W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 16 jun 2019, 01:45

Onderneem actie tegen de plannen van Weekers!

Praten/kletsen over andere dingen in het leven

Moderators: Neerven, Bram Jansen

Heb je dit vandaag kunnen doen?

Poll eindigt op 24 apr 2013, 15:38

Ja
38
81%
Nee, gaat niet gebeuren
1
2%
Ik ga het vandaag nog doen!
8
17%

Totaal aantal stemmen : 47

Re: Onderneem actie tegen de plannen van Weekers!

Berichtdoor Neerven » 13 nov 2013, 13:33

Denk niet dat dit kabinet het nog een jaar volhoud. uitstel ---> afstel. :D
Neerven
Moderator
Moderator

Roepnaam: André
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 1983 500SEL
2005 W164 320CDI
1986 500SEL (verkocht)
1989 500SEL (gesloopt)
2010 Suzuki Alto 1.0 :(

Berichtdoor Coupe280 » 13 nov 2013, 15:35

andre.
maar als het stemmen wel doorgaat en alleen het 1 jaar word opgeschoven is het volgens mij wel een wet.
en die is dan aangenomen , dus word het gewoon 1-1 2015 uitgevoerd.
iemand die mij het tegendeel kan vertellen?????
Coupe280
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam: Tonnie
Type wagen: 280S
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 280CE

Berichtdoor Japio » 13 nov 2013, 15:42

Ik weet niet of het dan een wet is, maar het scheelt mij dan wel € 2050,- wegenbelasting! ;)
Japio
Silver Boarder
Silver Boarder

Roepnaam: Jaap
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1984

Berichtdoor Patriotje » 13 nov 2013, 19:02

[quote="Coupe280"]er gloort hoop

Op dinsdag 12 november 2013 waren wij tot diep in de nacht aanwezig bij het debat in de Tweede Kamer betreffende het belastingplan 2014. Diverse partijen spraken hun zorg uit over de oldtimerregeling. De drie grootste oppositiepartijen (CDA, PVV en SP) hebben om uitstel van een jaar gevraagd. Norbert Klein (Kamerlid voor 50Plus) kondigde aan een amendement in te dienen voor een jaar uitstel. Wij steunen dit plan, want dan hebben wij de tijd om verder aan te tonen dat de maatregel overbodig is. Tevens heeft hij Weekers nogmaals verzocht op de 8 argumenten van Stichting Autobelangen tegen deze maatregel, in te gaan.

Op woensdag 13 november zullen wij wederom bij de behandeling van het belastingplan aanwezig zijn. Staatssecretaris Weekers zal dan ingaan op de vragen van de Tweede Kamer. Op 19 november 2013 vinden de stemmingen over het belastingplan en de amendementen plaats. Dan weten we of het voorgestelde uitstel er gaat komen. Als dat voorstel weggestemd wordt, dan zullen we direct actie ondernemen richting Eerste Kamer, waar wij reeds met diverse Kamerleden in gesprek zijn.

zo..........dat is allemaal oud nieuws.

CDA SP PVV en 50 plus zijn tegen ... Dat is dus de club die bij het overleg over het belastingplan 2014 is weggelopen. Dat was het moment om zaken te doen maar toen gaven ze niet thuis. Een overgangsregering diesel en LPG zou 27 miljoen kosten. D66 haalde 650 miljoen binnen door wel mee te doen aan het overleg. En nu heeft die club lafaards het hoogste woord hoe het moet maar nu zijn ze te laat. Een jaar uitstel ? Reken er maar op dat het gewoon doorgaat.
Patriotje
Silver Boarder
Silver Boarder

Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor Renegade50 » 13 nov 2013, 19:19

Tja, PVDA en VVD hebben ons allemaal voor de gek gehouden met hun loze beloftes! Ook hun eigen achterban sprak er schande over!! Waar was jij toen op vakantie??
Als je het dan toch over lafaards hebt! Ik krijg nog steeds 1000 euro van Rutte! waar blijven die, kan ik mijn SEC in orde maken.:-)
Dit is mijn 3e SEC. Heb eerst een 500SEC gehad daarna een 380SEC en nu weer een 500SEC.
Andere MB'S gehad: 190E.190D,380SL,380SLC.
Renegade50
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam: Ton
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
Opmerkingen / andere wagens: Chevrolet corvette stingray 1969.
Datsun 240Z
Nissan 300ZX AE
Ford Transit oprijwagen 1974
Ford Taunus sedan 1971
Ford Econoline 1984 camper
Ford focus 2003 1.6 16V

Berichtdoor Wimada » 13 nov 2013, 21:37

En weer n jaar onzekerheid voor de oldtimerbranche ! :evil: :evil:

Opzouten dit kabinet ! :clap: :clap:

Gr. Wim
Gr. Wim.

Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten met familie, elke keer weer ooms en tantes die me
een por in mijn zij gaven en zeiden: nu jij he?
Ze zijn ermee opgehouden toen ik bij hen hetzelfde deed op begrafenissen!
Wimada
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam: Wim
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Opmerkingen / andere wagens: W201 190E classic 1993

Berichtdoor Michel1975 » 13 nov 2013, 22:48

Net wat Wim zegt. Weer een jaar onzekerheid. Ik had liever duidelijkheid gehad nu.
Overigens ook als er een ander kabinet had gezeten hadden we in dezelfde situatie gezeten. @ Andre verkiezingen zijn ook niet de oplossing. Duidelijkheid wel.
Drinken halveert je leven,
maar je ziet dubbel zoveel...
Michel1975
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Bouwjaar: 1990
Opmerkingen / andere wagens: 500SE W140
C180 Elegance W203

Berichtdoor Collazos » 14 nov 2013, 11:51

Van uitstel komt meestal afstel :dry:
Mercedes Benz "Das Beste Oder Nichts"

W126 500SE
Collazos
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam: Harry
Bouwjaar: 1986
Opmerkingen / andere wagens: Daihatsu Young RV
Honda SC 38 (X4)
Vespa M 45

Berichtdoor Coupe280 » 14 nov 2013, 12:19

als de wet eenmaal aangenomen is en het is ook door de 1 e kamer goedgekeurd komt er volgens mij geen afstel meer,
ook niet als dit kabinet volgend jaar zou vallen?
iemand een andere mening???
Coupe280
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam: Tonnie
Type wagen: 280S
Opmerkingen / andere wagens: W123 280CE

Berichtdoor Japio » 14 nov 2013, 14:39

ik zou het liefst het kabinet omduwen... :D
Japio
Silver Boarder
Silver Boarder

Roepnaam: Jaap
Bouwjaar: 1984

Berichtdoor Leeflang » 14 nov 2013, 15:14

Het amendement van Klein is te vinden op http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/ ... 2013D45430
Om de een of andere reden lukt het me niet het daar aangeboden document te openen.

Uit de algemene beraadslagingen van eergisteren:
...
De heer Van Vliet (PVV):
...
Eerst wil ik het hebben over de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers.
De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat de regering voornemens is de vrijstelling motorrijtuigenbelasting voor oldtimers per 1 januari 2014 alleen nog te verlenen voor voertuigen van 40 jaar en ouder;

overwegende dat alleen voor benzineauto's van 25 tot 40 jaar een "overgangsregeling" is getroffen, die voor mensen zonder garage of tuin onwerkbaar is, terwijl eigenaren van diesels en lpg-auto's direct het volle pond moeten gaan betalen;

overwegende dat door deze lastenverzwaring de oldtimerbranche een stevige knauw krijgt, inclusief het verlies aan werkgelegenheid, het verlies aan rijdend cultureel erfgoed en het weglekken van belastingopbrengsten;

overwegende dat het huidige amendement-Van Vliet de fiscale faciliteit baseert op een leeftijd van 30 jaar, waarmee aansluiting plaatsvindt aan de internationaal aanvaarde normleeftijd voor oldtimers;

verzoekt de regering, de huidige goedwerkende regeling — gebaseerd op het amendement-Van Vliet— ongemoeid te laten en daarmee een betrouwbare partner te zijn voor oldtimerbezitters en de branche een kans op voortbestaan te geven,

en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door het lid Van Vliet. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.

Zij krijgt nr. 28 (33752).
De heer Groot (PvdA):
Toch even een vraag over de oldtimersregeling, maar ook over de kwestie van de propaan. Dat zijn heel sympathieke voorstellen, maar om iets mee te kunnen, moet ik weten hoe ze gedekt zijn. Begrijp ik dat de dekking voor beide plannen in het verkiezingsprogramma van de PVV staat? Dus als wij met deze moties zouden instemmen, dan moeten we impliciet ook het verkiezingsprogramma van de PVV overnemen?
De heer Van Vliet (PVV):
Dat is een aardige vraag van collega Groot. Bij ons verkiezingsprogramma zat een financiële paragraaf en die bestaat uit verschillende componenten. Een van die componenten zijn de autobelastingen. Als je het pakket op tafel legt van je autobelastingen, dan is dat verhaal wel degelijk gedekt. Zo hadden we het ook in het vorige kabinet nog voor elkaar gekregen.
De heer Groot (PvdA):
Dus het antwoord is ja, de dekking zit in het verkiezingsprogramma van de PVV?
De heer Van Vliet (PVV):
Die zit in die componenten van de financiële paragraaf bij dat verkiezingsprogramma, dat is correct.
...
De heer Bashir (SP):
...
Een aantal maatregelen van dit kabinet zijn mede dankzij de inzet van de SP-fractie veranderd. Zo blijven voertuigen die ouder zijn dan 40 jaar, vrijgesteld van de wegenbelasting. Ook komt er een overgangsregeling voor de huidige oldtimers op benzine. Wij hadden ook graag een overgangsregeling voor diesel- en lpg-gebruikers gezien. Mensen die een oldtimer op diesel of LPG rijden, zijn niet per definitie veelrijders. Eigenlijk moeten zij dezelfde behandeling krijgen als hobbyisten met een benzineauto. Is de staatssecretaris bereid om dat te doen? Is hij op zijn minst bereid om de maatregel met een jaar uit te stellen? Ik vraag de staatssecretaris ook hoe hij terugkijkt op deze maatregel. Er zijn namelijk recentelijk maatregelen ingevoerd die de import van oldtimers beperken. De staatssecretaris wacht echter de effecten van die maatregelen niet af en gaat nieuw beleid opstellen. Is dat geen jojobeleid?
...
De heer Omtzigt (CDA):
...
Ik heb nog een aantal losse vragen. De eerste heeft betrekking op de oldtimers. Daarvoor lag er een plan, maar dit blijkt onuitvoerbaar want het eerste jaar wordt er helemaal niet gehandhaafd. De RDW heeft in januari en februari nog niet eens alle formulieren kunnen verwerken. Iedereen kan dus oldtimer zijn als ze maar oldtimer zijn. Is het dan niet logischer om dit een jaar uit te stellen? Het aantal oldtimers en auto's dat wordt geïmporteerd, is omgeslagen in een totaal exportoverschot. Daarbij zitten niet alleen die 26 jaar oude Mercedessen die ik ook graag kwijt wil, daar zitten ook heel mooie auto's bij waarvan de staatssecretaris ook een liefhebber is.
De voorzitter:
U doelt werkelijk op mijn wagen?
De heer Omtzigt (CDA):
Ik doelde eigenlijk op de wagen van de staatssecretaris. Ik weet niet in welke auto de voorzitter rijdt.
De voorzitter:
Zo'n oude Mercedes uit 1985.
De heer Omtzigt (CDA):
Dan is de CDA-fractie ervoor dat de voorzitter, die dit uit de schadeloosstelling van een Kamerlid toch wel kan betalen, daarover toch ook wel enige belasting gaat betalen. Dat bedoelde ik niet met oldtimers, maar u bewijst daarmee wel het punt dat de staatssecretaris in ieder geval voor een onderdeel van zijn Belastingplan gelijk heeft door deze auto's te belasten. Het probleem is dat de staatssecretaris een mooie auto heeft. Kan de staatssecretaris aan de RDW vragen of een sms-systeem uitvoerbaar is en of een jaar uitstel mogelijk is? Volgens ons kost een jaar uitstel nauwelijks iets.
...
De heer Klein (50PLUS):
...
Ik kom bij de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers. Dat getuigt ook van wispelturig beleid. Ook dit is gerommel, want het is de derde aanpassing in vier jaar. Oldtimers zijn een oude melkkoe. Er wordt steeds gepeurd naar wat er nog in zit. Wij vragen ons ook af of een en ander niet is gebeurd op foute aannames. De staatssecretaris heeft aangegeven dat TNO argumenten zou hebben die niet zouden kloppen. Wij hebben er ook naar gekeken, maar volgens ons is sprake van het tegenovergestelde. Er worden acht argumenten aangegeven. De Stichting Autobelangen vindt dat daar goed naar moet worden gekeken. Ik ben benieuwd naar de reactie van de staatssecretaris. Het lijkt ons veel beter, in aansluiting op wat de heer Omtzigt heeft aangegeven, om de maatregelen op dit punt een jaar uit te stellen en mee te nemen naar het Belastingplan 2015. Een amendement hierover zal ik nog voorleggen. Wellicht kan het CDA dat ondersteunen.
...

