Geachte Kamerleden,
Met deze mail wil ik graag nogmaals de onnodige rampkoers van de oldtimerbranche bij u onder de aandacht brengen.
Valse start
Persoonlijk begrijp ik er nog maar weinig van waarom deze regel niet al lang uit het regeerakkoord is geschrapt, omdat uit cijfers is gebleken dat het aandeel van oldtimers op totale CO2 uitstoot en luchtkwaliteit van het Nederlandse wagenpark verwaarloosbaar is. Met andere woorden het had nooit (zo) in het regeerakkoord mogen staan!
Oldtimerbezitters houden sinds dat ene zinnetje de hand op de knip met als gevolg een enorme omzetdaling in de oldtimerbranche met de daarbij gepaarde kapitaalsvernietiging, faillissementen en ontslagen enzovoort. Dit was en is volstrekt onnodig.
Vertrouwen en zekerheid
Op 1 januari 2012 zijn de huidige regels voor de vrijstelling van MRB van kracht geworden. Hoe is het mogelijk dat nog geen 10 maanden later de regels bijna 180 graden worden gedraaid en auto's uit de jaren '70 en '80 ineens als een verschrikking voor het straatbeeld worden gezien?! Dit in een tijd waarin vertrouwen (ook in de politiek) en zekerheid (baan, investeringen etc.) de sleutelwoorden zijn voor een economisch herstel. Onvoorstelbaar dat u zo ad-hoc regeert.
In de volgende link vindt u de gedragingen van de politiek en in het bijzonder VVD van de laatste maanden.
http://www.oudevolvo.nl/blog/2013/04/19 ... -overheid/
U kunt het toch niet anders dan met mij eens zijn dat mensen met de politieke toezeggingen van vandaag niet weten waar ze morgen aan toe zijn?
Keerzijde
Al snel werd uit de woorden van staatssecretaris Weekers duidelijk dat de invloed van oldtimers op het milieu eigenlijk inderdaad wel mee valt, maar dat hij nu wel met een begrotingstekort zit. Daarmee is het geen milieumaatregel meer, maar een bezuinigingsmaatregel geworden. Zo staat het niet in het regeerakkoord.
Gelukkig komen er vanuit de kamer nog enkele kritische vragen over de keerzijde van de afschaffing van de vrijstelling, maar antwoorden van de staatssecretaris blijven, publiekelijk althans, grotendeels uit. Heeft u al antwoord gekregen op de vraag wat de financiële gevolgen zijn van:
- de faillissementen?;
- de ontslagen, dus ww-aanvragen?;
- de kapitaalsvernietiging van de bezitter en de branche?;
- het mislopen van de btw-inkomsten uit de branche en alles wat hier aanverwant is?
- de schorsing, verkoop (aan het buitenland) of sloop van de oldtimer?;
Onder aan de streep
Het gaat er toch uiteindelijk om wat er onder aan de streep van de staatskas over blijft? En zelfs bij een klein voordeel op de balans, mag de morele vraag gesteld worden of het het waard is om mensen een hobby voor het leven te ontnemen.
Overgangsregeling LPG en diesel
Ik heb niet de illusie dat ik met deze mail een koerswijziging zal veroorzaken, maar probeer enigszins te redden wat er te redden valt en het financiële en emotionele leed van oldtimer Nederland te beperken. Ik wil u dan ook verzoeken om in elk geval de huidige bezitters nog iets te ontzien door in te stemmen met de ingediende moties van de heer Bashir.
Naast de moties van de heer Bashir kan er ook nog nagedacht worden om de overgangsregeling enkel te laten gelden voor de huidige bezitter zodat die in elke geval nog de mogelijkheid houdt om de auto te houden en "af te rijden" en hij/zij zodoende nog iets van de investering terug kan zien. Bezitters van oldtimers op deze brandstoffen worden anders buiten proportioneel hard getroffen.
Hopend en vertrouwend op uw billijkheid en in afwachting van uw reactie, verblijf ik,
Met vriendelijke groet,
Remko Bezoen