W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 09 aug 2020, 13:48

Olieverbruik 560SEC blijft een probleem

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Olieverbruik 560SEC blijft een probleem

Berichtdoor Tempur » 13 feb 2020, 14:05

Beste Allemaal,

Er is nog altijd geen verbetering in het olieverbruik van mijn 560SEC. Vooruitgang is gemaakt in het uitsluiten van de klepzetels als mogelijke oorzaak zodat voor mij een verstopte carterventilatie en vastzittende olieschraapveren overblijven. De cilinders zijn niet beschadigd en met 80K lijkt het onwaarschijnlijk dat de ringen versleten zijn.
Wat deze conclusie tegenspreekt is dat de bougies allemaal dezelfde lichtbruine kleur hebben hetgeen doet vermoeden dat olie gelijkmatig in alle verbrandingskamers komt (onwaarschijnlijk dat alle olieschraapveren vastzitten).

Ik heb vóór de laatste olieverversing een produkt toegevoegd (Xado Atomex TotalFlush) dat de olieschraapveren beweert los te maken maar dit heeft alleen als resultaat gehad dat het olieverbruik aanzienlijk gestegen is. Mijn bezoek onlangs aan Duitsland (eindelijk 160km/u zonder risiko) heeft geleid tot een verbruik van 1 liter per 100km (voor de flush was dit 1 liter voor iedere 300km). Tijdens het rijden met een snelheid van 150 tot 160 km/u was het verbruik zelfs 1 liter per 75km (iedere keer als het waarschuwingslampje aanging heb ik een liter olie (20w50) bijgevuld).

Indien caterventilatie een probleem is, hoe kan ik dit controleren? Ik heb de twee buisjes bovenop de kleppendeksels al nagekeken. En indien de olieschraapveren inderdaad vastzitten (een geplande cilinderlektest brengt hopleijk meer duidelijkheid en ik deze niet middels een additief kan losmaken, is het mogelijk om dit handmatig te doen? Kosten hiervan?

Alvast bedankt voor jullie advies,
Tempur
Tempur
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 27 sep 2018, 10:47
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 280SLC


Re: Olieverbruik 560SEC blijft een probleem

Berichtdoor BenzHans2 » 13 feb 2020, 14:23

Hoe ziet het luchtfilter eruit?
Weet je zeker dat hij het verbruikt?
Klepdeksel verwijderen en oliesmeerbuisjes checken of de plastic bevestigingen in de nokkenashouders ok zijn . Als die gescheurd zijn, stroomt de olie daarlangs en kan via carterontluchting je luchtfilter in of andere zijde je aansluiting richting leerlauf.
Avatar gebruiker
BenzHans2
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3892
Geregistreerd: 02 jun 2008, 22:01
Woonplaats: De Glind
Roepnaam: Hans
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 Combi
Dodge Durango 5.2 HEMI
W114 230/6 ambulance
W126 560SEL 1988


Re: Olieverbruik 560SEC blijft een probleem

Berichtdoor Bert420se » 13 feb 2020, 17:06

Je kunt de olieschraapveren alleen losmaken als je de motor uit elkaar haalt en de zuigers op de werkbank hebt liggen. Dan moet je sowieso de cilinders honen en nieuwe zuigerveren plaatsen. Ook dan gelijk de klepseals vervangen.
Bert420se
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 17 nov 2019, 12:17
Roepnaam: Bert
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1988
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W123 240D, W124 300te.


Re: Olieverbruik 560SEC blijft een probleem

Berichtdoor Tempur » 13 feb 2020, 17:10

Beste Hans,

Bedankt voor de feedback. Er is geen olie in het luchtfilter en MB heeft pas de oliesmeerbuisjes, klepgeleiders en klepseals gecontroleerd. Alles in orde.

Groet,
Tempur
Tempur
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 27 sep 2018, 10:47
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 280SLC


Re: Olieverbruik 560SEC blijft een probleem

Berichtdoor Tempur » 13 feb 2020, 17:13

Bert420se schreef:Je kunt de olieschraapveren alleen losmaken als je de motor uit elkaar haalt en de zuigers op de werkbank hebt liggen. Dan moet je sowieso de cilinders honen en nieuwe zuigerveren plaatsen. Ook dan gelijk de klepseals vervangen.


Ik dacht dat het honen van de cilinders in een M117 motor niet mogelijk was (alusil!).
Tempur
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 27 sep 2018, 10:47
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 280SLC


Re: Olieverbruik 560SEC blijft een probleem

Berichtdoor Bert420se » 13 feb 2020, 17:50

Tempur schreef:
Ik dacht dat het honen van de cilinders in een M117 motor niet mogelijk was (alusil!).