En van gisteren:
...
Staatssecretaris Weekers:
...
De heren Van Vliet, Omtzigt, Bashir en Klein hebben diverse vragen gesteld over oldtimers. Ik ga niet herhalen hoe de hele oldtimerregeling tot stand is gekomen. Ook zal ik niet de parlementaire geschiedenis van de afgelopen jaren herhalen. Ik beperk mij even tot de kern van enkele opmerkingen die zijn gemaakt. Ik begrijp dat sommige leden vragen hebben gesteld over de overgangsregeling voor oldtimers op diesel en LPG vanaf 26 jaar oud, want het is heel zuur als je een diesel hebt van die leeftijd. De voorzitter van gisteravond is zo'n belastingplichtige. Als je een benzineauto hebt, scheelt dat toch in de portemonnee. Ik heb de Kamer al eerder aangegeven dat als je oldtimers op diesel en LPG in de overgangsregeling zou betrekken, het budgettaire prijskaartje daarvan 76 miljoen is.

De heer Omtzigt heeft heel concreet gevraagd naar een jaar uitstel van de invoering. Zonder rekening te houden met gedragseffecten, kost dat ruwweg 123 miljoen in 2014. In het Belastingplan is een alternatief opgenomen. Dat is de uitkomst van het uitvoerige overleg met de vertegenwoordigers van de oldtimerbranche op basis van de guidance die de Kamer aan mij had meegegeven. Ik had een taakstelling in het regeerakkoord. De Kamer had al met mij afgesproken dat wij het rijdend cultureel erfgoed zouden ontzien. Tegelijkertijd heeft de Kamer aangegeven dat dit geen heel grote bressen mag slaan in het financiële plaatje en dat de regeling om en nabij de 20 miljoen gezocht moest worden. Dat hebben wij uiteindelijk gedaan.

De heer Omtzigt had het over het dagenkaartsysteem. Dit is een van de alternatieven geweest die uitvoerig aan de orde is geweest. Ik heb het zelf ook een aantal keren genoemd, maar de vijf koepelorganisaties hebben daar uiteindelijk niet voor gekozen. Gegeven de omstandigheden en de randvoorwaarden bestaat er behoorlijk wat draagvlak voor de regeling zoals die thans in het wetsvoorstel staat. Voor de handhaving van de regeling heb ik de RDW niet nodig. Wel heb ik aangegeven dat wij in het eerste jaar, 2014 dus, niet in januari en februari zullen bekijken of deze auto's op de weg staan. Daarop doelde de heer Omtzigt volgens mij gister. Deze mensen hebben dus pakweg een jaar de tijd om onderdak te vinden voor de auto buiten de openbare weg. Daarmee kom ik de heer Bashir en de heer Omtzigt, die daarover eerder ook vragen stelde, misschien een groot stuk tegemoet.

De heer Klein heeft de cijfermatige onderbouwing van de oldtimerregeling in twijfel getrokken en verwees hierbij naar de aangedragen argumenten van de stichting Oldtimerbelangen. Deze stichting heeft zowel de onderbouwing van het Planbureau voor de Leefomgeving, het ministerie van Financiën en het ministerie van Infrastructuur en Milieu als de cijfers van het Centraal Planbureau en het CBS in twijfel getrokken. Eerder, tijdens het vragenuurtje, heb ik de Kamer aangegeven dat ik aan TNO opdracht had gegeven om alle cijfers en feiten nog eens even op een rijtje te zetten. De Kamer heeft die stukken inmiddels ontvangen. Uit de cijfers van TNO blijkt dat de voorgestelde maatregelen effectief zijn.
...
De heer Omtzigt (CDA):
...
ik wil nog even terug naar de oldtimers. De staatssecretaris geeft aan dat de hele maatregel uitstellen 123 miljoen kost. Het probleem zit hem in de groep diesel- en lpg-auto's van tussen de 30 en 40 jaar oud. We snappen waarom de maatregel voor auto's van 25 tot 30 jaar oud er is. Het komt ook doordat de RDW niet klaar is. Daardoor kan er in januari en februari helemaal niet worden gehandhaafd. Er is namelijk niet eens verwerkt wie onder de regeling valt en wie niet. Ik heb een dubbele vraag. De eerste vraag is: als voor die groep een jaar lang naar beter overgangsrecht wordt gezocht en de maatregel ondertussen niet wordt toegepast of bijvoorbeeld een kwarttarief of iets dergelijks wordt geheven, wat is daarvan dan de budgettaire consequentie? De tweede vraag is: heeft bij de RDW een uitvoeringstoets plaatsgevonden voor wat er nu is gebeurd en, zo ja, kan die met de Kamer worden gedeeld?
De RDW is er in het begin bij betrokken geweest, zeker toen we hebben gesproken over een mogelijke dagenkaart. Ik had daar wat ideeën over. Je zou dat namelijk ook via een app of iets dergelijks kunnen introduceren. Dat was voor de RDW buitengewoon lastig uit te voeren op korte termijn. Daarover heb ik destijds toetsen gezien. Dat was ergens in het eerste kwartaal van dit jaar, nog voordat ik de brief aan de Kamer heb gestuurd. De Belastingdienst voert de huidige regeling uit en handhaaft haar. De Belastingdienst zal dus controleren op de auto's die op de weg staan.

Het budgettaire beslag van de overgangsregeling voor diesel- en lpg-oldtimers vanaf 26 jaar bedraagt 76 miljoen. Ik heb dat zojuist al aangegeven. Als je die regeling een jaar zou uitstellen, als je deze auto's nog een jaar op de weg laat staan, dan kost dat volgend jaar volgens onze ramers dus 76 miljoen. Ik heb even niet paraat wat het kost als je bij deze groep een verlaagd tarief heft. Volgens mij heb ik dat eerder in de stukken aangegeven. Zo nodig kan ik nog tijdens de schorsing voor de tweede termijn of anders in de tweede termijn de vindplaats aangeven, want ik heb van dit soort alternatieven exact aangegeven wat die gaan kosten.
De heer Omtzigt (CDA):
Dat stel ik zeer op prijs. Het gaat me om de auto's vanaf 30 jaar. De bulk zat in de groep auto's van 25 tot 30 jaar oud. Dat was ook de groep die de staatssecretaris wilde raken. We hebben het daar gisteren ook over gehad. Je kunt de groep van auto's tussen de 30 en 40 jaar oud onmiddellijk onder het kwarttarief brengen. Ze hoeven dus niet van belasting vrijgesteld te worden — dat zeg ik er onmiddellijk bij — net zoals de benzineauto's daar niet van vrijgesteld zijn. Ondertussen kun je dan kijken naar een betere regeling, inclusief de gedragseffecten. Als de staatssecretaris hier zegt dat we de volle mep gaan heffen, dan zal hij zien dat de wat grotere dieselauto's, waaronder ook kleine vrachtwagens van het leger en zo, niet zullen worden ingeschreven. In plaats van belasting zal de staatssecretaris dan helemaal niks ophalen. Het moet dus inclusief gedragseffecten. Die zullen majeur zijn. De staatssecretaris heeft gezegd: die mag u dan meerekenen bij de box 2-heffing. Daarvan wil ik een inschatting hebben, want dan kunnen we bekijken of het voor het specifieke probleem — voor benzine is het gewoon netjes opgelost — volgend jaar kan worden opgelost.
Ik heb intussen even de schriftelijke stukken erbij gepakt. In mijn schriftelijke antwoorden van 31 oktober op vragen uit het wetgevingsoverleg staat op pagina 19 precies beschreven wat het kost. Het is een lijvig stuk, want het waren 59 pagina's. Je gaat dan niet vanaf 26 jaar tellen maar vanaf 30 jaar, zoals de heer Omtzigt zojuist vroeg. Daarover heb ik dus op 31 oktober geschreven: "Als deze wordt vormgegeven door een kwart-tarief voor diesel- en LPG-oldtimers tussen de 30 en de 40 jaar zijn de totale kosten van de overgangsregeling € 27 miljoen. Indien ook voor deze categorie een maximum van € 120 wordt gehanteerd stijgen de kosten tot € 39 miljoen." Dit is conform de ramingen die altijd worden gehanteerd. De heer Omtzigt brengt daar nu een aantal gedragseffecten in, maar ik krijg van de ramers van Financiën geen ander getal dan het getal dat ik zojuist heb genoemd. Als ik een simpele of goedkopere oplossing had gehad om deze groep tegemoet te treden, had ik dat heel graag gedaan, maar ik heb dit geld niet beschikbaar. Ook heeft een meerderheid van de Kamer mij, ik meen in april, laten weten niet bereid te zijn om dat geld verder te zoeken. Als de heer Omtzigt dus nog mogelijkheden ziet om zijn collega's te overtuigen, kan hij tot de stemmingen nog een amendement indienen. Hier heeft hij het precieze kostenplaatje.
De voorzitter:
Heel kort, mijnheer Omtzigt.
De heer Omtzigt (CDA):
Deze berekening ken ik, maar die is exclusief de effecten. Veel bezitters van deze oldtimers zullen hun bezitting ofwel verkopen ofwel gedurende 365 dagen per jaar gaan stallen, en dan haalt de staatssecretaris helemaal niets op bij deze groep. Bij de groep van 25 tot 30 jaar haalt hij iets op, dat is helder, maar hier haalt hij niets op. Bij box 2, wanneer het hem uitkomt en het 1 miljard oplevert, bekijkt de staatssecretaris wel of er gedragseffecten zijn. Maar hierbij zijn er heel duidelijke gedragseffecten, net als bij de accijnzen, en worden die niet meegerekend. Ik vraag de staatssecretaris dus nog één keer: wilt u het doen? Doet hij het niet, dan kondig ik nu alvast aan dat ik over een jaar Kamervragen ga stellen: voor hoeveel van die auto's wordt nog belasting betaald omdat ze nog staan ingeschreven? Dan gaan we echt de proef op de som nemen.
Ik kan het niet mooier maken dan het is. Ik kan ook geen andere sommen presenteren dan de sommen die door de afdeling Analyse van het ministerie van Financiën worden gemaakt. De veronderstellingen die daarbij worden gehanteerd, zijn nu niet anders dan toen het CDA in het kabinet zat, dus de ramingen worden niet politiek gestuurd. Had ik als gevolg van bepaalde gedragseffecten de ramers ervan kunnen overtuigen dat we voor het tegemoetkomen van bepaalde groepen een goedkope oplossing konden vinden, dan had ik dat graag gedaan. Wat we uiteindelijk binnenhalen met deze belastingen, zal de praktijk moeten uitwijzen. Als mensen massaal afstand doen van hun auto en daarvoor geen andere auto in de plaats nemen waarvoor belasting betaald gaat worden, zullen we inderdaad een kleinere realisatie zien dan nu wordt geraamd. Ik zal mijn mensen dus alvast voorbereiden op de vragen die de heer Omtzigt volgend jaar gaat stellen. Zo ken ik de heer Omtzigt ook. Een goed Kamerlid stelt zulke vragen.

Wat betreft de legertrucks zou ik nog op één ding willen wijzen. Het gaat hierbij natuurlijk om echte liefhebbers. Mensen kunnen ook voor alternatieven kiezen. Als zo'n truck alleen de weg op gaat voor een specifiek evenement van bijvoorbeeld legertrucks, dan hebben we ook nog de evenementenregeling. Het gaat dan echt over een paar keer per jaar; maximaal vijf keer per jaar, geloof ik. Daar is dus in voorzien. Mochten er knelpunten zijn die ik in het kader van de evenementenregeling kan oplossen, dan doe ik dat natuurlijk graag. Als ik daar nog signalen over hoor, kan ik binnen die marges misschien nog wel iets doen. Als mensen toch graag de hele zomer in zo'n legertruck willen rijden, kunnen ze er ook voor kiezen om de auto voor drie kwartalen te schorsen, of voor mijn part voor elf maanden, en voor één maand te ontschorsen. Dan betalen ze voor één maand motorrijtuigenbelasting. Dat is nog altijd minder dan dat ze voor twaalf maanden betalen. Misschien komen ze dan in de buurt van de bedragen die de heer Omtzigt in zijn hoofd heeft.
De voorzitter:
Mijnheer Bashir, u hebt al drie keer geïnterrumpeerd. U kunt dus een technische of een procedurele vraag stellen, maar geen standaardinterruptie plegen.
De heer Bashir (SP):
Hebben wij een beperking van het aantal interrupties?
De voorzitter:
Ja, ik heb in begin drie interrupties voorgesteld. Ik kan u niet meer bieden.
...
...
De heer Bashir heeft op stuk nr. 24 een amendement ingediend over de overgangsregeling voor oldtimers. Zijn verzoek is om toe te staan dat de oldtimers in december, januari en februari op de openbare weg worden geparkeerd. Het niet mogen rijden op de openbare weg blijft in dit amendement gehandhaafd. Dat klinkt heel sympathiek. De derving is beperkt, namelijk 2 miljoen. Ik constateer echter dat er geen dekking is aangedragen. Alleen om die reden moet ik het amendement ontraden.

