Beschrijving van aircobolt koelmiddel R437a,
(Van vele W107 type,s werkt airco weer)
http://www.aircobolt.nl voor het vullen van alle Auto-aircosystemen!
Info@AircoBolt.nl Tel: 06-10679008
BeschrijvingOmbouwen (retrofitten) naar R134a hoeft niet meer!! Aircosystemen (oldtimers) voor 1995 met een R12 (FREON) systeem, kunnen gevuld worden met een menggas R437a (isceon mo49 plus). Isceon mo49 plus is de beste vervanger voor R12 met dezelfde eigenschappen die er momenteel op de markt is. De prijs voor dit koelgas ligt op 10 euro per 100 gram inclusief alle werkzaamheden. (gemiddelde vulling ligt tussen de 800 en de 1300 gram).
Tevens als extra en zeer raadzaam, het toevoegen van een kleine hoeveelheid fluor voor het opsporen van kleine lekkages in de toekomst met UV-licht. Dit kost inclusief UV zaklampje : 10 Euro. Ook kan er vlak voor het vullen extra olie toegevoegd worden als er componenten uit het systeem vervangen zijn.
-----------
Airco vullen omvat de volgende werkzaamheden:
- Het aircosysteem leeghalen en controleren van de hoeveelheid restgas voor het bepalen
van de conditie van het systeem en indien nodig controle wat voor gas er bij de laatste vulling gebruikt is.
- Vacümeren en lektesten.
- Eventueel spoelen met stikstof en/of afpersen van het systeem om lekkages op te sporen.
- Het aircosysteem vullen met de juiste hoeveelheid nieuw koudemiddel.
- Controle op de werkdruken tijdens bedrijf, en de juiste werking van het systeem.
-----------
Ik werk 's avonds en in het weekeinde op afspraak, klaar terwijl u wacht! Voor een afspraak kunt u me bereiken onder nummer: 0610679008
airco.bolt@gmail.com (Geldrop)
Met vriendelijke groeten Richard Bolt
De volgende uitleg is voor mensen die ook willen weten waarom het technisch raadzaam is om te vullen met een vervangend gas:
Bij oldtimers/klassiekers is het vaak dat de airco meerdere maanden of soms jaren niet gebruikt wordt. Als een airconditioninginstallatie gedurende langere tijd niet gebruikt wordt zal het koudemiddel sneller als normaal uit de installatie verdwijnen. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat de afdichtingen niet gesmeerd worden tijdens stilstand en de poreusheid van de slangen voor het gas (de zogenaamde natuurlijke lekkage) zal hieraan ook meewerken, denk hierbij aan een ballon met helium deze loopt ook langzaam leeg. Dit veroorzaakt een slecht werkende airco en onnodige slijtage van de aircopomp. Juist dit is de reden dat alle aircosystemen regelmatig gevuld moeten worden voor onderhoud, welke auto met airconditioning u ook rijdt.
Jammer genoeg voor de mensen die een R12 systeem hebben in hun auto is dat er geen R12 (FREON) meer gebruikt wordt sinds 1994/1995, dit is toen uitgefaseerd. Dit komt door de grote belasting van R12 op het milieu, de zogenaamde GWP (global warming potential). 1 Kg R12 staat gelijk aan 8,5 ton aan CO2. Er wordt daardoor aangeraden om uw systeem te laten ombouwen (retrofitten) naar R134a het nieuwere gas, indien mogelijk??!
Oude systemen (R12) maken gebruik van minerale olie die meegenomen wordt door de R12/freon in het systeem en daardoor circuleert. Elke keer als het gas langs de pomp komt wordt deze dus met de olie in het gas gesmeerd. Het nadeel van retrofitten is dat de bestaande minerale olie in het systeem niet mengt met R134a, dus niet circuleert en blijft zitten waar het zich toevallig in het systeem bevindt. De compressorpomp wordt op dat moment niet of nauwelijks meer gesmeerd zodat heetlopen van de pomp op den duur een feit is. Tevens kunnen de rubberen slangen in het systeem het agressievere gas meestal niet waarderen en na een jaar of twee zullen deze langzaam van binnenuit gaan oplossen met alle gevolgen van dien. Een goede retrofit is mogelijk maar dan alleen als alle slangen in het systeem en alle o-ringen in de verbindingsleidingen vervangen worden (vergeet vooral de asafdichting van de compressorpomp niet, of de pomp moet vervangen worden voor een R134a exemplaar) en dat alle overgebleven componenten gespoeld worden zodat de minerale olieresten verwijdert worden. Daarna moet de juiste hoeveelheid pag olie gevuld worden en kan het systeem pas met R134a gevuld worden. Dit is omslachtig en meestal een dure aangelegenheid.
Ik vul al jaren met een "drop in" of menggas dit is een speciaal koudemiddel wat er voor gemaakt is om het oude R12 systeem weer te vullen en gewoon te laten werken. Dit bestaat uit een aantal gemengde gassen die dezelfde eigenschappen hebben als het “oude” R12 . Dit geeft zeer goede resultaten en de airco zal zelfs in koelcapaciteit vooruit gaan. En het belangrijkste! De pomp blijft gesmeerd omdat de olie wordt meegenomen, en de slangen lossen er niet van op.
Het ontbreken van voldoende koudemiddel is dus de meest voorkomende storing die bij oldtimers en jongtimers voorkomt en vooral in het voorjaar opgemerkt wordt of door het wisselen van eigenaar. Dit kunt u voorkomen door de airco regelmatig te laten controleren op het juiste koelmiddel en de hoeveelheid ervan. Advies: minimaal om het jaar.
Ombouwen (retrofitten) naar R134a hoeft dus niet meer!! Aircosystemen voor 1995 met een R12 systeem, kunnen dus op een makkelijke manier gevuld worden met het menggas R437a (isceon mo49 plus), voorheen R413a (Isceon mo49). Isceon mo49 plus is op het moment de beste vervanger voor R12 met dezelfde eigenschappen die er momenteel op de markt is. Tevens als extra, en zeer raadzaam omdat het toch oudere systemen zijn, het toevoegen van een kleine hoeveelheid fluor voor het opsporen van kleine lekkages in de toekomst met UV-licht. En ook kan er vlak voor het vullen extra olie toegevoegd worden als er componenten uit het systeem vervangen zijn.