Dan zit het probleem wellicht in het verdwenen zijn van de nikasil laag, dan heb je een hoog olieverbruik. Dan de laag geheel weghonen. Te bespreken met een motor reviseerbedrijf.
Bert420se
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 17 nov 2019, 12:17
Roepnaam: Bert
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1988
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W123 240D, W124 300te.


Re: Olieverbruik 560SEC blijft een probleem

Berichtdoor Tempur » 13 feb 2020, 18:06

Bert420se schreef:
Tempur schreef:
Ik dacht dat het honen van de cilinders in een M117 motor niet mogelijk was (alusil!).

Dan zit het probleem wellicht in het verdwenen zijn van de nikasil laag, dan heb je een hoog olieverbruik. Dan de laag geheel weghonen. Te bespreken met een motor reviseerbedrijf.


Wat kan hiervan de reden van zijn bij een lage kilometerstand (indien correct)? Ik dacht dat deze motoren bulletproof waren (afgezien van de klepseals)? Ik las op een ander forum dat de alusil (geen nikasil, dit was BMW) laag bijna overslijtbaar is en dat bij weinig kilometers (minder dan 100k) nieuwe ringen kunnen worden geplaats zonder dat uitboren nodig is.
Tempur
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 27 sep 2018, 10:47
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 280SLC


Re: Olieverbruik 560SEC blijft een probleem

Berichtdoor Bert420se » 13 feb 2020, 18:39

De nikasil-, en wellicht ook de alusil- laag verdwijnt door korte ritten, te rijk mengsel en de samenstelling van de brandstof. Daar hebben meerdere merken last van gehad. Wellicht geeft een inspectie van de cilinderwanden met een endoscoop uitsluitsel.
Bert420se
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 17 nov 2019, 12:17
Roepnaam: Bert
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1988
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W123 240D, W124 300te.


Re: Olieverbruik 560SEC blijft een probleem

Berichtdoor Tempur » 13 feb 2020, 19:14

Bert, bedankt maar volgens mij was dit was een probleem voor BMW toen ze Nicosil gebruikten. Dit werd aangetast door hoge sulfurconcentratie in benzine (misschien verergert door korte afstanden). Volgens mij niet een probleem met de Alusil wanden (waarop Mercedes en Porsche inmiddels waren overgestapt).
Overigens zijn de wanden geïnspecteerd vóór ik de auto kocht.
Groet,
Tempur
Tempur
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 27 sep 2018, 10:47
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 280SLC


Re: Olieverbruik 560SEC blijft een probleem

Berichtdoor Frank117 » 13 feb 2020, 19:45

Olieverbruik van 1l. op 75 tot 100 km? Dan zou je een enorme blauwe rookwolk in je achterruit zien. Kan haast niet. Je bougies zouden dan ook geen normale kleur meer hebben.
Avatar gebruiker
Frank117
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1042
Geregistreerd: 25 jun 2008, 20:17
Woonplaats: Knokke, België
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W112 300SE Coupé
560SEC


Re: Olieverbruik 560SEC blijft een probleem

Berichtdoor Tempur » 13 feb 2020, 19:55

Frank, Ik heb enkel een blauwe rookwolk gehad bij snel optrekken, nooit tijdens het rijden zelf. Maar het verbruik is niet te ontkennen: het waarschuwingslampje ging branden, en ik heb 1 liter olie bijgemengd toen het ononderbroken was. Toen 75km gereden met een snelheid van 150km/u op de Autobahn waarop het waarschuwingslampje weer ononderbroken brandde. Ik zie wel rookontwikkeling maar het de auto laat geen blauwe mistbank achter zich.
Groet,
Tempur
Tempur
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 27 sep 2018, 10:47
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 280SLC


Re: Olieverbruik 560SEC blijft een probleem

Berichtdoor Vlim » 13 feb 2020, 21:03

Misschien wat simpel, maar ga je uit van het lampje of peil je hem koud? Oliepeilsensor kan ook stuk zijn en een vals beeld geven.
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL - 1985
400SE - 1993
SLK 230k - 1998
CL500 - 2000


Re: Olieverbruik 560SEC blijft een probleem

Berichtdoor hans000 » 13 feb 2020, 21:29

Misschien zit er in het blok al veel te veel olie, altijd peilen met koude motor, auto horizontaal.