Die 2 miljoen zal de heer Bashir ongetwijfeld snel kunnen vinden. Ik vind het amendement echter ook echt onwenselijk door de onmogelijkheid van controle, waarmee het feitelijk niet uitvoerbaar is. Doordat hetgeen in het amendement wordt voorgesteld feitelijk niet te controleren is, zet het de deur open voor massale ontduiking en daardoor voor een aanzienlijke hogere derving dan de voornoemde 2 miljoen. De derving kan oplopen tot meer dan 10 miljoen en in theorie zelfs tot 17 miljoen, maar laat ik hier niet gaan majeureren. Om deze redenen ben ik tegen dit amendement en ontraad ik het.

Ten overvloede geef ik nog aan waarom wij een overgangsregeling hebben gemaakt voor benzineauto's tussen de 25 en 40 jaar oud. Dat is om uiteindelijk het rijdend erfgoed te ontzien. Als je auto's van die leeftijd echt wilt behouden, zullen zij toch ergens op een droge plek moeten staan in de barre wintermaanden. De echte liefhebber zal geen moeite hebben met de overgangsregeling zoals die is gemaakt. Dat blijkt ook uit het feit dat er breed draagvlak voor was onder de oldtimerorganisaties, die zich hier in het voorjaar over hebben gebogen.
...
De heer Bashir (SP):
...
Ik heb vier moties voorbereid. Ik begin met mijn motie over oldtimers. Ik betwijfel dat de geraamde belastingopbrengsten gehaald worden, want een deel van de mensen die op LPG of diesel rijden, zullen hun auto exporteren of naar de sloop brengen. Een ander deel zal het kentekenbewijs schorsen. Dan betaal je dus niet €1.000 wegenbelasting voor een dieselauto, maar helemaal niks. Dan kan de staatssecretaris de opbrengst die hij heeft geraamd dus niet halen. Wij denken dat hij meer inkomsten binnenhaalt als een overgangsregeling instelt voor oldtimers die op diesel of LPG rijden. Daarom dien ik de volgende motie in.
De Kamer,

constaterende dat de bezitter van een oldtimer die op LPG of diesel rijdt straks in een keer wordt geconfronteerd met de volledige mrb;

spreekt uit dat hierdoor een ongelijke behandeling ontstaat ten opzichte van de bezitter van een oldtimer die op benzine rijdt;

verzoekt de regering om deze ongelijkheid zo spoedig mogelijk op te heffen door ook voor bezitters van oldtimers die op LPG of diesel rijden, een overgangsregeling mogelijk te maken,

De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door het lid Bashir. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.

Zij krijgt nr. 47 (33752).
...
De heer Omtzigt (CDA):
...
De kraanwaterbelasting blijkt niet per 1 januari in te voeren, want wie moet al die meterstanden op dat moment gaan opnemen? Zij wordt nu dus uitgesteld. Hetzelfde gebeurt met de oldtimerregeling. In januari en februari wordt er niet gecontroleerd omdat die niet ingevoerd kan worden. Daarom willen wij de uitvoeringstoets van de RDW zien. De staatssecretaris zegt dat de regeling ingaat op 1 januari, maar dat er niet op gecontroleerd wordt. Nou, dan weten wij wat er aan de hand is.
...
Ik kom bij de oldtimers en de diesel. Wanneer het de regering uitkomt, is het box 2 en levert het wat extra op. Maar wanneer het niet uitkomt en wij weten dat de gedragseffecten negatief zullen zijn, houden wij er geen rekening mee. Dat betreuren wij. Dat geldt ook voor de reactie op het amendement.

Tot slot heb ik een motie over de oldtimers.
De Kamer,

constaterende dat het Belastingplan een verdere versobering van de oldtimerregeling bevat;

constaterende dat oldtimers op benzine tussen de 26 en 40 jaar oud een kwarttarief gaan betalen indien zij de openbare weg in de maanden december tot en met februari niet gebruiken;

overwegende dat dit niet evenredig is voor oldtimers tussen de 30 en 40 jaar oud op diesel;

overwegende dat de opbrengst van de maatregel hoogst onwaarschijnlijk is, nu de regering ervan uitgaat dat geen van de auto's uit deze categorie verkocht of geschorst zal worden;

verzoekt de regering, voor het jaar 2014 een overgangsregeling te treffen voor oldtimers van 30 tot 40 jaar oud die rijden op diesel of LPG,

De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door het lid Omtzigt. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.

