natuurlijk in orde gebracht worden.

PS: Heb me ook voorgesteld met bijhorende foto's in de daarvoor voorziene rubriek, excuses dat dit nu pas gebeurt is :oops:
Perreke
 


Re: Koelprobleem

Berichtdoor Douwe » 29 jul 2014, 20:01

is geen dood zonde hoor
voorstellen is altijd wat moeilijk ;) :D
maar wel netjes dat je het nog wel even hebt gedaan :D
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Koelprobleem

Berichtdoor Perreke » 29 jul 2014, 20:05

Weet er toevallig iemand een winkel die zo'n radiator snel kan leveren of beschikbaar heeft? :S

Ik ben van plan om morgen eens naar steronderdelen te bellen en hopelijk heeft hij deze op stock.
Dan kan ik morgen een tripje maken naar Holland :) Niet met de 280S uiteraard :cry:
Perreke
 


Re: Koelprobleem

Berichtdoor Douwe » 29 jul 2014, 20:08

je kan steronderdelen bellen
paul heeft zijn 06 nr boven aan de site staan
dan weet je gelijk of hij hem heeft
en anders kan je altijd eerst eens je radiateur door spoelen
radiateur afkoppelen dus slangen naar de motor weg nemen
radiateur op de rug leggen met slangen omhoog
af vullen met heet water en door middel van een poetsdoek en luchtspuitje in de slang
de radiateur leeg spuiten
pas wel op voor het hete water dat je dat niet over je heen krijgt
je kan hem ook vullen met soda en dit meer malen doen

door luchtdruk achter het water te zetten blaas je als het ware je kanalen wat ruimer
hier door komt het vuil los
pas op dat je er geen 8 bar op gaat zetten want daar kan de radiateur niet over ;)
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Koelprobleem

Berichtdoor ElGriffo » 29 jul 2014, 20:21

Volgens mij kan Paul ze redelijk snel versturen, zou vrij snel moeten kunnen
(vergeet de juiste antivries niet , heeft Paul volgens mij ook )

~check wel ff je slangen en klemmen van te voren, de slangen kun je origineel bestellen
en kosten de wereld niet

Je hebt geen airco toch ?
ElGriffo
 


Re: Koelprobleem

Berichtdoor Perreke » 29 jul 2014, 20:43

@ Douwe: Als Paul de radiator niet tijdig kan leveren ga ik morgen zeker aan de slag met jouw tip.
maar wat bedoel je met die poetsdoek? :D

@ Marco: Ik heb (jammer genoeg) geen airco. En de slangen zijn beide nog goed meen ik, dus vervangen om te vervangen ga ik nu ook niet doen ;)
Perreke
 


Re: Koelprobleem

Berichtdoor ElGriffo » 29 jul 2014, 20:47

Daarom zeg ik het ook niet ;)

Goed is goed

Maar als je naar de slang kijkt en denkt die staat wel erg bol en vol met scheuren... kun je ook wachten
tot hij vanzelf "gaat ". en dat gebeurd vaak na een lange rit op vakantie dus hahaha

en als je iets ouds los haalt wil het vaak blijvend van vorm veranderen .

het is maar een tip ;)
ElGriffo
 


Re: Koelprobleem

Berichtdoor Douwe » 29 jul 2014, 22:12

Slang is grooter dan een luchtspuit
stop lucht spuit in slang en je vult de rest van de ruimte in de slang met een poetsdoek
zodat je druk op het water kan zetten en het via de andere slang eruit kan blazen
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Koelprobleem

Berichtdoor Perreke » 30 jul 2014, 09:48

Ik heb net de radiator gedemonteerd (dank Marco voor de tips!).
nu water aan de kook aan het brengen om aan de slag te gaan. :D

Douwe, die soda dat jij bedoelt... ik heb hier zilver soda liggen. is een pakje met fijne zilver soda kristallen.
moet ik dit bij het kokend water toevoegen endan spoelen met luchtslang? :dance:

op pakje vanachter staat wel "NIET gebruiken op aluminium"
Perreke
 


Re: Koelprobleem

Berichtdoor Neerven » 30 jul 2014, 10:13

Kun je gewoon gebruiken. Wel goed naspoelen met enkel water. (gewoon de tuinslang erin en een paar minuten)
Avatar gebruiker
Neerven
Moderator
Moderator
 
Berichten: 2333
Geregistreerd: 01 aug 2010, 11:14
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Koelprobleem

Berichtdoor 560snel » 30 jul 2014, 10:27

je kan ook azijn nemen als je niks hebt om te spoelen.
werkt ook wel als je niks anders hebt.
Avatar gebruiker
560snel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1140
Geregistreerd: 17 jan 2011, 22:11
Woonplaats: In een mooie stad achter de duinen
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Koelprobleem

Berichtdoor Perreke » 30 jul 2014, 10:35

Danku voor de snelle reacties André en Iggy! :D

Heb hem net doorgeblazen met kokend water en soda. Wat wel vreemd was, de radiator was nu wel over heel de oppervlakte heet (nog voor het doorblazen). :?

Wat de bestelde thermostaat betreft... Ik heb het juiste doosje aangekregen --> serienummer klopt met wat op de site staat (Zie link 1ste post). maar op het onderste ringetje van de thermostaat, de ring die de toevoer opent en sluit, staat 92°C... terwijl op de site vermeld staat openingstemperatuur 86°C...

Is die 92°C dan volledig op en de 86°C begin van de opening of heb ik gewoon een verkeerde thermostaat gekregen? :dry:
Perreke
 

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten

cron