Die van mij heeft er 293.000 km opzitten, logische km stand bij RDW, en heb afgelopen zomer maar 0,2 ltr olie verbruikt op 2100 km naar Oostenrijk
Groet Hans
Avatar gebruiker
hans000
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 09 sep 2016, 14:56
Woonplaats: Nijmegen
Roepnaam: Hans
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: VW Up GTI


Re: Olieverbruik 560SEC blijft een probleem

Berichtdoor RD500SEC » 14 feb 2020, 00:58

Wat weet je van de historie van de auto?
80.000 km voor een auto uit 1986 is een bijzonder lage km stand.

Los daarvan, met een verbruik van 1 liter op 75 km verwacht ik geen bougies die lichtbruin eruit zien, maar bougies die pikzwart zien en na 2 a 300 km zo verkoold zijn dat ze geen vonk meer geven en vervangen moeten worden. Daar hoor ik je niet over.
Hans vroeg het ook al, weet je zeker dat het gebruik is?
Lekt het niet ergens weg?
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1319
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: Olieverbruik 560SEC blijft een probleem

Berichtdoor Tempur » 14 feb 2020, 10:30

Ik bezit niet de volledige geschiedenis van de auto dus het kan zijn dat de kilometerstand lager is dan in werkelijkheid. Maar zelfs indien er 100000 kilometer meer mee is gereden zou er bij normaal gebruik geen probleem moeten zijn. Daarom denk ik aan een verstopte carterventilatie (omdat het verbruik zienderogen toeneemt boven de 2500 toeren) of vastzittende olieschraapveren (omdat —ook aantoonbaar— de auto langere tijd stil heeft gestaan).
Tempur
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 27 sep 2018, 10:47
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 280SLC


Re: Olieverbruik 560SEC blijft een probleem

Berichtdoor w126560td » 14 feb 2020, 12:20

verstopte carterventilatie zou als gevolg vacuüm moeten trekken, dus als je met draaiende motor je olie dop eraf haalt dan zou hij moelijk eraf af moeten gaan er zou dan vacuüm op moeten zitten en zodra je de dop eraf haalt zou die vacuüm leeg moeten lopen.

Ten tweede zoals hans en rd500sec ook aangeeft hoe controleer je jou olie graag iets meer uitleg hierover, je zou niet de eerste zijn die met lopende motor pijlt of met een kapote oliepijl sensor telkens olie bijvult zonder werkelijk te peilen.

De aangegeven hoeveelheid olieverbruik kan niet zonder blauwe rook of druppels onder de auto..
w126560td
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 07 nov 2015, 01:15
Roepnaam: GTT
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W210 E270 CDI avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3


Re: Olieverbruik 560SEC blijft een probleem

Berichtdoor Vlim » 14 feb 2020, 14:46

Je zou eens iemand achter je kunnen laten rijden tijdens een rit. Vaak zie je zelf de pluimpjes niet, die vooral bij het schakelen van de automaat goed te zien zijn.
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL - 1985
400SE - 1993
SLK 230k - 1998
CL500 - 2000


Re: Olieverbruik 560SEC blijft een probleem

Berichtdoor Tempur » 14 feb 2020, 17:03

Inderdaad is het moeilijk te zien of er verbrande olie bij de uitlaatgassen zit. Het interieur van mijn SEC is grijs en de weerspiegeling van de hoedenplank in de achterruit maskeert dit. 's Avonds is het beter te zien in de koplichten van achteropkomend verkeer.

Het olieverbruik heb ik bijgehouden middels het waarschuwingslampje. Niet ideaal maar wie heeft er tijd om iedere 100km te wachten tot de motor is afgekoeld?

Ik denk maar eens bij de MB dealer langs te gaan om te zien of zij een cilinderlektest kunnen doen. Tot dusver heeft iedere garagist hier in de buurt de schouders opgehaald: "nooit van gehoord".
Tempur
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 27 sep 2018, 10:47
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 280SLC


Re: Olieverbruik 560SEC blijft een probleem

Berichtdoor RD500SEC » 14 feb 2020, 20:36

Als een garage nog nooit van een Cilinder lektest heeft gehoord, wil je hem daar ook niet binnen brengen.
Met vriendelijke groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1319
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190E 2.6 aut.


Re: Olieverbruik 560SEC blijft een probleem

Berichtdoor Vlim » 14 feb 2020, 21:12

Vermoedelijk omdat ze het een compressietest noemen.

Ik zou in elk geval niet te erg op het lampje vertrouwen. Gewoon een tijdje 's morgens peilen met de peilstok.
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2087
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 560SEL - 1985
400SE - 1993
SLK 230k - 1998
CL500 - 2000

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten