UPDATE!!
Weliswaar is de vorige 380SE waar het probleempje zich voordeet verkocht maar heb nu toch de veroorzaker gevonden, denk ik.
Het ( niet originele) stuur was de boosdoener.
In mijn huidege 500SEL na 2 weken 1x zekering door, 2 dagen later weer, dit gaf mij te denken, STUUR!
Had mooi lederen stuur gekocht, hier via forum, aangezien dit een slagje kleiner is dan originele, had het liever origineel gelaten maar ik kom in de knoop met knieen, en mijn vrouw draaide zich een slag in de rondte, maar dat ter zijde.
Uiteraard stuur weer overgezet in de 500,maar weer 2x zekering door, originele gisteren terug gezet en vandaag eens ATC-stuur "doorgemeten" , blijkt dat met claxoneren er gewoon 12v. op het hele metalen gedeelte komt te staan waar het stuur ook mee op de getande as bevestigd zit, e.e.a. verduidelijkt adv de bijgevoegde foto's.
Mijn theorie (als niet electrotechnicus) is dat er iedere keer 12v. geschakeld wordt naar een heel groot massapunt.
Aangezien er een 30amp. zekering inzit (samen met achter-ruitverwarming) krijgt de claxon nog wel 12v. en blijft de zekering heel.......... alleen de draadjes lopende van stuurkolom naar zekering gaan nu overbelast worden.
Bij de 380 is dit denk ik te vaak gebeurd en is er denk ik een draadje blijvend beschadigt (isolatie gesmolten?) en bleef dan ook kortsluiting veroorzaken , zelfs zonder gebruik van claxon.
En zoals eerder geschreven werd dit steeds frequenter.
Conclusie: ATC-stuur is volgens mij gemaakt om massa te schakelen ipv 12v. zoals bij org. MB stuur.
Ik hoop dat het nu niet het geval is bij mijn 500...
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.