Zij krijgt nr. 54 (33752).
...
Voorzitter, volgens mij ligt er ook nog een motie van de heer Bashir en wel zijn motie over oldtimers. In die motie op stuk nr. 47 verzoekt hij de regering om ook een overgangsregeling voor oldtimers op LPG of diesel te maken. Ik ontraad de aanneming van deze motie, omdat een dekking ontbreekt. Eerder heb ik aangegeven dat die overgangsregeling 27 miljoen zou kosten. Als de Kamer een dekking wil regelen, kan dat natuurlijk altijd in een eenvoudig amendement. Deze ongedekte motie moet ik dus ontraden.
...
In de motie-Omtzigt op stuk nr. 54 wordt de regering verzocht om een overgangsregeling te treffen voor oldtimers tussen de 30 jaar en 40 jaar oud die rijden op diesel of LPG. Hiervoor geldt hetzelfde als voor de motie van de heer Bashir: het gevraagde kan geregeld worden en dat kost 27 miljoen. De Kamer kan het gevraagde tot de eindstemmingen zelf regelen via een amendement dat deugdelijk is gedekt. De motie moet ik echter ontraden omdat zij niet is gedekt.
...
De voorzitter:
Ik stel voor dat wij dinsdag over de wetsvoorstellen, amendementen en moties stemmen, met dien verstande dat wij rekening houden met een korte heropening over een nog te ontvangen nota van wijziging en een aantal andere zaken die de staatssecretaris nog op papier zal zetten.
...
Optimum aut nihil.
How-To index.
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Type wagen: 380SEC
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor

Berichtdoor Felix » 15 nov 2013, 11:59

Wat een hoop geneuzel daar zeg. Als je zo een bedrijf moet runnen ga je nooit geld verdienen!!
Mercedes Benz 500SEL 1986 surfblau
Felix
Gold Boarder
Gold Boarder

Type wagen: 500SEL
Opmerkingen / andere wagens: Porsche 912 1969
VW Scirocco 1979
BMW 523i 1998
MINI Cooper 2002

Berichtdoor MikeW126 » 16 nov 2013, 03:52

dus dat!!!!
gas eruit, laten afmelden nieuwe papiertjes gas er weer in en cruisin maar weer

FUCK DE overheid

:twisted:
wie niet in staat is fouten te maken is tot niks in staat
MikeW126
Senior Boarder
Senior Boarder

Roepnaam: Mike
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1981
Opmerkingen / andere wagens: Chevrolet Monte Carlo V6 turbo 1980

Berichtdoor Arjan_ » 16 nov 2013, 08:20

Arjan_
Senior Boarder
Senior Boarder

Roepnaam: Arjan
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor Leeflang » 16 nov 2013, 12:10

MikeW126 schreef:gas eruit, laten afmelden nieuwe papiertjes gas er weer in en cruisin maar weer

Helaas moet de installatie er dan ieder jaar (of iedere 2 jaar) bij de APK uit en weer in.
Optimum aut nihil.
How-To index.
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Type wagen: 380SEC
Opmerkingen / andere wagens: 560 motor

Berichtdoor MikeW126 » 16 nov 2013, 12:18

gas uitbouwen kan ik zelf wel dan weet ik ook wel dat t allemaal er weer goed in komt

en ken wel een paar APK stations die blind zijn voor een paar joeten meer

:silly:
MikeW126
Senior Boarder
Senior Boarder

Berichtdoor Peter 500SEC » 16 nov 2013, 12:23

Dan mag je alleen nog maar hopen dat je in geen enkele politie controle terecht komt

Anders wordt het duurder dan je denkt ;)
groetjes
Afbeelding
Peter 500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam: Peter
Bouwjaar: 1985
Opmerkingen / andere wagens: MB 200 SLK

Berichtdoor Collazos » 16 nov 2013, 13:42

Of een steekproef keuring van de RDW :cry:
Mercedes Benz "Das Beste Oder Nichts"

W126 500SE
Collazos
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam: Harry
Opmerkingen / andere wagens: Daihatsu Young RV
Honda SC 38 (X4)
Vespa M 45

Berichtdoor MikeW126 » 16 nov 2013, 15:28

steekproef is niet mijn probleem
en die politie ja daar heb je je rechterpedaal voor :twisted:
die hebben trouwens ook het verstand van een varken
had vroeger een scooter met 2 uitlaten en hun theorie was dat als je 2 uitlaten had dat je 2 keer zo hard ging :lol:
maar eigenlijk ging ie maar 145 gps 2 rollerbanken opgeblazen en 3000 euro en ook nog wat guldens aan bekeuringen weg gebracht
MikeW126
Senior Boarder
Senior Boarder

Berichtdoor DonLuciano » 16 nov 2013, 16:49

Pas maar op met dat clandestiene gas dr komt dan een ware run op. De juut is niet gek.
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd.
DonLuciano
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1988

VorigeVolgende

Keer terug naar Andere dingen