door Gerko » 26 apr 2013, 22:58
Ik heb ook een mail gestuurd:
Dag,
Ik ben een 30-jarige oldtimer liefhebber. Ik heb in de afgelopen jaren divers oldtimers mogen bezitten.
In mijn dagelijks leven ben ik automonteur. Dit mooie vak beoefen ik nu al 14 jaar. Ik heb meer op met oudere auto’s dan met de modernste technieken. In het bijzonder ben ik liefhebber van Mercedes-Benz, en dan juist de diesel varianten vanwege de degelijkheid en betrouwbaarheid. In mijn ogen is het blijven doorrijden in een oudere, vervuilende diesel minder belastend voor het milieu dan het fabriceren van nieuwe, schonere auto’s welke ook nog eens minder betrouwbaar zijn door alle electronica die regelmatig storingen vertoont.
Door de maandenlange onzekerheid heb ik onlangs mijn belastingvrije Nissan Patrol, die ik helemaal heb gerestaureerd, helaas moeten verkopen.
Als liefhebber had ik namelijk 2 belastingvrije diesel auto’s: een Nissan Patrol 3300 Diesel van 1985, en een Mercedes-Benz 300SDL Turbo van 1986.
De Nissan heeft mij 15.000 euro gekost, maar door de onzekere situatie heeft hij maar 6500 euro opgebracht. Dit betekent een persoonlijk verlies van 8500 euro voor mij.
Ik heb een normale baan met een modaal inkomen. Ik ging er van uit dat de belofte van MRB-vrijstelling van alle voertuigen tot en met 1986 gehandhaafd zou blijven. Tenslotte leven we hier in Nederland, waar de politiek redelijk betrouwbaar is, zo redeneerde ik. Helaas onterecht blijkt achteraf. Maar, beloofd is toch beloofd?
Wij hebben als gezin gewoon een diesel gezinsauto waarvoor volledig wegenbelasting wordt betaald. Daarnaast heb ik als hobby en liefhebberij nu nog 1 oldtimer. Met de oldtimers rijd ik regelmatig naar mijn werk, omdat ik daarvan geniet. Er gaan ook weken voorbij dat ik volledig met de oldtimer rijd, het is immers een liefhebberij! Ik zal dus niet beweren dat ik nauwelijks kilometers maak met mijn oldtimer, het zijn er toch al gauw ruim 6000 kilometer per jaar.
Maar hierbij wil ik toch wel opmerken dat ik mijn oldtimers in een uitstekende conditie laat verkeren, wat de nodige BTW-opbrengsten voor de overheid met zich mee bracht en brengt. Daarbovenop betaal ik toch ook gewoon accijns over de brandstof, wederom opbrengsten voor de overheid. Terwijl het voor mij als hobby is, en ik dus niet noodzakelijkerwijs deze opbrengsten aan de overheid gebracht zou hebben. Immers, de oldtimers zijn puur bijkomend.
Ik denk dat dit voor veel mensen geldt. Als de regeling doorgang heeft dan zullen helaas veel mensen 1 of meerder oldtimers moeten verkopen, zoals ik. Door de wetgeving zal hun oldtimer een enorme waardevermindering ondergaan, met als gevolg enorme persoonlijke verliezen.
Achteraf gezien had ik ( een deel van )mijn geïnvesteerde geld liever in mijn hypotheek gestoken. Velen zullen dit herkennen.
Deze gang van zaken zal het vertrouwen in de economie niet ten goede komen, en daarmee een mogelijk herstel vooruitschuiven.
Ook het vertrouwen in ons politieke stelsel zat afnemen. Immers, er wordt een overgangsregeling beloofd en afgesproken, maar binnen een jaar wordt alles weer veranderd.
Ik hoop dat u zich sterk zult maken voor een betere regeling dan nu gepland staat.
Met vriendeljke groet,
G. van den Top
Nijkerk
Ik ben niks nieuwsgierig, maar ik wil gewoon alles weten!